• Psychobilly

Varför kommer det mer sammandragningar på kvällen och natten?

Fick igår kväll en teckenblödning. Sen dess har slemmis gått bit för bit. Hade massa sammandragningar i natt, men väldigt oregelbundna. Idag har jag inte haft så jätte mycket. Bara när jag rört mig mycket. Men nu ikväll har det satt igång ordentligt igen. Har sammandragningar som håller i sig länge (enligt mig). Hur kommer det sig att det kommer mer värkar på kvällen?
    Och hur lång är en lång sammandragning?

Vilde min älskade pojke. KOM UT!
  • Svar på tråden Varför kommer det mer sammandragningar på kvällen och natten?
  • Tonx

Därför att du är avslappnad troligtvis.

Förlossningen startar av ett speciellt hormon som utsöndras bäst under vila, därför startar de flesta förlossningar på kvällen/natten.
    Jag hade också sådär 2 dagar innan hon föddes, sammandragningar som kom speciellt på kvällen och natten innan det satte igång på riktigt.

Mina sammandragningar var kanske 30-40 sekunder.

• Psychobilly
    Tonx skrev 2007-10-09 23:36:21 följande:
    Därför att du är avslappnad troligtvis.Förlossningen startar av ett speciellt hormon som utsöndras bäst under vila, därför startar de flesta förlossningar på kvällen/natten.Jag hade också sådär 2 dagar innan hon föddes, sammandragningar som kom speciellt på kvällen och natten innan det satte igång på riktigt.Mina sammandragningar var kanske 30-40 sekunder.
    tack för svaret. en del av mina sammandragningar håller i sig en minut. dem gör inte sådär galet jätte ont. men jag är ganska smärt tålig...

nått tips för hur man ska få igång det mer? hehe
  • Tonx

Psychobilly skrev 2007-10-09 23:38:52 följande:

tack för svaret. en del av mina sammandragningar håller i sig en minut. dem gör inte sådär galet jätte ont. men jag är ganska smärt tålig...nått tips för hur man ska få igång det mer? hehe
    Ungefär som för mig, dom var sådär lagomt irriterande bara

Testa att massera bröstvårtorna, gammalt knep som stimulerar värkarna om förlossningen är redo så att säga. Det gjorde skillnad för mig när det började närma sig riktiga värkar.
    Annars det tråkiga; Vila! Försök äta något och lägg dig och sov om du kan. Du kommer behöva krafterna!
  • AdoXa

Jo som jag har hört är det ett hormon (oxytocin) som sätter igång värkarna, och detta hormon utsöndras i större utsträckning när man är avslappnad och tar det lugnt. Det är därför de flesta födslar sätter igång på natten.

När man väl har fått värkar brukar de ju säga att man ska ut och gå för att få det att sätta igång mer, kanske kan testa det?

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • Psychobilly

jag håller på att bli galen!

• AdoXa

Jag hade utdragna värkar i två dagar innan det satte igång på allvar. Jag kan trösta dig med att när det väl satte igång gick det jättesnabbt, var inne på förlossningen i tre timmar och krystade i 15 minuter.

Jag har efteråt hört att det är jättevanligt att det går snabbt om man har en väldigt lång latensfas, man gör mycket av "jobbet" tidigt och så går det som en dans senare.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • Psychobilly
    AdoXa skrev 2007-10-10 23:42:40 följande:
    Jag hade utdragna värkar i två dagar innan det satte igång på allvar. Jag kan trösta dig med att när det väl satte igång gick det jättesnabbt, var inne på förlossningen i tre timmar och krystade i 15 minuter. Jag har efteråt hört att det är jättevanligt att det går snabbt om man har en väldigt lång latensfas, man gör mycket av "jobbet" tidigt och så går det som en dans senare.
    jag hoppas innerligt att det stämmer. just nu känner jag för att skjuta någon. värker långt ner i benen och det gör jävligt ont.
  • AdoXa
    Psychobilly skrev 2007-10-10 23:46:07 följande:
    jag hoppas innerligt att det stämmer. just nu känner jag för att skjuta någon. värker långt ner i benen och det gör jävligt ont.
    Oh, jag förstår hur jobbigt du har det nu. Jag får ångest av att kolla på bilder från de där dagarna. Jag ser ut som en soppåse! Helt förstörd, inget hopp i blicken alls.
    Tillslut känns det ju som att bebisen kommer längre och längre bort. Men så är det inte, för varje sekund kommer den närmre och närmre! Har du värkar som kommer och går nu?
  • Psychobilly
    AdoXa skrev 2007-10-10 23:50:25 följande:
    Oh, jag förstår hur jobbigt du har det nu. Jag får ångest av att kolla på bilder från de där dagarna. Jag ser ut som en soppåse! Helt förstörd, inget hopp i blicken alls. Tillslut känns det ju som att bebisen kommer längre och längre bort. Men så är det inte, för varje sekund kommer den närmre och närmre! Har du värkar som kommer och går nu?
    ja har massa värkar.
    Sitter och klockar dem nu, eller försöker i alla fall. för ca en timme sen var dem ganska regelbundna så då tänkte jag - ohh nu kan jag snart ringa till förlossningen. men nää. sen avtar dem såklart lite. nu är dem igång igen. magen är stenhård hela tiden och det strålar ner i benen.
    det värsta är ju att man inte har en aning om hur det ska kännas såhär första gången.
  • AdoXa

Jag ser att du är online nu, hade hoppats att du skulle fått bäbis vid det här laget.
    Har du kunnat sova något de senaste nätterna? Om du inte fått sova kan det vara därför det inte kommer igång "på riktigt"...

• Psychobilly

varit inne på samtal med förlossningsläkaren idag. Han kollade tappen och jag har redan öppnat mig två centimeter. Jag är tydligen en sån med lång latensfas.
    Har fått bricanyl+sömntabletter så jag ska kunna få lite sömn innan det sätter igång ordentligt.
    Har inget mer hänt inom några dagar så sätter dem igång mig på torsdag.
    så skönt att få veta att smärtan jag haft sen i måndags har gjort någon nytta i alla fall!

Svar på tråden Varför kommer det mer sammandragningar på kvällen och natten?