• liamochlukasfaster

Könet på kattungen ?

Jag ska skaffa mig en kattunge. Men vi har svårt att se om det e en kille eller tjej och vi ska ha en tjej är där varge dag typ coh tittar eftersom jag rider där. Men vi ser inet någon skilnad om det e en kille eller tjej :( Hur ska vi se det den e så himlans långhårig. Och den serut att ha lite större som en pung men det sitter endå väldigt nära rump hålet. Men det kan ju också vara all pels som gör att den serut att ha lite stötrre som en pung. DEn e 5 veckor nu så jag måste bestämma mig om jag sa ha den eller inet jag vill ha den om det e en tjej men inet annars. För det får jag inte. Men jag måste ju veta det hur långt melan rum eller hur ska man göra ? Kan man trycka och se om det e en snopp eller något ? Kram Rebecca

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-09 16:15:17:
    jag vet inet alls vad jag sla säga men det är jätte svårt inte någon som har någon bar sida eller något ? Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 13:46:24:
    så isttelet för att ni ska holla på att gapa om att ni ska vara bäst så kan jag säaga såhär. En VETRINÄREN sa till oss på våra förra katt att det e kan vara väldigt svårt att se så sluta gapa ni kan fan inte allt! Jag tror mera på VETRINÄRERNA än er ! ni beter er som barnungar ! Alltid kan man inet ha rätt jag e trött på att ni gapar de var inet de jag ville jag ville ha hjälp med köner och inet med att ni gapar på mig ! och om nu vetrinären säger att det kan vara VÄLDIGT svårt så kanske det e det! Så sluta nu jag orkar inet med er! Sluta allihopa ni beterer som småungar. Och jag vet att hon jag ska köpa katen av hon kan detta men det var den svåraste kullen och har sett. Så kan de vara tänker själva för innan. Sen så har nu inet sett katten så ni vet inet hur det ser ut på den det kanske är svårt de vet la inet ni ! Sen ver det någon som sa att man alldrig ska lämna katterna innan 12 veckor ! Så hon jag ska köpa katten av SKREV att det står inte någon stans att den ska lämmnas innam. Och det har hon helt rätt i det har jag inet sakt ett piss om att jag ska få den innan 12 veckor. Så tyst med er säg de ni vet istellet föra tt sjansa ! Hatar sonna peroner

• Svar på tråden Könet på kattungen ?
  • Snax

Det kan vara lite svårt att se, men finns det fler kattungar kan du jämföra. Killarna har som tre pluppar på lite längre avstånd, medan tjejerna har närmare mellan sina två hål. Fråga annars någon kattvan så får du säkert besked. Vad gulligt med en långhårig kisse.

• Tervmatte

Kattungen har bara 5 veckor så att Du har nog tid än, dem ska absolut inte lämnas ut förrän dem fylld 12 veckor.
    Och om man nu som uppföddare känner att man kan allt om katter för att sätta några till världen så måste man väl kunna urskilja könet på dem.
    Förlåt, men jag blir asförbannad när jag läser hur okunnigt folk tar avel i sina händer. Varför tror Ni att det finns flera tusen katter på blocket? Katter som inte verkar ha något värde....? För att folk tar inte ansvar för sina katter!!!!!!!!
    Usch... Blir ledsen av sådant...

Anna

• LillaLulla

Katter SKA INTE tas ifrån sin mamma förrän de är TOLV VECKOR gamla, och då brukar det vara lättare att se könet. Snälla, ta det till dig, för det blir väldigt ofta problem med kattungar som tas för tidigt och åldersgränsen har en orsak!

• FNiXa

Gå in på katter.nus forum och kolla med några där om ngn av uppfödarna kan lägga ut bra bilder?

• musses matte

Men tjena.
    Var någonstans står det att katten ska lämnas innan den blir 12 veckor?!
    Det kan vara väldigt svårt att se könet på en katt tidigt,men så kanske det är så att man vill titta innan på katten,och så ställer man en fråga här på fl och vipps så är alla som har kattungar till salu oseriösa uppfödare.
    Ts ska köpa en katt av mig och det var svårt att se könet,massor av päls,men vi har löst det det är en pojke!
    Att alla är oseriösa får ni faktiskt ta tillbaka,och jag skulle absolut inte sätta ut mina på blocket utan säljer dom endast till folk jag vet till 100% som tar väl hand om sina kattungar.
    Tack för mig

• Tervmatte

Lämnar tillbaks äran

MVH
    Anna

• LillaLulla

musses matte skrev 2007-10-10 08:22:00 följande:

Men tjena.Var någonstans står det att katten ska lämnas innan den blir 12 veckor?!Det
    kan vara väldigt svårt att se könet på en katt tidigt,men så kanske det
    är så att man vill titta innan på katten,och så ställer man en fråga
    här på fl och vipps så är alla som har kattungar till salu oseriösa uppfödare.Ts ska köpa en katt av mig och det var svårt att se könet,massor av päls,men vi har löst det det är en pojke!Att
    alla är oseriösa får ni faktiskt ta tillbaka,och jag skulle absolut
    inte sätta ut mina på blocket utan säljer dom endast till folk jag vet
    till 100% som tar väl hand om sina kattungar.Tack för mig
    Kattförbundet SVERAK rekommenderar inte att man säljer kattungar som är yngre än 12 veckor, och om man lägger upp en blocketannons så måste det även där stå att kattungarna är 12 veckor eller mer vid leverans. Vet inte om det även står i nån djurskyddslag, hoppas det i alla fall.

Hoppas att jag missförstod och att du menade att du INTE tänker ge bort nån kattunge som är under 12 veckor.
  • Hiker

Lilla lulla - tror att musses matte menar att det inte står någonstans i tråden att kattungen ska lämnas bort innan den är 12 veckor.

De flesta uppfödare kan se könet på kattungarna, och kollar oftast upp det när ungarna är nyfödda redan. Det finns säkert fall som är väldigt svårbedömda av olika orsaker, men för det mesta vet man väl innan ungarna är 5 veckor?

Till TS - det är kul att ni vill ha en kisse, men varför inte en hane? Jag tycker inte att det är någon större skillnad på hanar och honor när de väl är kastrerade, så om ni nu tycker om kissen är det ju synd om det ska komma ivägen. (Det är inte menat som kritik, min sambo är precis likadan, han kan bara tänka sig honkatter. Det gör det bara lite svårare att hitta en katt man vill ha...)

• Dundermamman

Kolla länken, där visar bilder tydligt skillnaden mellan hona och hane!
    http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm

Jag föder själv upp semilånghåriga katter (norska skogkatter) och har faktiskt aldrig haft några problem med att se skillnad på könen! Allra lättast tycker jag det är när de är nyfödda!

• lindac77

Är också lite nyfiken på varför ni absolut inte vill ha en hane?! När man kastrerat katten är det ingen större skillnad om man tar en hona eller hane. Möjligtvis att en del honor är lite mer egensinniga än hanarna, men det är rätt individuellt också.

Vet inte uppfödaren vad kattungarna har för kön förresten?! Det brukar man kunna se redan när de är nyfödda.

Men ta inte hem kattungen för tidigt bara. Som redan skrivits i tråden är rekommenderad ålder minst 12 veckor. Så den lilla kattungen behöver stanna många veckor till med sin mamma och syskon för att bli trygg och lära sig vara katt.

Svar på tråden Könet på kattungen ?