• Flissi

"Blodöra" jättesvullnad på örat på hund

Min hund har jättevullet öra - som en stor utbredd böld.
    Jag tror det är sånt där "blodöra" (vet ej om det kallas så)
    Han har haft så flera gånger innan, men då mkt mkt tunnare.
    Nu är örat jättesvullet gissar på att svullna området är ca5 cm i diameter & kanske 2cm "djupt".

Har hört tidigare att man ska till vetrinären med detta om det är större svullnader. Är det jätteakut? Kan man göra nåt hemma?

• Svar på tråden "Blodöra" jättesvullnad på örat på hund
  • ragnarök

Om det är blodöra så brukar det inte vara akut, inte så mycket man kan göra ändå.
    Om han inte har väldigt ont förstås..

• Flissi

Nej, jag får ta på det & han skakar inte på huvudet. Kände bara att det var bra mycket tjockare än det varit de gånger det varit så innan - men avaktar till imorgon då!

• Susan88

Min förra hund fick blodöra då han blev av misstag biten i örat vid lek. Blev väldigt stort. Veterinären sa att det inte fanns så mycket att göra. Men skulle han få ont så skulle vi komma in. Men har hört nu av andra veterinären att dom kan tömma örat på blod. Kan lägga till att Pelle som han hette hade uppstående öron men på ett så fick han typ som collie öra.. Lycka till

• Flissi

Har pratat med vetrinären nu & hon sa att går det inte iallfall lite innan fredag ska jag komma in med honom. Eller om han verkar ha ont. Isåfall tömmer de blodet!

• jollydolly

Min hund har fått blodöra på båda sina öron. Den första gången så gjorde vetrinären ett större ingrepp och häftade dit en typ av platta på örat så allt blod trycktes ut. (Under narkos alltså)
    En dyr och krånglig procedur med återbesök mm. Det örat stallde sig inte upp igen. Andra gången på det andra örat så fick hunden kortisontabletter som gjorde att blodet försvann av sig självt efter några dagar. Det örat stallde sig inte heller upp

Men hade den första veterinären sagt ngt om kortison så hade vi nog valt det den första gången också... men de kanske ville ha mer pengar, vad vet jag !? Dyrt var det iaf, men det gick ju på försäkringen som tur var!

• jollydolly

Sak tilläggas att det inte var samma typ av veterinärer. en första var på djursjukhuset Blå Stjärnan och den andra på ngn liten smådjursklinik...

• Flissi

JollyDolly: Men hur stort var örat då? Hat inte hört att man får bort det via operation?
    Min hund är för gammal för att sövas ner så det hoppas jag verkligen han ska behöva.

• jollydolly

Ja hur stort var det??... kommer faktiskt inte ihåg då det var ganska många år sen men det första när de satte på den där plattan så var det nog ganska svullet, en rejäl blodblåsa över hela örat liksom...

Men andra jag pratat med har typ aldrig hört talas om att det måste göras ett så stort ingrepp så det är säkert inte nödvändigt.

Svar på tråden "Blodöra" jättesvullnad på örat på hund