• TyraPaloma

"Nu ska vi knulla!"

Det var vad min dotter sa när hon kom hem från dagis.
    Sen vid matbordet drack hon tydligen öl :-S
    Var en kile på dagis som sagt det.

Hur hade ni reagerat? Vad säger man liksom? Vi blev rätt förvånade om man säger så men förr eller senare dyker väl sånt här upp.

• Svar på tråden "Nu ska vi knulla!"
  • blommanigbg

Hur jag hade reagerat?
    Jag hade sagt att så säger man inte.. Det är fult att säga så högt..

• drömhus

Det är ju ni som föräldrar som styr hur och om ni vill gå vidare med detta, tex prata med personalen på förskolan. Det kan ju vara bra att dom vet om att det förekommer "fula" ord på förskolan. Det finns föräldrar som blir väldigt upprörda över sådant.

• glitterkorn

Jag skulle prata med dagis om det, att dom får hålla lite koll på hur det pratas.

• iorlina

Jag hade nog kontaktat förskolan och talat om att jag vill inte att mina barn säger sånna ord... Sen är det ju upp till dem att kontakta aktuella föräldrar och förklara för dem, men säger redan barnet sådana saker så är det kanske inte det enklaste att få det att sluta....

• TyraPaloma

Vi sa åt henne att man inte fick säga så och att öl var för vuxna. "Jaha ok" sa hon då. Förhoppningsvis säger hon det inte mer.

Min sambo är frikyrklig och det skulle vara mycket pinsamt om hon sade så i närhet av släkt och vänner (t.ex. mina föräldrar skulle ju inte ta det allt för allvarligt om hon klämde ur sig nåt sånt även om de såklart tycker att det inte är ett ord för barn).

• ElinOlsson

Jag hade nog valt att ignorera första gången det hände. Får man ingen reaktion så är det ju inget kul... Kommer det på tal igen, kan man ta en diskussion. Med ölen hade jag nog lekt med , eller påpekat att det är vuxendricka och att hon kunde dricka saft eller nåt liknande.

Som TS säger, sånt här kommer. Jag väntar på sonens första "fula ord". Kommer väl när man är som minst beredd misstänker jag

• Tussens mamma

de lär sig förr eller senare ändå. not a big deal. jag är nästan förvånad att vår dotter inte sagt ett enda fult ord ännu. hon är 3 och ett halvt snart.

• Sandra och Frippe

jag har en polare som har en son på 6 år, för nån vecka sen ropade han från toan på sin mamma:

-Mammaaa..!
    -Ja?
    -När jag har kissat färdigt ska jag pattknulla dig!

Va fan säger man liksom?...det kom nog från äldre killar i skolan men kanske svårt att veta vilka? Klart man ska tala med fröknar mm.

• Trossens mamma
    Sandra och Frippe skrev 2007-10-08 21:15:27 följande:
    jag har en polare som har en son på 6 år, för nån vecka sen ropade han från toan på sin mamma:-Mammaaa..!-Ja?-När jag har kissat färdigt ska jag pattknulla dig!Va fan säger man liksom?...det kom nog från äldre killar i skolan men kanske svårt att veta vilka? Klart man ska tala med fröknar mm.
    NU minns jag min granne som idag är en kille på 20 men då var han 8.
    Jag var 15. Och min dåvarande 19. Denne kille jobbade för Plastofirman här på Åland.
    Killen säger åt min dåvarande. -Du jobbar på plasto va?
    -Ja sa pojkvännen. Det är där ni lagar 50.000 löskukar va?

*ridå*

Förövrigt tror jag också på att första gången inte låtsas om det ,på sin höjd säga att man säger inte så där för ingen tycker det låter fint...

Ännu har inte min tös sagt så grova ord.Hon blir 4 i dec. Men jag bara väntar....
    Mamma till Lova och Alvin
  • AnnaGBG

Min son pratade också om att knulla men jag frågade om han visste vad det var. Han sa att det var att bråka.

När jag förklarade vad det var så blev han lite generad och har inte sagt det mer ( ialla fall så jag hört det )

Jag gjorde verkligen ingen grej av det och då var det väl inget kul längre...?

• Silverkatten06
    AnnaGBG skrev 2007-10-08 22:06:33 följande:
    Min son pratade också om att knulla men jag frågade om han visste vad det var. Han sa att det var att bråka.När jag förklarade vad det var så blev han lite generad och har inte sagt det mer ( ialla fall så jag hört det )Jag gjorde verkligen ingen grej av det och då var det väl inget kul längre...?
    jag tror du har helt rätt i att man ska fråga om de vet vad de säger och inte göra en stor sak av det, men undrar lite över hur gammal din son är? Jag menar det är väl inte helt lätt att förklara ordet knulla för en 3-åring, eller är det bara jag som är dum?
  • AnnaGBG

Han är 3 år. Och han vet ju att han har en snopp. Han vet vad man ska göra med den för att det ska bli barn osv. Jag har helt sanningsenligt förklarat ( ja, inte allt för avancerat ) när han har undrat hur bebisar kommer in i mammors mage, hur de kommer ut osv.

Silverkatten06 skrev 2007-10-08 22:10:34 följande:
    jag tror du har helt rätt i att man ska fråga om de vet vad de säger och inte göra en stor sak av det, men undrar lite över hur gammal din son är? Jag menar det är väl inte helt lätt att förklara ordet knulla för en 3-åring, eller är det bara jag som är dum?
  • Yggdrasil

har precis svarat på en annan liknande tråd - ordet knulla är tydligen på modet bland våra små

säger samma som där: ingen stor grej , det är bara ett ord. att ringa dagis och säga att "mitt barn får inte tala så"...nja. ärligt talat blir det lite löjligt...alltså, vems barn "får" prata så? sen att fula ord, och särskilt sex-orden alltid kommer att vara spännande att testa på vuxna är väl helt naturligt?

nej, ett enstaka "knulla" tycker jag väl de kan få prova på att säga utan att man som förälder går i taket för det.

Svar på tråden "Nu ska vi knulla!"