• Smülschen

Hur få ner Kåvepenin?

Hur får man i ett barn Kåvepenin? Vår dotter bara kräks upp det... Det är hemskt...

• Svar på tråden Hur få ner Kåvepenin?
  • SongsOhia

Våran son kaskadkräktes av Kåvepenin, det var fullständigt omöjligt att få i honom vi provade att blanda med div. safter och juicer. Vi fick byta till ett mer koncenterat penicillin Amimox(tror jag), det har inte heller samma hysterisk beska kräksmak, och han har aldrig kräkts av det.

• SongsOhia
    SongsOhia skrev 2007-10-08 21:35:59 följande:
    Våran son kaskadkräktes av Kåvepenin, det var fullständigt omöjligt att få i honom vi provade att blanda med div. safter och juicer. Vi fick byta till ett mer koncenterat penicillin Amimox(tror jag), det har inte heller samma hysterisk beska kräksmak, och han har aldrig kräkts av det.
    Vilket iof inte gav svar på din fråga..Men kan vara en senare lösning.
  • Pinkstar

jag e 20 år gammal o kan IKKE ta kåvepenin, jag är allergisk o spyr somen katt. Om hon alltid spyr utav just den då kanske ni ska prata med läkaren!

• AnnaGBG

Kåvepenin är vidrigt! Stackars barn! Fruktvarianten funkar bättre men av någon anledning så skriver de oftare ut den vidriga.

Vår store pojk ( 3 år ) har precis avslutat en kur och det var inte lätt. Det som funkar bäst här är att han tar den som den är, utan att blanda med något.

Det tar en del tid innan men jag säger till honom att jag veeet att det är skitäckligt men att han är världens duktigaste om han tar den.
    Dessutom får man säga "skitmamma" eller "skitpappa" här till den som ger medicin ( ja, fast just bara då ) och det tycker han är så kul att han dör av skratt.

Han gör sig beredd på skitsmaken och så tar han den och så brukar han snabbt få dricka saft eller juice efteråt. Ja, och så säga skitmamma. Och då stannar den kvar.

Det som också är underligt är att de skriver ut exakt mängd, så man har ju ingen spymarginal...

• mamma till lilla skrutt

Vår dotter kunde inte alls äta flytande pencellin, utan spydde upp det.
    Då vi gav henne tabletter delade i småbitar tillsammans med fil / yoghurt eller krossade i fil med lite lingonsylt så bad hon oss om att få sin "filmedicin". Fungerar superbra!

• gluffgluff

Vi hade samma problem. Hade den hemska citrus/ kakao-varianten. När vi blandade till dubbla mängden med sockervatten och gav lite i taget med sprutan funkade det oftast utan att han kräktes. Hemskt. Nästa gång får vi prova den andra smaken.

• Maria med 3

Blanda med oboypulver till en smet så döljs smaken tillräckligt bra för de inte ska kräkas. Man kan även ge lite glass innan för att bedöva smaknerverna.

• Diz82

Vi är precis inne på en Kåvapenin-kur till vår 1½ åring, han har den lite starkare kola/choklad- smaken. Förra gången hade han apelsin fruktsmaken, och då kräktes han som en gris. Denna gången har vi från början gjort så att vi tar fram sprutan med medicinen och en godis (en zoo apa). Sen frågar vi om han vill ha medicin och godis. Nu är det såpass att han blir alldeles till sig när han ska få medicin och GODIS. Han får hela dosen på 2½ ml på en gång, under tiden håller han i godisapan, och sen får han ta den efteråt, funkar bra för honom iaf. (ibland glömmer han tom att ta godisen på ett tag)

• Melumm

stora tjejen är visserligen 4 nu, men denna omgången kåvepenin är den som funkat bäst och då har blandat med outspädd saft.
    vi har haft kåvepenin frukt alla gånger utom en, då vi fick den starkare varianten. Det gick inte att få i henne den, och jag förstår henne, jag smakade och den var vidrigt skarp i smaken. då var hon 2 1/2 tror jag.

• Tygtiiger

Vi brukar köra med 100mg/ml styrkan, då behövs inte så mycket. Vi blandade med superstark oboy, drog först upp rätt dos i sprutan och sedan lika mycket oboy och skakade sprutan ordentligt. Spruta i kinden och ge snabbt mer oboy att dricka, så stannar det nere. Men man måste vara någorlunda våldsam.

Kåvepenin frukt ska tydligen gå att döva med lite lingonsylt om den är stark...

Om man krossar tabletter ska man ge dem så fort som möjligt för smaken färgar snabbt av sig på det man blandar dem med!

Penicillin är gjort på mögel och smakar mögel... men det är en bra, ogiftig medicin med få biverkningar som hjälper mot många allvarliga infektioner!

Pinkstar: det är ytterst ovanligt att penicillinallergi yttrar sig genom kräkningar. Hos barn så beror oftast kräkningarna på att det smakar så JÄVLA illa - de får oftast nässelutslag om de är allergiska.

