• mammalita

amma + helkroppsmassage?

Är det nån som vet om det är ok att amma efter en helkroppsmassage, då massagen frisätter gifter och så?

• Svar på tråden amma + helkroppsmassage?
  • mammalita

puffar då jag hoppas att nån vet mer än jag

• OZgirl

Gifter?

Lillfirren = en fin guzzilago!
  • mammalita

ja, gifter, alltså slaggämnen som kroppen samlat på sig och inte har kunnat bryta ner, samma sak som när man går ner i vikt

• kaveldun

Alltså, jag är utbildad massör och har inte hört något om att man inte skulle kunna ta en massage. Det är nog snarast så att du kissar ut ev slaggprodukter. Jag helammar själv och har en tid för massage inbokad. Kan inte tänka mig att det är någon fara. Visst, blodcirkulationen ökar men det gör den av fysisk aktivitet också

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • mammalita

vad jag undrar över är hur lång tid efter en massage man bör amma - som när en del dricker alkohol och sen pumpar ut för att det inte ska finnas nån alkohol i bröstmjölken eller efter hårt träningspass då man inte bör amma förrän efter 1 timme då det finns mjölksyra i bröstmjölken - jag fick det där förklarat för mig med gifterna och massage innan jag blev gravid av en massör

• kaveldun

Fast mjölksyran efter ett träningspass är inte farlig, det är bara att det kan smaka otäckt. Min son har hittills inte brytt sig om det, han äter glatt ändå.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • mammalita

Jag har nu äntligen fått tag i min massör och hon berättade att man bör pumpa ut minst 50 ml ur varje bröst efter massage och vänta i minst 2 timmar efter massagen med att amma med tanke på de slaggämnen som går ut i bröstmjölken i och med massagen.

• Mizzz
    mammalita skrev 2007-10-13 13:31:09 följande:
    Jag har nu äntligen fått tag i min massör och hon berättade att man bör pumpa ut minst 50 ml ur varje bröst efter massage och vänta i minst 2 timmar efter massagen med att amma med tanke på de slaggämnen som går ut i bröstmjölken i och med massagen.
    Varför pump? Man behöver ju inte ens pumpa efter alkohol...

Jag skulle nog snarare kontakta en expert på amning och bröstmjölk än en massör.. Vad vet en massör om detta? De har ingen som helst utbilding i ämnet.
  • Yoko

Håller med Lillisen. Dessutom är det så när det gäller träning och amning att mjölken smakar illa av mjölksyra bara om du tränat så hårt att du fått mjölksyra själv, vilket man ju inte alltid får.

• Marlene

Man behöver inte pumpa ur när man dricker, när man är nykter är mjölken det med.

Jag antar att det är samma med allt, så länge det finns kvar i blodet finns det i mjölken och att pumpa hjälper inte!

• Marlene

Däremot har jag aldrig hört att man inte får amma efter massage

Svar på tråden amma + helkroppsmassage?