Jag ska byta efternamn.. (giftermål)
Hur går det till med byte av namn på körkort, pass o allt annat...?
Hur gjorde ni?
Hur går det till med byte av namn på körkort, pass o allt annat...?
Hur gjorde ni?
Du måste skaffa nytt körkort, pass osv....
Allt måste göras nytt till oreducerade priser...*myglare* dom håvar in pengar för allt *skrattar*
Ojoj.. Men det känns som att det är oerhört mycket man ska hålla reda på!!
Ingen som har en liten tipslista på vad som måste fixas?
Det jag kommer på är:
*Pass
*Körkort
*Arbetslegitimation
Hur gör man med alla banker, tidningsprenumerationer, telebolag, osv osv..
Det är ju hur mkt som helst!! *tar mig för pannan*
Jag fick papper hem automatiskt från vägverket när skatteverket fått in mitt nya efternamn...
Handelsbanken får uppgifterna automatiskt så där behövde jag inte göra någonting...
Resten sköter sig självt!
Spara dina gamla id-handligar så löser sig det mesta på plats...
Hehe
För mig tog det två år innan allt var klart. *S*
Kommer nog aldrig att byta namn igen....
Apoteket Men det kan man ju säga till nästa gång man hämtar ut medicin. Man blir alltid konfunderad när det står olilka namn på recept, leg och i datorn
* bankkort
* lånekort
* patientbricka
* kundregister/föreningsregister som inte själva hämtar uppg. från folkbokföringen
...
Hör med dem på skattekontoret. En del, te x försäkringskassan får namnbytet automatiskt. Sen kan du ju göra en namnändring via posten om du inte vill göra det själv. Undrar om det inte kostar som en adressändring dock..
Ta det lugnt, mycket kan du sköta efterhand! Till exempel när du får hem försändelser med fel namn kan du ju då passa på att ringa och säga att du har bytt efternamn. Tror inte jag ändrade mitt namn till elbolaget förrän efter ett år eller så...men då hade jag iofs kvar mitt gamla namn som mellannamn så det spelade inte så stor roll.
Myndigheterna får information om ditt nya namn så där behöver du inte göra så mycket. Mycket information är ju kopplad till ditt personnummer så det löser sig automatiskt.
Körkort går också som föregående skrev, med automatik. Du får nya handlingar utskickade. Pass kan du ju vänta med tills det är aktuellt med en resa.
Lycka till!
Precis, Vägverket kommer det papper från automatiskt.
Pass behöver du inte ansöka om förrens det verkligen är dags egentligen.
Vissa har automatiska uppdateringar och vissa inte. Jag fick hemskickat många nya clubkort utan att säga till om det, dock inte från H&M.
Det är inte SÅÅÅ krångligt och för mig tog det bara drygt 1,5 mån efter bröllopet så var allt klart.
Körkortet kommer det papper om automatiskt när namnbytet gått igenom. Bank kort o annat får du säga till om själv men det tar ca två v innan du är ändrad i folkbokföringen o då först kan dom börja ändra.. Jag gifte mig i Juni o har olika namn på hälften av korten...
om man bara lägger till makens efternamn, och behåller sitt gamla, hur blir det då.
behöver allt ändras ändå?
Passet behöver du inte byta. Tänk bara på att alltid beställa resor i samma namn som på passet.