• Anonym (hundägare)

Min hund attackerade en annan hund!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inlägg men vill vara anonym eftersom det är känsligt för mig.
     Idag fick min hund syn på en annan hanhund av större ras och blev helt rasande! Han lyckades få upp vår ytterdörr och rusade efter hunden och dess ägare. Han är rätt stor så de måste blivit jätterädda. Iallafall så rusade jag efter och skrek i högan sky men han reagerade inte ens. Fick vända tillbaka för att hämta mitt barn och kopplet och sedan sätta efter mitt pucko till hund. Ägaren till den andra hunden hade lyckats skrämma iväg honom så när jag väl kom ut var han på väg tillbaka. Tyvärr hann jag aldrig prata med de drabbade eftersom när jag väl hade kopplat min hund var de utom synhåll. Tog bilen för att leta efter dom och be om ursäkt (och se hur det hade gått med hunden) men lyckades inte hitta dom. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska man ringa polisen själv eller ngt? Min hund hade lite småsår men det känns jobbigt att inte veta hur det gått för den andra. Tips och råd någon? Ska även tillägga att min hund är fem år gammal och dessa aggressioner går bara ut över större, lurviga hanhundar. Började när han var runt tre och ett halvt år gammal. Så jobbigt!

• Svar på tråden Min hund attackerade en annan hund!
  • Anonym

Hoppsan! Ja, jag skulle nog ringa till polisen för att höra efter om de har fått in en anmälan om attacken från din hund. Vad tänker du göra i framtiden? Uppenbarligen har du ju en hund, en stor hund, som du inte har kontroll över? Det kan ju bli riktigt farligt, har du tänkt på det innan denna händelse? Har det varit andra incidenter tidigare? Något måste du ju i alla fall göra, antingen se till att få hjälp att återta kontrollen över honom, tex genom en beteendeexpert, eller omplacera, eller ev avliva? Som det är just nu, är han ju som ett laddat vapen, ingen vet när nästa "skott" går av...

• Anonym (hundägare)

Jo jag vet. Detta har aldrig hänt tidigare. Att han har öppnat dörren och så men däremot har han gjort utfall när vi har varit ute och gått. Men han kan totalnonchalera rottisar och andra korthåriga hundar även om de gör utfall mor honom men kommer en lurvig hanhund så blir han helt galen och stänger av totalt. Det är inte svårt att kontrollera honom när man har koppel men lösspringande går ju inte. Jag vet inte hur jag ska lösa det, därför ber jag om råd.

• Anonym

Jag anser att du måste genast se till att aktivt försöka återfå kontrollen över din hund. Tänk om han biter ihjäl en annan hund, eller om han går till anfall mot en annan människa, ett barn!?! Se till att ha dörren låst, att han aldrig får chansen att ta sig ut okopplad, förstås...men framför allt, att du ser till att kontakta personer som kan hjälpa dig att omgående få ordning på er rangordning!

• Pirog

Min 2 åriga hane attackerade min pappas hund. Min var schäfer/labrador blandning, min pappas en lite större amstaff/rottweiler. min hund hade visat aggresioner mot andra hundar innan när vi varit ute på promenader, men jag trodde att han bara bröstade upp sig, oj vad fel jag hade. Som tur var, var min pappas hund balanserad och tack vare honom fick vi slut på slagsmålet. Efter denna händelse började min hund visa tänderna åt sin husse, när han sa till honom och trängde in mig i ett hörn när jag bar min systerdotter(samma dag). Vi hade haft honom sen han var 8 v och han var en uppskattad familjemedlem och en väldigt lydig hund. Vi tvekade inte en sekund. En vecka efter händelsen var han avlivad. Vi kunde inte lita på honom och vi hade aldrig kunnat leva med oss själva om han bitit ihjäl en annan hund eller värsta senariot ett barn. Tycker att du ringer polisen och kollar om de fått in en anmälan, så att du kan göra rätt för dig gentemot den andra hundägaren och jag hoppas att du funderar både en o 2 ggr på om du verkligen får stopp på honom nästa gång.

• Anonym (Hmm)

Jag tycker nog att omplacering o avlivning som den första anonym skriver om verkar vara liiite väl...hmm....ja, överdrivet!!

