• Fille Fjonkan

*Jag fick så fina rosor av maken igår, men

Jag fick så fina rosor av maken igår, men idag börjar de redan se lite ledsna ut. Jag vet att jag förut har hört olika trick om hur man får dem att må bra länge, men jag är urusel på att komma ihåg och hålla isär dem...

Vill rosor ha kallt eller varmt vatten? Vill de stå kallt på natten? Jag har hört att man kan lägga dem i bad i diskhon en stund så blir de glada igen, men ska det vara kallt eller varmt vatten?

Hjälp!

• Svar på tråden *Jag fick så fina rosor av maken igår, men
  • Idun

Rosor vill ha varmt och mycket vatten- se till att det inte är några blad i vattnet också. Har tyvärr inga tips på hur man gör när de slokar...Någon annan?

• ebben

HETT,min pappa brukar koka upp stjälkarna när de slokar,vet dock inte hur länge...........o snitta de igen.

• Fille Fjonkan

Tack! Jag ska testa att ge dem ett varmt skönt bad då och se om de blir gladare av det!

• ebben
    Ja,vem som helst blir väl pigg o glad av ett varmt bad!?
  • Millan28

Snitta om stjälkarna (långa snittytor), linda in blommorna i papper så att de står rakt och doppa snittytan några sekunder i kokande vatten. Använd hett vatten från kranen i vasen och låt rosorna stå nån timme innan du tar bort papperet.
    Ställ rosorna svalt så håller de längre och undvik att ställa dem direkt i solen.

• bubbelmaja

Såg på äntligen hemma i veckan och där sa de som Millan 28 att hårda stjälkar ska ha jättelånga snittytor. Dessutom sa blomexperten att man ska varmt vatten med lite blomnäring i, och om jag inte minns fel sa hon att man kan ha vatten med lite socker i. Kollade nu på TV4:s hemsida och detta står:

Jessicas tips för att få snittblommorna att stå längre:

* När du skär stjälkarna, använd alltid en ren, vass kniv. Aldrig sax. Saxen täpper till stjälken och gör det svårt för blomman att suga upp vatten.

* Ju hårdare stjälk blomman har, desto längre snitt ska du skära.

* Mjuka stjälkar kräver kortare snitt.

* Ta bort alla blad som riskerar att hamna i vattnet. Bladen gör vattnet ofräscht och ger dålig lukt.

* Blommor med hårda stjälkar kräver varmt vatten och mjuka stjälkar lite kallare.

* Kompromissa och ge blandade buketter ljummet vatten.

* Ge blommorna nytt vatten varannan eller var tredje dag och tillsätt gärna lite växtnäring.

* Egen växtnäring att blanda i vattnet gör du lätt med lite vatten, 4 sockerbitar och ättikssprit.

• Fille Fjonkan

Tack för alla tips!

Om dessa stackars småledsna rosor rycker upp sig av sitt bad kommer de bli de mest omhuldade blommorna i mannaminne!

• M plus H

Var på "blomkurs" igår kväll hos en blomaffär.
    Han sa att rosor ska ha ljummet vatten, inga blommor mår bra av varmt vatten...samt att man ska göra en ny snittyta på stjälkarna när man kommer hem med en vass kniv.

• Fille Fjonkan

Nu har de badat klart och de är mycket gladare igen! Nu står de och är fina med nya snittytor i ljummet vatten med socker i (har ingen ättikssprit). Hoppas det är en bra kompromiss av de tips jag fått här

Men det är svårt att göra fina långa snittytor tycker jag. Jag får väl hoppas få möjlighet till mycket övning framöver...

• Idun

Ja du får tala om för pojkvännen att du behöver mycket blommor så du kan öva

Fast det där med sockret är jag osäker på. Jag har hört att blommor mår bra av det en dag eller så men att de sedan vissnar snabbare. Som sagt, du behöver fler testobjekt!!

Svar på tråden *Jag fick så fina rosor av maken igår, men