"Känner" man att man har en hjärntumör?
Konstig fråga kanske....
Konstig fråga kanske....
Hjärntumörer kan yttra sig väldigt olika beroende på var i hjärnan de sitter. Tumören skapar ett ökat tryck i hjärnan, vilket kan ge upphov till ihållande kraftig huvudvärk. Beroende på var tumören är lokaliserad, så kan man få syn- eller hörselstörningar, balansstörningar, rörelseproblem och svårigheter med minnet. Det brukar då handla om påtagliga, speciella problem som man inte upplevt tidigare, tex fläckvis synbortfall, att man hör eller ser saker som inte finns eller att man börjar ragla som om man var full.
Hjärntumör är dock ovanligt, det är betydligt vanligare att symtom relaterade till centrala nervsystemet beror på andra problem.
Förmodar att den typen av värk (orsakad av hjärntumör) är både ihållande, regelbunden och påtaglig?
Ja, det är oftast en mycket kraftig värk som pågår konstant. Har din kompis inga symptom finns ingen anledning till oro. Det finns inte något vetenskapligt stöd för att pratande i moderna mobiltelefoner ökar risken för hjärntumör.
Jag har själv haft en hjärntumör, men då var jag 3-4 år och då yttrade det sig så att jag hade huvudvärk hela tiden och inte orkade vara med dom andra barnen och leka.
Friskförklarades när jag var runt 12 år, då jag fick gå på flera kontroller under åren mellan operation och friskförklaring.