• Stora Gosan

bedövning

Jag är så rädd för förlossningen.

Det jag är rädd för är smärtan i sig och att den skall bli mig övermäktig så jag tappar kontrollen och inte kan samarbeta med barnet som skall ut.

Därför vill jag veta så mycket som möjligt om bedövningar. Vad finns det mer som är bra utöver EDA om man inte hinner få den?

Någon som orkar ta sig tid och berätta lite om olika bedövningar för olika skeden i förlossningen?

Mvh: Gosan

• Svar på tråden bedövning
  • E1981

Se till att skriva allt på papper och ta med i bb väskan, sånt kan man inte hålla koll på när man kommer in! Du kan ju prova bäckenbottenbedövning, ska vara bra när huvudet ska igenom.

• Stora Gosan

Tack för info.
    Jag skall skriva upp allt jag vill skall hända!!

Jag är oxå angelägen om att få komma in till sjukhuset i tid, så jag inte kommer för sent till bedövning. Hoppas de inte säger till mig att gå omkring hemma en massa först..
    Jag vill in så jag hinner få EDA:n..Har hört på tok för många historier om folk som inte hunnit få sin bedövning. Får man bara den, är det ju inte lika traumatiskt om man får en snabb förlossning..

• Lilla V

Ett tips till dig är at du skriver den här frågan i "föräldrar"-guppen, och kallar den tex "nån som har tips på bedövning".
    I Föräldrargruppen finns många fler som har fött och kan ha tips.
    Kanske många här inne på väntar barn -förlossningsrädsla kanske ska ha sitt första barn tex, och då har de inte så många tips.
    Vore synd om rätt personer missar tråden!
    Lycka till!

• Millakilla

Jag provade först "tens" elektroder de satte i ryggen men när smärtan blev större räckte inte det. Då fick jag epidural och det var kanon, men det negativa med det var ju att det tog lång tid att öppna sig.

Jag provade och lustgas men av den så kräktes jag. det år så individuellt så det är bara att prova sig fram o lita på barnmorskan.
    LYCKA TILL

• Stora Gosan

Lilla V skrev 2007-10-09 19:07:23 följande:

Ett tips till dig är at du skriver den här frågan i "föräldrar"-guppen, och kallar den tex "nån som har tips på bedövning".I Föräldrargruppen finns många fler som har fött och kan ha tips. Kanske många här inne på väntar barn -förlossningsrädsla kanske ska ha sitt första barn tex, och då har de inte så många tips. Vore synd om rätt personer missar tråden!Lycka till!
    [/citat]

Tack!! Det skall jag göra!
    Millakilla skrev 2007-10-09 19:13:58 följande:
    Jag provade först "tens" elektroder de satte i ryggen men när smärtan blev större räckte inte det. Då fick jag epidural och det var kanon, men det negativa med det var ju att det tog lång tid att öppna sig. Jag provade och lustgas men av den så kräktes jag. det år så individuellt så det är bara att prova sig fram o lita på barnmorskan.LYCKA TILL
    Tack för din info!! Är det bara en barnmorska med en när man föder? Vet man om vem man får innan? Nej, det går inte va? De har ju sina arbetsskift såklart...vad dum jag är..
  • Black Molly

Kan tyvärr inte hjälpa dig, vill bara säga att: åh, vad jag känner igen mig!

Jag är också rädd att jag kommer att känna "NEJ, det här går inte!" . Att det är FÖR stor smärta för att överleva...

Är fräck och tjuvar åt mig av tipsen du får!

• Millakilla
    Stora Gosan skrev 2007-10-09 19:29:21 följande:
    Tack för din info!! Är det bara en barnmorska med en när man föder? Vet man om vem man får innan? Nej, det går inte va? De har ju sina arbetsskift såklart...vad dum jag är..
    Det är alltid en barnmorska och en undersköterska med. Men sen har de en "larmknapp" o trycker de på den så kommer det in flera barnmorskor inspringade jättesnabbt.

Hur många man har beror på hur lång tid det tar för förlossningen. Vi hade tre skift. Men alla var lika vänliga och duktiga!
Svar på tråden bedövning