• exiteme

Har du gjort Lasek/Elsa/Lasik? Läs detta!!

Jag har drabbats av glaskroppsgrumlingar (Mouches volantes; rörliga grumlingar i ögats glaskropp som visar sig genom svarta fläckar i synfältet). Läser på amerikanska forum att många som gjort synkorrigeringar drabbats av just detta. Vore intressant att se hur det ligger till i sverige.. Någon mer här som drabbats?

• Svar på tråden Har du gjort Lasek/Elsa/Lasik? Läs detta!!
  • Neko

Är det fläckar som flyttar på sig eller som är fasta? Jag har massor av sådana som rör på sig... har dock opererat med PRK metoden (äldre än LASIK, man lasrar direkt på ögat utan att vika upp någon flik). Trodde dock att det var skräp som samlades i gropen som blir efter lasringen :P

• Dimitra

Jag gjorde LASIK för fem år sedan och har inga problem än.

Och åren går...
  • exiteme

Neko:
    Fläckarna flyttar sig.
    Jag gjorde Elsa, dvs de lyfte inte upp hornhinnan innan laser.

• tjötas

Jag har en mouche i ena ögat men har INTE gjort nån ögonoperation. Det är rätt vanligt oavsett och kan finnas där ett tag (upp till flera år) och sen försvinna. OCh komma tillbaka igen.

• Neko

exiteme --> Då är det säkert det jag har också, det verkar vara liknande metoder vi har opererats med.

• Siili
    tjötas skrev 2007-10-10 10:21:39 följande:
    Jag har en mouche i ena ögat men har INTE gjort nån ögonoperation. Det är rätt vanligt oavsett och kan finnas där ett tag (upp till flera år) och sen försvinna. OCh komma tillbaka igen.
    Sådana har jag också i båda ögonen, men har inte heller opererat mig.
  • Siili

TS. Kom på nu när jag skrivit att det inte var ett riktigt svar på din fråga, för du kanske ville veta endast hur många som fått det efter operation och inte annars. Nåja, nu fick du veta att vi är fler som har det ändå.

Svar på tråden Har du gjort Lasek/Elsa/Lasik? Läs detta!!