• Kimmis

Vad gjorde jag för fel med moussen??!

Jag skulle göra dubbelnougatmousse, sån med grädde och nougat.
    Smälte nougaten i grädden o ställde in i kylen och närd et kallnat så skulle jag vispa den, men då ville den inte bli tjock, så jag ställde in den i kylen en timme till och provade igen, vispade hur länge som helst och tillslut började den tjockna, och precis innan den blivit så tjock som jag ville ha den så skar sig alltihop!
    Det var bara att slänga allt.
    Har INGEN aning om vad jag gjorde för fel?!
    Ska göra After EightMousse till min dotters doptårtor och fasar för att det blir såhär igen, nån som vet vad som hände?

• Svar på tråden Vad gjorde jag för fel med moussen??!
  • Jesster

Nu vet jag ju inte hur man gör mousse, men kan man inte hårdvispa grädden och sedan blanda med smält, kall nougat?

(¯`°?.¸ Längtar ¸.?°´¯)
  • Miiiaaa

Ska man inte röra ner vispad grädde i den smälta nougaten?

Så gör jag när jag gör vit chokladmousse.

• Kimmis

Det kanske går bättre, men det receptet jag gjorde efter skulle man smälta nougaten i grädden.
    Men om jag ska testa att blanda i after eighten i grädden i stället, då måste jag ju låta chokladen kallna först, för annars så smälter väl grädden?
    Men stelnar inte chokladen då när den blir kall?

• fru fogeby

antagligen så var inte grädden tillräckligt kall.. den ska stå i kylen MINST 2 -3 timmar men helst över natten...hur länge hade du den i kylen?

• Kimmis

den var iskall, hade den i kylen i kanske 4 o en halv timme..
    Därför jag blev så förvånad över att den skar sig, trodde inte det gick när den var kall..

• TinaElisabeth

Nu har jag läst recept på nougatmousse och det ska ju funka med att göra som du gjorde. Vispa det i hop.
    När jag har gjort chokladmousse så har jag vispat grädden och blandat med ägg och smält chokla bl.a. Men du kanske kan hitta nåt annat recept att testa.

godissusan har en tårta som innehåller after eightmousse på bild i sitt galleri, kanske kan du få tips av henne!

• Tervmatte

När jag gör denna mousse så värmer jag grädden på spisen, DEN FÅR ABSOLUT INTE KOKA FÖR DÅ SKÄR DET SIG SEDAN ,hackar nougaten och häller den i en skål.
    När grädden börjar ryka lite så håller jag grädden över nougaten och rör om tills nougaten smälter. Sedan ställer jag den i kylen över natten. Dagen efter vispar jag den, man får inte vispa länge, under en minut, annars skär den sig.
    Har misslyckat en gång och då hade jag den i kylen bara några timmar. Sedan dess har jag den alltid över natten och den blir jättebra. Och jääääätte goooooodddd... Mmmmmm.....

Lycka till
    mvh
    Anna

• Aiwendil
    fru fogeby skrev 2007-10-09 20:28:57 följande:
    antagligen så var inte grädden tillräckligt kall.. den ska stå i kylen MINST 2 -3 timmar men helst över natten...hur länge hade du den i kylen?
    Jag tror det var det som var felet... jag har bara gjort så med dumle en gång
    men då lät jag den stå över natten...
    Prova en gång med After eight.. innan dopet.
    Lycka till!
  • o0dizzy0o

har ingen aning med allt sålter så gott kan ni inte skriva ut recepten me! *ler glatt*

• Mamsingen

Som jag har förstått så rör man ner (försiktigt) den vispade grädden försiktigt i den smälta chokladen.

The problem with the genepool, is that there´s no lifeguards.
  • levandecharader

Kan man få recepten *ber snällt*

• Kimmis

Men om den inte blir tjock under en minut bara då?
    Är det kört då?
    För vispa grädde brukar ju ta längre än en minut..
    Är inte helt hundra på att den inte råkade koka upp lite, körde i teflonkastrull, då ser man ju inte om det koka förs ett tag efter att det börjar, kanske bara ska värma tills det börjar ryka lite nästa gång, för att vara på den säkra sidan..
    Hmm.. undra om jag ska skippa moussen..
    Men det låter ju såååå gott!!

Recept: grädde och dubbelnougat eller after eihgt eller vad man nu vill ha, hehe

• Tervmatte

Recept:

Ta t.ex. 200g dubbel nougat,eller choklade, eller fudge och hacka fint. Lägg i en skål.
    Värm upp 3dl vispgrädde, den får ABSOLUT INTE KOKA! på spisen. När den börjar ryka lite slå den över nougaten/chokladen och rör om tills den smälter.
    Ställ skålen i kylen över natten. Det är viktigt att blandningen är RIKTIG kall.
    Dagen efter vispar man upp den med elvisp, viktigt att det ska vispas under en minut,annars skär det sig.
    Det går fort att vispa den, då fettet i nougaten/chokladen tillför sitt Så fort den är tjock slutar Du vispa, tar en sked och njuter

MVH
    Anna

• Kimmis

Haha, tack! hoppas det går bättre nästa gång

• Hjärtats Lust

När jag har gjort mousse så värmer jag aldrig grädden utan jag vispar den stenhårt och sen blandar jag i tex marabou choklad mums.

• Tervmatte

Hjärtats Lust skrev 2007-10-11 17:39:13 följande:

När jag har gjort mousse så värmer jag aldrig grädden utan jag vispar den stenhårt och sen blandar jag i tex marabou choklad mums.
    Så gör jag också ibland. Men det är två olika saker man får fram:
    Den ena är mousse - på vispad grädde (3dl vispgrädde och 200g t.ex. choklad)
    Den andra är ganache (stavn.)- på uppvärmd grädde.

Moussen måste stå i kylen några timmar och stabiliseras och stelna, när man har blandat i chokladen.
    Ganachen kan man bree på direkt, den är tjock på stunden.

Både varjanter är jäääätte goda.

MVH
    Anna
  • Hjärtats Lust

Den varianten där man bara vispar grädden måste väl ändå vara enklast, går inte att misslyckas lixom!

Svar på tråden Vad gjorde jag för fel med moussen??!