• LuRiGaBlAdLuSeN

Hur gammal ska första hunden vara innan man skaffar hund nr 2?

Ja, hur gammal ska den hunden du redan har vara (om man räknar att man haft denne sen valp) innan du skaffar hund nr 2? Finns det nån generell tumregel? (hunnit bli könsmogen kanske? tik ska ha löpt? 1 år, 2 år?)
    Eller ska man bara gå efter hur bra uppfostran man har på hunden, så att man inte skaffa en hund till om man har lite problem med den första? Dvs att åldern inte spelar så stor roll?
    Jag har bara hört att hunden ska vara över 1 år innan man skaffar nästa, då faller sig rangordningen mellan hundarna naturligt.

Sitter bara och funderar lite. Såg perfekt valp, och tanken slog mig, även om det inte alls är ett alternativ nu.

Ni som har två, hur gjorde ni och hur gick det?

• Svar på tråden Hur gammal ska första hunden vara innan man skaffar hund nr 2?
  • Kryxan

INgen regel.
    Men det är en fördel om du har fått lite pli på din nuvarnade innan nästa kommer.

Dom brukar ju bli lite mindre samarbetsvilliga när dom är två=)
    Jag har haft flera unghundar samtidigt.. och tagit in en valp på det.

Men lättast är det att köpa valp när hunden man har är 2 år typ.

• Jacqueline

Har en som är tre nu och en som är sju månader det skiljer exakt på dagen 2½år mellan dom.Båda hanar.
    Det sägs att man bör vänta med valp tills den vuxna hunden nått minst 2års ålder delvis för deras egen mognads skull.

• antitanten

Mellan 2 - 4  år bör den första hunden vara.
    Då är den mentalt klar s.a.s. och vet sin plats i flocken.
    Dessutom har den inte så många "dumheter" kvar som den otvivelaktigt kan
    lära den nya hunden/valpen- hund nummer två gör nämligen nästan alltid som
    den första hunden gör.

• LillaLulla

Hundar är överlag psykiskt och fysiskt mogna vid två års ålder och då tänker jag skaffa min andra hund. Eller ja, det vill säga ifall det inte blir några problem med Rally som vi måste ta itu med först, det verkar vara vanligt att valpen efterapar den vuxna hundens olater.

• kattengustav

Skaffar man en till hund innan den första hunden hunnit mogna (tex. om du har en tik och skaffar en hane) så är det väldigt lätt att hanen tar efter tiken. Till slut är det som att hanen inte har något eget liv utan det är tiken som styr allt. Hanen tar efter tikbeteendet. Har varit med om det själv en gång. Vi sålde tiken sen, det var inte pga detta, men nu har vi fyra små monster här hemma. Två av dom köpte vi när dom var 2 år gammla.

• Moi

Min Janice var 6 år när Milo kom till oss. För mej var det alldeles lagom. Men jag tror att bara den första hunden är vuxen och vet sin plats i flocken så går det nog jätte bra att skaffa en ny liten flockmedlem!

• Dag o natt

Det finns ingen regel. Men det är ju underlättande om hund nr 1 har en god lydnad innan hund nr 2 kommer in i bilden. Det är svårare att träna två hundar än en. Har man hund som man "jobbar" mycket med så skulle jag vänta att skaffa en till tills 1:an är runt 5-6 år. På så vis håller man sig till att alltid ha en pigg och alert hund att träna och en gamling/valp. Det är inte roligt att mista två hundar någorlunda samtidigt! Det är inte kul heller att ha två pensionärer samtidigt! Vi har haft det, och det var inget jag rekomendera. Sen när vår ena gamling dog så skaffade vi en ny hund (unghund) tillsammans med vår gamling som fanns kvar i livet. Det var heller inget att rekomendera att ha en gammal och en ung. Den unga testade den gamla ständigt och försökte ta över. Hon kände den gamla hundens svagheter och kämpade... Det var inte trevligt med slagsmål, speciellt inte när den äldre hunden är lite skör.

Mitt råd: Medelålder på hund nr 1. Alltså runt 5-6 år och en god grundlydnad. Då är införskaffandet av hund nr 2 som mest ultimat!

Svar på tråden Hur gammal ska första hunden vara innan man skaffar hund nr 2?