• Lenhoffskan

Laga hål i tanden - bedövning?

Hej!
    Jag skäms så men min treåring har ett hål i en kindtand som måste lagas
    Nu undrar jag om ni har några tips på hur han får en så bra upplevelse som möjligt av lagningen. Kan så små barn (han har nyss fyllt tre år) få vanlig bedövning eller kan de få något annat mot smärtan? Vill ju inte att han ska behöva lida bara för att vi inte har skött tandborstningen som vi borde...

• Svar på tråden Laga hål i tanden - bedövning?
  • jägermaister

jag har hört att barn som är små blir sövda!? Jag vet inte vad er tandläkare sagt?

• Lenhoffskan

Han har tyvärr inte sagt något mer än att vi ska förbereda sonen på att det kommer att göra lite ont, så han blir nog inte sövd här.

• Panter tanten

Hål i mjölktänder behöver inte bero på er vuxna,
    det fins barn med mycket sköra mjölkisar som kan få massor med hål trots mycket god tandskötsel.

ÄLSKAR MIN PRINSESSA
  • kaffe

Det bästa du som förälder kan göra inför tandläkarbesöket är egentligen att inte göra så stor affär av det. Du ska absolut inte säga saker som "det är inte farligt" och "det kommer inte att kännas någonting" etc. Barn är inte dummare än att dom förstår budskapet i dom orden. Säg bara att han har fått tandtroll i tanden och dom måste tas bort. Det känns kanske lite konstigt när man jagar bort tandtrollen från tanden, men det ska det göra.

Barn kan få bedövning inför lagningen. Innan dom får bedövningssputan brukar man bedöva slemhinnan med bedövningssalva, vilket gör att sticket i princip inte känns. Om man tycker det behövs kan barnen också få sederande (lugnande) medicin. Ge gärna alvedon 1 timme före besöket. ALvedon gör att smärtan känns mindre.

• Twilight

Min lilla gumma (4 år) har fått laga ett hål, vi fick gå till en tandhygienist 3 gånger innan lagningen för att hon skulle bli van att vara hos tandläkaren. TH borstade tänderna på henne och petade lite.

Jag hade pratat med dottern om vad som skulle hända, att man skulle borra och att det kunde göra lite ont.
    Hon fick ingen bedövning, det verkar inte som barn får det här...
    Hon satt så snällt och var så duktig, när det var klart och tandläkaren sa att vi fick gå hem satte sig gumman upp och sa "Men... Skulle dom inte borra???"
    Hon hade då inte märkt av det ett dugg.

♥Familjen♥
  • ThereseNyman

Min tjej var fyra när de fick laga hål på henne. Jag var jätteorolig, berättade för henne hur de skulle göra. Väl där sa jag att vi skulle köpa valfri bok när vi var färdiga, eftersom hon skulle peppas lite tyckte jag...
    När älsklingen låg i stolen o de började borra (utan bedövningen) trumma hon med händerna på magen och undrade när de var klara.
    Det gick med andra ord jätte bra!

• Majsan70

Har ni en bra tandläkare så blir dte först bedövningssalva o sen tar de lite bedövning i taget så känns det inte alls. Sen skall de borra försiktigt o lite i taget.

Båda mina stora barn har haft varsitt hål som de lagat med bedövning i 4 års åldern.

Gå inte med på nåt trams utan var rejält bestämd från början.

• Twilight

Vad menar du med trams? Det är väl inte bra att ge barn bedövning i onödan? Jag är 100% på att min dotter hade tykt det varit 100 gånger värre om hon hade fått bedövning.

♥Familjen♥
  • Majsan70
    Twilight skrev 2007-11-02 14:55:16 följande:
    Vad menar du med trams? Det är väl inte bra att ge barn bedövning i onödan? Jag är 100% på att min dotter hade tykt det varit 100 gånger värre om hon hade fått bedövning.
    Jag menar om de börjar tramsa om de skall sätta sig eller inte osv. Det handlade inte om bedövning eller ej.

Det är lokalbedövning de får o det är inget farligt vare sig på barn eller vuxna.

I övrigt syftade jag inte på nånting i ditt inlägg.
  • Twilight
    Majsan70 skrev 2007-11-02 14:58:05 följande:
    Jag menar om de börjar tramsa om de skall sätta sig eller inte osv. Det handlade inte om bedövning eller ej.Det är lokalbedövning de får o det är inget farligt vare sig på barn eller vuxna.I övrigt syftade jag inte på nånting i ditt inlägg.
    Nej jag har väl aldrig skrivit att du kommenterat nåt i mitt inlägg...
    Eftersom tråden handlar om bedövning och INGEN skrivit något om att inte vilja sätta sig i någon stol så var det kanske svårt att förstå vad du menade

Nej, klart det inte är farligt... Men onödigt!!!

Grinolle
    ♥Familjen♥
  • Zerlina

Min fyraåring fick nyligen dra ut en tand som var skakad i roten och därför helt plötsligt var alldeles lös. Tandläkaren liksom "droppade" på bedövning med ett väldigt litet instrument som hon kallade penna, den satt fast vid en lite större maskin med en tunn slang. Det tog bara en liten liten stund. Ingen spruta alltså, och sonen kände absolut ingenting - väldigt bra! Smakade lite illa i munnen men det var inga problem - det är ju såååå roligt att få trycka upp vatten i muggen, skölja och så spotta!

Svar på tråden Laga hål i tanden - bedövning?