• Minda

Talat språk? (DS)

Jag är lite nyfiken på när era barn började lägga undan tecken till förmån för tal (om de har gjort det).

Anton (2,5 år) har gjort det med ensaka ord, men det är fortfarande tecken som gäller! Det är absolut inte ett problem och jag förväntar mig inget annat, jag är bara nyfiken!

• Svar på tråden Talat språk? (DS)
  • tretösersmamsen

Linnea slutade teckna mer och mer mellan 4-5 årsåldern eftersom hon pratade så pass bra och även andra utanför familjen förstod vad hon sa. Men tecken användes ändå i nyinlärning och på dagis/skola. Det var mer hemma som vi inte tecknade. Nu tecknar hon ytterst sällan, men hon kan om hon vill och hon tecknar när hon träffar kompisar som gör det.

• Lefo

Hejsan

Linnéa som är 4½ år nu pratar hela tiden men det är inte mycket ord som man förstår. Jag förstår henne i och för sig för det mesta.
    Linnéa har slutat teckna vissa ord som hon kan och då mamma, pappa, lampa och flera andra ord fast hon tecknar ord som hon säger rent också som äta, bada, bulle och flera andra ord.

Vi tecknar tyvärr sporadiskt hemma (ett av mina dåliga samveten) men när det är viktigt och när jag är lite arg så tecknar jag. Jag tror att det kommer ta ett tag för Linnéa att få ett ordentligt talat språk men hon är på god väg och som jag skrev från början hon pratar HELA tiden.

/Lena

• anne h

Här går det åt andra hållet; sonen -snart 8 år- använder mer och mer tecken.
    kan iofs bero på att han har en hns på ca 60 dB

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • phleum

Min son på 4,5 år använder också mer och mer tecken och det talade språket vill inte infinna sig. Han har inga som helst problem med hörseln eller hörförståelsen, vi behöver aldrig teckna för att han ska förstå vad vi säger. Tyvärr börjar det bli ett stort problem för honom eftersom omgivningen, kompisar på dagis mm, underskattar honom. och han får svårt att delta i många lekar eftersom stödtecken inte kan uttrycka allt han vill säga.

• Mamma till tre kottar

Min son har aldrig direkt lagt till sig tecken. Han tecknar, men bara om han känner att han måste. Talat språk så att du som inte känner honom skulle begripa ligger många år i framtiden. Han är 8 år och bristen på tydligt tal/tecken beror inte på dålig träning som andra mammor till barn med DS ibland antyder.

• Minda

Jo, jag är också medveten om är dett kommer att dröja innan Anton kan PRATA med andra. För min del är det ingen brådksa, även om jag naturligtvis hoppas att det kommer att komma någon dag.

Tills dess gäller det att hålla igång tecknandet! Snar kommer ju ungen att gå om mig i kunskap!

• anne h
    Minda skrev 2007-10-11 10:04:58 följande:
    Tills dess gäller det att hålla igång tecknandet! Snar kommer ju ungen att gå om mig i kunskap!
    Det är det som är problemet, för det blir verkligen ett problem när barnen börjar teckna mycket.. Då måste man gå kurs på kurs, för att inte halka efter. Kan ju vara bra att förstå vad barnet säger
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • crazy hannah

Hej ser att ni också har/haft barn som inte pratar. Min pojke är 2.5 år och pratar endast 4 iord, han hör och har en jätte bra hörförståelse... Hur har det gått för er?

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Mamma till fyra kottar

Crazy Hannah, med vår erfarenhet skulle jag ha skrivit om ditt inlägg:
    "Din pojke är 2 1/2 år och har REDAN 4 ord!"
    Min son använde varken ord eller tecken vid en SÅ ung ålder.  Idag är han 13 år och föredrar tal, men tyvärr så otydligt att inte ens vi som känner honom väl förstår vad han säger - däremot förstår vi ofta vad han menar.

• crazy hannah

Hej jag såg efter jag skickat första frågan att detta handlade om ds, fyra ord är såklart jättebra. Han har ingen uttalad diagnos så jag hamnade nog i fel tråd. Har ni några bra tips på vart man får tag i tss m.m Med vänlig hälsning, hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
Svar på tråden Talat språk? (DS)