• Amelia

*Har tittat på flera olika pottor (de finns

Har tittat på flera olika pottor (de finns i oändligt många färger och former...). Finns det någon potta som ni rekommenderar, när började ni och när blev era barn torra/blöjfria?

Min lille gosse är drygt 1 år och jag funderar på att köpa en potta med lite högre rygg för lite extra stöd. Antar att de kallas för pottstol?! Någon som har erfaren av potta vs pottstol?

• Svar på tråden *Har tittat på flera olika pottor (de finns
  • kristinah

babybjörns är bra tycker vi. Köpte den minsta eftersom vi inte har plats för nån större i våran lilla lägenhet, men de har ju både lite större med splach-skydd för framåtkissare och en pottstol med urtagbar instas.
    Dottern är 5 månader och vi har just börjat med potta/toalett/blöjfritt

• april

Köpte en sån där insats till toan istället tycker det är bättre då man ändå får hjälpa till i början, och sen när dom kan gå själva kan man ha en pall.
    Min kille är nu 11mån och jag har lyckats tjma några gånger så att han gått på toa . Sen vet jag att dagispersonalen uppskattar om barnen kan gå på toa istället för potta, visserligen lär väll min kille kanske fortfarande ha blöja när han börjar.

• Mamma2001

vi har både ppottor och toalettsits
    rekommenderar toalettsitsen
    mkt mkt smidigare !

• solen13

kristinah: hur gör ni då med er dotter? Oliver är 4 mån och jag skulle gärna vilja ha honom blöjfri "fort", min minsta lillebror hade blöja tillshan var 3-4år och det vill jag verkligen undvika.

• Tristan

Men flickor!
    Börja pottträna små månadsbebisar?
    Varför då?
    Vad är det ni vill uppnå med det?
    Min kille är 1 år och 8 månader och det närmsta vi har kommit potträning är att det står en potta i badrummet. Den kan han sitta på och bekanta sig med när han vill det.

Min stora pojke har jag aldrig heller pottränat och han var bland de första i hans kull att vara blöjfri.

Låt barnen få ro fram i sin egen takt tycker jag och stressa inte fram sånt som ska få komma av sig själv... Det kan precis lika gärna ge miotsatt effekt!

• Sofie75

Förstår faktiskt inte heller varför ni ska börja potträna små bebisar som knappt kan sitta.
    Det finns väl ingen anledning. Dom kan väl knappast förstå kiss och bajssignaler...
    Min son är drygt 2½ och NU är han torr hemma sen en tid tillbaka men håller på för fullt med att bli det på dagis.

Och till pottan då, vi har en helt vanlig potta......ikea kan jag tänka mig att det är. Totalt oavancerad och går att sitta på hur bra som helst.
    Har även toasits med ett litet trappsteg på. Men han föredrar pottan.

Lycka till, och glöm inte att var sak har sin tid...

• Naimiez

Wilma är 1 och jag har precis börjat. Köpte en hjärtpotta från BabyBjörn....de var så söta! Jag sätter henne på pottan när jag märker att hon skall bajsa. I morse fick hon gå med mig och morgonkissa och då kissade hon också. Jag pekar på pottan och säjer "POTTA". Kanske lyckas jag, inte vet jag men jag hoppas!

• Naimiez

För oss känns det rätt. Hon börjar fatta att när hon säger till "på sitt sätt genom att ta sig i öronen och gnälla" så tar jag henne till pottan. Flera av mina vänner har 1åringar som inte längre bajsar i blöjan. Visst tar det tid att leta tecken och ta dem till pottan men jag tror att Wilma kommer att tycka att det är helt naturligt att säga till när hon vill gå.

Givetvis har var sak sin tid men som med allt annat med bebisar så är de ju SÅÅÅÅ olika så jag tycjer man gör det som känns bäst.

• Sofie75

Naimiez
    Såklart ska man göra det som känns bäst för sitt barn, och hittar man signaler så är det ju jättebra.
    Endel är ju jättetidiga.
    Min dotter var straxt innan 2 när hon var torr på natten och drygt 2 på dagen.

Allt som går framåt i firman är ju bara positivt

Svar på tråden *Har tittat på flera olika pottor (de finns