• Leesa

Tips på bra hundmat?

Vi har just skaffat en 3-årig samojedhane och funderar lite över vilket torrfoder (helfoder) vi ska hålla oss till?
    Just nu har vi Pedigree, men vi blir inte kloka på om dom billigare märkena verkligen är så mycket sämre?

Ni som är insatta i foderinnehåll etc, kanske har något tips?
    Vad kollar man efter på innehållsdeklarationen, vad ska man undvika osv?

Tacksam för råd

• Svar på tråden Tips på bra hundmat?
  • Udda

Jag skulle nog rekommendera alla foder som säljs i zoobutik/djuraffärer - just pga av att foder som säljs i mataffären innehåller alldeles för mkt spannmål å socker.....Det är därför dom e billiga....

Men sen funkar vissa foder bättre på olika hundar... det bästa är att prova sig fram....

• Zandriz

Jag rekommenderar Royal Canin! Det är det absolut bästa fodret jag någonsin haft. Innehåller allt hunden behöver och deras mage mår jättebra. Visst, det är lite dyrare men värt alla pengar kan jag lova! Det köper man i vanliga djuraffärer. Kram!

• minasöner

Vi kör med Pedigree, våran hund fullkomligt älskar det fodret. hon fnyser bara åt billigare och dyrare foder, så både vi och hon är nöjd med pedigrre. Bra för plånboken och vovven är mätt och glad

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens underbaraste William ♥ღ ¸.?°´¯)
  • rödtopp

vi har provat alla möjliga foder, dyra och billiga!
    det enda torrfoder som Våfflan gillar och som hennes mage inte blir konstig av är ICA handlarnas eget märke
    icas hundmat torrfoder i stora bitar

• Linam370

Så länge hunden mår bra och har normal avförinf i normal mängd och slemhinnor och päls är bra så finns det egentligen inegn anledning att byta till ett dyrt foder om det fungerar bra med billiga.

Vi köper Franks Pro Gold till våra. Mellanprisklass kan man väl kalla det kanske. Runt 450:- för 15 kg

Cavalieren åt doggy hos uppfödaren men höll på att skita ihjäl sig och när vi bytte till royal blev problemet det motsatta. Han blev förstoppad och hans päls blev väldigt torr och glanslös.

Vår golden åt oxå Doggy när vi hämtad ehonom och sket oxå hela tiden. 7-8 ggr per promenad, ibland sket han blod. Pälsen lossnade i stora tovor. Nu har han fin päls och bra avföring.

Men jag vet flera hundar som mår utmärkt på doggy och pedigree.

• Rostis

rekomenderar stark Hundköket!!!! svenskt superfoder där du inte betalar för reklamen. all hundmat som du kan köpa i din mataffär måste jag tyvärr säga att är mer eller mindre sk*t. kolla på förpackningarna doseringstabellerna. min hund skall ha 580gram pedigree/dag och 350 gram hundköket/dag slutligen blir hundköket ändå billigare och hunden mår dessutom mycket bättre.

• Skusan

Eukanuba sensitive skin använder jag till min hund. Han får klåda och mjällar ofta så det funkar inte med den billigare maten ala Friskies eller Doggy.
    479:- för 12 kilo.

• Snufserufs

Titta på innehållet och se hur mycket spannmål fodret innehåller.
    Att hundar föredrar vissa sorter beror i regel på hur dom luktar dvs man lurar hunden att äta foder som kanske inte alltid är det bästa genom att tillsätta något som luktar gott.
    Ofta är innehållet splittat dvs istället för att skriva att det innehåller mest spannmål skriver man vete, vetemjöl, kött, majs och majsmjöl.
    Detta fodret innehåller då vete och majs och en liten del kött och detta går folk på stenhårt!
    Hunden behöver inte spannmål i dessa enorma mängder och det finns ett foder där det enda spannmålet är ris och det är Standarts mat -
    www.standardt.se/sp/sp_entre.html

• asul

När du väljer foder ska du läsa ingredienserna. Den ingrediens som väger mest står först, och så kommer de andra i fallande ordning.
    Eftersom hunden är ett rovdjur behöver den mest animaliskt protein. Det kan vara väldigt trixigt att läsa en lista med många ingredienser!
    Tips är att i färskt kött ingår vattnet i vikten men inte i fodret (eftersom det är torrt). Gluten = protein så om det står risgluten har man använt enbart proteinet i riset.
    Det är billigare med spannmål än med kött, det gör att man kan se lite på priset om det är ett bra foder.
    Väljer man att ge ett "billigt" foder så måste man ge mer mat, det blir mer att plocka upp eftersom hundar inte kan tillgodogöra sig spannmål lika bra, och hunden får sämre hud och päls.

Välj ett foder i en djuraffär och tänk på att det ska passa dig och din hund! Det är mitt tips!

När det gäller märken skulle jag titta på
    Nutro - ett foder med mycket hög kvalitet på ingredienserna! Bra för pälshundar!
    ProPlan - har ett foder baserat på lax, superbra för pälsen!
    Eukanuba - alltid bra kvalitet och inget tillsatt veg protein.
    Royal Canin - ett foder med många varianter för att kunna passa just din hund!

Lycka till i ditt val av foder! Det är inte lätt! Lyssna på alla men bestäm själv!

Svar på tråden Tips på bra hundmat?