• M1FFY
    AnnaGBG skrev 2007-10-08 21:44:10 följande:
    Kåvepenin är vidrigt! Stackars barn! Fruktvarianten funkar bättre men av någon anledning så skriver de oftare ut den vidriga. Vår store pojk ( 3 år ) har precis avslutat en kur och det var inte lätt. Det som funkar bäst här är att han tar den som den är, utan att blanda med något.Det tar en del tid innan men jag säger till honom att jag veeet att det är skitäckligt men att han är världens duktigaste om han tar den. Dessutom får man säga "skitmamma" eller "skitpappa" här till den som ger medicin ( ja, fast just bara då ) och det tycker han är så kul att han dör av skratt.Han gör sig beredd på skitsmaken och så tar han den och så brukar han snabbt få dricka saft eller juice efteråt. Ja, och så säga skitmamma. Och då stannar den kvar.Det som också är underligt är att de skriver ut exakt mängd, så man har ju ingen spymarginal...
    Anledningen till att man ofta får den vanliga varianten är att frukt endast finns i 50mg/ml och att den andra även finns i dubbla styrkan 100mg/ml. Det är alltså fråga om att antingen ta t.ex 2,5 ml av den äckliga eller 5 ml av den något mindre äckliga...
    Jag jobbar på apotek och brukar oftast fråga föräldern vad den tror kan vara smidigast, och de flesta brukar vilja ge mindre mängd så det går snabbare att få ner.
  • AnnaGBG

Min sons dosering var 5 ml morgon o kväll i 5 dagar. ( Av den äckliga, alltså )

Det var min man som hämtade ut medicinen och han reagerade ju inte. Jag hade hellre gett mer av K Frukt för den tycker min son om. Han tar den gärna.

Nästa gång ska jag själv åka och hämta ut.. Fast jag trodde inte att man kunde ändra på Apoteket...?

M1FFY skrev 2007-10-08 22:49:57 följande:
    Anledningen till att man ofta får den vanliga varianten är att frukt endast finns i 50mg/ml och att den andra även finns i dubbla styrkan 100mg/ml. Det är alltså fråga om att antingen ta t.ex 2,5 ml av den äckliga eller 5 ml av den något mindre äckliga... Jag jobbar på apotek och brukar oftast fråga föräldern vad den tror kan vara smidigast, och de flesta brukar vilja ge mindre mängd så det går snabbare att få ner.
  • Auris

AnnaGBG skrev 2007-10-08 23:46:03 följande:

Min sons dosering var 5 ml morgon o kväll i 5 dagar. ( Av den äckliga, alltså )Det var min man som hämtade ut medicinen och han reagerade ju inte. Jag hade hellre gett mer av K Frukt för den tycker min son om. Han tar den gärna.Nästa gång ska jag själv åka och hämta ut.. Fast jag trodde inte att man kunde ändra på Apoteket...?
    Om ni har nägon speciell sort ni vill ha så säg till direkt hos läkaren så skriver de glatt den kåvepeninvariant ni tycker funkar bäst. Att ändra på apoteket kan vara bökigare.
  • AnnaGBG

Jag glömde säga till doktorn när vi var där...

ÅsaKj skrev 2007-10-08 23:51:37 följande:
    AnnaGBG skrev 2007-10-08 23:46:03 följande:Om ni har nägon speciell sort ni vill ha så säg till direkt hos läkaren så skriver de glatt den kåvepeninvariant ni tycker funkar bäst. Att ändra på apoteket kan vara bökigare.
  • Knosan

Fy vad jobbigt!
    Vår lilla fick ett annat antibiotika för ungefär en månad sen, och först provade vi att ge med spruta, det har gått bra förrut. Då fick jag halva middagen i knät. Sedan testade vi med napp, det vägrade hon och även blandat i lite ersättning som hon älskar i vanliga fall.
    Testade då att ge med sked och då fick jag andra halvan av middagen i knät. Till slut blandade vi med favoriträtten västkustgryta och då gick det bra under förrutsättning att vi var två; en som höll skeden och en som apade sig!
    Sen kom vi på att blanda i en liten mängd gröt och det gick också bra.
    Men hu vad jobbigt att få i de små medicin ibland. Jättestark mangosmak var det på denna. Kan de inte tillverka medicin med neutral smak? Eller som inte smakar kräks gömt bakom artificiell jättesöt/stark frukt?

• Smülschen

TAck för alla svaren. Det gick inte med Kåvepenin. Hon bara kräktes vad vi än gjorde. Vi gick till doktorn idag igen eftersom jag inte har någon aning om hur mycket penicillin jag fått i henne. Vi bytte till Amimox. Det är ett mer bredspektra penicillin därför undviker man det. Amimox smakar mycket bättre och hon kräks inte alls av det. Så nu kan nog äntligen hennes öroninflammation börja läka...

• M1FFY
    AnnaGBG skrev 2007-10-08 23:46:03 följande:
    Min sons dosering var 5 ml morgon o kväll i 5 dagar. ( Av den äckliga, alltså )Det var min man som hämtade ut medicinen och han reagerade ju inte. Jag hade hellre gett mer av K Frukt för den tycker min son om. Han tar den gärna.Nästa gång ska jag själv åka och hämta ut.. Fast jag trodde inte att man kunde ändra på Apoteket...?
    Ska man vara paragrafryttare så får vi inte ändra nånting utan att kontakta doktorn, men när det gäller sånt här brukar inte vi vara svåra (på mitt apotek iallafall), men det är ju på varje farmacevts ansvar så det är ju inte säkert att den man blir expedierad av vill ändra utan doktorns medgivande.
Svar på tråden Hur få ner Kåvepenin?