• jellona0507

P-stav, hur funkar det för er?

Jag har bestämt mig för att skaffa p-stav. Fick recept utskrivet idag, så måste hämta ut den nån dag nu snart. Har mens nu, men hinner inte sätta in den denna gång. Så nästa mens då.

Vad kostar p-stav? BM visste inte exakt pris, för hon sa att jag skulle få någon rabatt pga att jag var under 23?
    Hur känns det när de sätter in den? Känner man staven under huden sen?
    Hur har ni reagerat? Hur har mensen blivit? Biverkningar?

Är lite nojjig, för har redan nu jätte riklig mens, så vill inte ha värre!

//busfröet

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden P-stav, hur funkar det för er?
  • tinis77

Kostar runt en tusenlapp, går att ta på avbetalning på apoteket. Man får lokalbedövning när sätter in den, så det känns inte alls. Jag har haft pstav i sammalagt 9 år, och har knappt haft några blödningar. Hade ganska riklig mens innan jag satte in den.

• getingmidja

Jag är inne på min andra p-stav (Implanon), för mig funkar den jättebra.
    Kostade runt tusenlappen, men då borde det vara lite billigare för dig.

Det känns inget speciellt när de sätter in staven, man får lokalbedövning.
    Man är lite öm efteråt, men inte så det smärtar.
    Staven känner man under huden, om man känner efter med handen.

Jag var helt mensfri det första året, sen kom mensen igång som vanligt.
    Nu har jag haft min andra p-stav inne i snart ett år, men jag ammar också och det kan ju bero på att mensen inte dykt upp.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Lycka80

Jag har haft min sen dec -06- och först hade jag mens i ca 3 månader, nära att ta ut den då. Men efter det va det ett upphåll på 6 månader och nu fått den igen. Tycker det funkar ok...

Stolt Mamma till Fredrick 020226 & Moa 061008
  • Anksan

För mig funkade det kalas. Ett tag iaf. Ingen mens och sådant. Hur göt som helst. Men sedan började jag få lite blödningar inte så rikliga men långdragna och senare också smärta.
    Men det ahr visat sig att jag är väldigt känslig för hormoner. Inga preparats om fungerar för mig än så länge.
    Insättningen av staven var inga problem heller Klart man var öm i armen ett par dagar eftråt, men det enda som gjorde lite ont då var ju bedövningen.
    Man känner staven under huden ja. Bra att veta vart man har den. Den sätts ju mellan musklerna på insidan av överarmen. Lite kool
    Priset ja. Apoteket ger ju inte ut särskild rabatt utöver högkostnadsskyddet. Staven kostar 1050:- men summan över 900:- får du 50% rabatt på.
    Sedan finns det ju särskilda grejer som gäller landstingen och det varierar ju med landsting. Där man om man är ynge än säg 23 (om det nu gäller hos er) så får man preventivmedel till reducerat pris. Men då står barnmorskemottagningen eller vem som skriver ut receptet för den resterande delen av summan. Men det borde barnmorskan i sådana fall vetat. Och även skrivit på receptet att det skulle gå under denna förmån.

• Meus Veritas

Jag har min andra implanon insatt nu, med den första var jag mensfri i ett år, men sen kom den ca 3 ggr varje månad.
    Denna gång har mensen ballat ur igen, kommer o går som den vill kan man säga.
    Pluss att man blir helt hormon tokig av den i början
    Syrran hade oxå en, men hennes mens balla oxå ur så hon tog ut den, men sen är det självklart olika för alla.

• Ellatösen

Fick min för 30kr för jag var ubder 20år å då kostar preventivmedlen inte mer i östergötland. Å tur var det att den inte kosta mer. de Fick ett jumbo blåmärke vid insättandet ont som fan gjorde det oxå. tror hon tryckte upp staven längre än bedövningen.

Det första 3 mån hade jag ingen mens. sen blödde jag mer eller mindre konstant i 1,5 år innan jag våga ta ut den.

biverkningar: Migrän, hemska humör svängningar, SVAMP

Eftersom jag blödde ca 5veckor i stöten med uppehåll max en vecka fick jag svamp infektion gång på gång, receptfria medel sluta funka. drabbades av själv sprickor i underlivet då jag antingen hade mens eller svamp. Gick te BM varannan dag å hon badda med nåe blått svampdödande så jag skulle stå ut tills jag fick tid på gyn...

Det tog mig 5 mån å ca 10 bokade besök innan jag vågade ta ut staven å ca 2 panik ångest attacker.

Men det är ju olika för alla...

har inte haft svamp sedan nåe vecka efter att jag tog ut dem

Svar på tråden P-stav, hur funkar det för er?