• Vildblomman

byte av lägenhet

Jag skulle vilja byta lägenhet och lägenheten jag har idag hyr jag och jag skulle vilja byta den mot en annan hyres inom samma bolag. Är det nån som har gjort ett sånt byte?

alltså det kommer inte nån ny som ska bo här utan det är en som redan hyr sin lägenhet av bolaget.

Vad ska man tänka på vid ett sånt byte?

• Svar på tråden byte av lägenhet
  • Christina W

Jag har bytt inom samma hyresvärd. Då brukar man få ta lägenheten i det skick den är.
    Vad har du för värd? Har dom någon intern byteskö?

Vi har nämligen försökt byta våran lgh i över ett år. Våran nuvarande hyresvärd säger att dom hjälper inte till om man vill byta. Det får man annonsera om, eller liknande.
    Sen tar dom ut en avgift på 500 kr för att dom ska behandla bytesansökan, även om det skulle vara någon som också hyr av dom. Men så brukar det inte vara om det är en stor hyresvärd, utan endast privatvärd.

Annars vet jag inte vad man behöver tänka på.. Var det något speciellt du funderade på?

Ett evigt hopp har den som evigt längtar...
  • Vildblomman

Vi bor i Uppsalahem. och det är väl en ganska stor hyresvärd tror jag. vi har bytestorget. där har jag lagt in våran lägenhet. ett napp fick vi, men det var ett radhus med nästan dubbelt så hög hyra.

Om man byter kan inte hyrevärden byta ut kyl/fry ex om de är gamla? Så om man byter själva så här ingår man inte i det vad det nu heter att man kan få nya tapeter om det är gamla lista och fula bara för man byter själv och inte tar en lägehnet som är utannonserad?

Läste på hemsidan nyss att man måste ha betalat hyrorna i tolvmånader iföljd utan anmärkning för att få byta..så då kan jag alltså itne byta, har bott här i 5 månader..eller det knaske bara gäller om man byter via bytestorget?

Svar på tråden byte av lägenhet