Min hund har vid flera tillfällen gjort liknande saker, med mej kutandes, kastandes mina skor eller andra lämpliga tillhyggen. Visserligen har jag alltid haft tillfälle att be om ursäkt till de drabbade, och har aldig så mycket som fått skäll en gång. jag har svårt att tro att de utsatta i ditt fall TS skulle göra en polisanmälan, snarare är de medvetna om att sånna saker händer. De skulle nog ha stannat kvar o skällt på dej o din hund om de hade sånna känslor, de måste ju ha hört o sett att du var på G att haffa din hund?!?

Visst rekomenderar även jag bättre koll på hunden men ta inte åt dej så förfärligt av händelsen o fram för allt inte av kassa råd du får här.

• En Dum En

Ring polisen och kolla
    Och ha koll på din hund. Jag håller på att skita knäck varje gång det kommer en lös hund. Min hund ser macho ut men han är 11 (snart 12) år, går på mediciner och ser dåligt. Han skulle bli slaktad i ett slagsmål. Han har blivit påhoppad x antal gånger och har aldrig ens försökt försvara sig. Så om du anser att din hund är en fara för andra får du ta tag i det.

• Anonym (hundägare)

Jag trodde att jag var den ranghöga. Jag vet hur detta låter men förutom detta är han en underbar hund som är världens snällaste mot människor och andra djur. Vi har katt, barn som han är gudasnäll mot. Jag och min hund har tränat lydnad bl a på bruks men detta var innan han blev hanhundaggressiv så då fanns inte detta problem. Förut han hade en "bästis" i samma ålder som också var hane men en dag började han morra mot honom. En annan kompis har en gudasnäll amstaffhane som min hund lekt med sedan de var valpar men en dag högg min hund mot denna så sedan dess har vi undvikit att låta honom hälsa/leka med hanhundar. Förut kunde min vovve springa löst i skogen (förutom under förbudstiden) och det var inga problem för han kom på studs om jag ropade och höll sig alltid i närheten. Jag är så ledsen över att det blivit så här!
    Måste tillägga att han alltid annars gör som jag säger och har inte sedan han var runt året försökt klättra i rang.

• Pirog

kassa råd (hmm)? Du verkar vara helt oansvarig! Hon skriver ju att hennes hund har lite småsår, är det då kasst att försöka ta reda på vad din hund ställt till med? man är ansvarig för sitt djur.

• Anonym

Nä, ts...som sagt, ta INTE till dig kassa råd! Snacka om att jag blir mörkrädd, när jag ser att en anonym tydligen anser att det hör till det normala, att ens hund sticker ifrån och attackerar andra hundar! Att de som blev attackerade inte stannade kvar, beror kanske på att deras hund behövde föras till djursjukhus, AKUT? Eller att de var rädda att din hund skulle återkomma och "avsluta jobbet", dvs tugga ihjäl deras hund? Eller att de var rädda att hundägaren skulle trissa hunden att gå till angrepp även på dem? Just denna anonyma är ett tydligt exempel på hur tokigt en hundägare kan resonera, och komma undan med det. Det är tragiskt! Man vågar inte spekulera i hur många som resonerar så, men förhoppningen är att det är ett fåtal. Med tanke på alla hundangrepp som förekommer, är det dock risk att de är vanligare än de borde få vara.

Du, ts, verkar dock vettig, och medveten om att det är ett problem, och att du vill lösa det problemet! Det är lovande. Se till att genast söka hjälp av proffs, så att din hund lär sig att bete sig som hund, och inte som ett odjur. Och det är i slutänden inte alls ett orimligt alternativ att vare sig omplacera hunden, eller avliva den. Om inte det först är ett alternativ för dig, alltså. Hellre det, än att riskera att stå åtalad för vad hunden kan tänkas göra framöver. Lycka till!

• Anonym (Hmm)

Pirog: Ett kasst råd tycker jag att det är att avliva eller ompacera en hund bara för en sån här skitsak! Den andra hunden låg ju inte direkt blödandes på gatan... Visst kan hon ringa polisen och "ta sitt ansvar" eller varför inte skriva en insändare i tidningen o be om ursäkt men att avliva är ändå ett kasst råd, sen må jag var hur oansvarig som helst!

Svar på tråden Min hund attackerade en annan hund!