• esoliten

När ska spädbarn kunna fästa blicken och följa rörelser?

Hej!

Jag har en liten pojke som är 6 veckor gammal, men han fäster inte blicken. Ibland tror jag att han gör det men det är nog bara önsketänkande från min sida. Ibland verkar det som om han följer sängmobilen med blicken(nallar som flyger runt) men det är bara en kort stund. Oftast så stirrar han bara ut och runt i tomma intet. Han följer inte våra fingrar eller annat som vi för framför hans ögon.
    Jag blev orolig när en väninna berättade att hennes 4-veckors bebis inte hade några som helst problem att följa saker med blicken. Sen blev jag jätteorolig när jag läste en artikel om att barn som inte fäster blicken kan ha autism.

Borde jag vara orolig(vilket jag är nu) eller är det här normalt?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden När ska spädbarn kunna fästa blicken och följa rörelser?
  • Heahog

Hmm.. JAg har en prematura, född v 33, men han följde nog ansiktet med blicken om man rörde sig sakta när han var 1 månad. De ska väl kunna fästa blicken senast vid 2 eller 4 månaders ålder har jag hört.

Ring bvc om du är orolig.

• esoliten

Heahog: tack, om det normala är 2-4 månader så borde jag kanske inte va orolig än. Men jag ska kolla med bvc för säkerhets skull.

• lindaha

Igår när jag var på bvc med min lillskrutt sa hon att vid normal utveckling ska bebisen kunna fästa och följa blicken vid 4 veckors ålder.
    Min lilskrutt på 3 veckor gör det lite nu redan.

• MARIA99

4 veckor har jag oxå hört

• esoliten

Usch, nu blir jag riktigt orolig. BM undersökte honom förra veckan och sa att han kunde följa med blicken. Då var min sons pappa med vid undersökningen men inte jag. Problemet är att hemma följer han inte alls rörelser med blicken(förutom möjligen sängmobilen)! Kanske hade BM en speciell teknik vid undersökningen? Tror ni att det kan vara så? Jag är tacksam för alla svar!

• lindaha

Det hon gjorde på vår tjej på bvc var att först kolla och fånga upp hennes blick sen så sakta röra sig åt sidan och då följde hon efter med blicken.

Men försök få er bebis att titta på er ordentligt och fästa blicken.

• lola0626

min lille började fästa blicken vid 5-6 veckor...men jag håller med om att man blir orolig.. Jag har just läst i e broschyr att det nu vid 7-8v ska gå bra att introducera skallra o spegel för att stimulera barnet.. min son e helt ointresserad av detta, vill bara titta ut genom fönster och i ansikten..

läste oxå att det normalaär att spädbarn som gråter tystnar närde hör mammas röst.. tsss mison tystnar inte förrän jag lyft upp honom...

• Heahog

Testa att sätta dig framför din bebis & ge ljud ifrån dig eller med nån leksak & försök fånga blicken & rör dig sakta åt sidorna & se om din bebis följer efter. kke tar lite tid :)

esoliten skrev 2007-10-10 12:06:43 följande:
    Usch, nu blir jag riktigt orolig. BM undersökte honom förra veckan och sa att han kunde följa med blicken. Då var min sons pappa med vid undersökningen men inte jag. Problemet är att hemma följer han inte alls rörelser med blicken(förutom möjligen sängmobilen)! Kanske hade BM en speciell teknik vid undersökningen? Tror ni att det kan vara så? Jag är tacksam för alla svar!
  • Vicryl

Min son är 6 veckor imorgon, och han följer föremål med blicken en liten bit så att säga. Ibland avbryter han ögonrörelsen och tittar åt ett annat håll eller rakt fram. Lite svårt att avgöra om han kan eller inte tycker jag.

lola0626 skrev 2007-10-10 12:46:10 följande:
    min lille började fästa blicken vid 5-6 veckor...men jag håller med om att man blir orolig.. Jag har just läst i e broschyr att det nu vid 7-8v ska gå bra att introducera skallra o spegel för att stimulera barnet.. min son e helt ointresserad av detta, vill bara titta ut genom fönster och i ansikten..läste oxå att det normalaär att spädbarn som gråter tystnar närde hör mammas röst.. tsss mison tystnar inte förrän jag lyft upp honom...
    Min son skriker ibland så högt att jag inte ens hör min egen röst - detta trots att jag både håller honom, sjunger eller pratar... Flört
    In cauda venenum
  • Polgara

Första gången bvc sköterskan kollade så var sonen bara 3 veckor gammal och han kunde följa en röd kloss utan problem. I går på läkarundersökningen så kollades det om han kunde "prata"och ha ögonkontakt och ja..inga problem heller.

Men eftersom dom har kollat er son så skulle jag inte vara orolig!

Mvh Polgara

• In vivo

När vi var på Bvc använde hon en röd boll för att se att han fixerade med blicken. Spädbarn ser tydligen röda saker bra.

• truckergirl

Bm kollade på 1 mån kontrollen om William kunde fästa blicken och det gjorde han.
    Hon sa att dom skulle kunna det vid 1 mån ålder men jag kan tänka mig att det också varierar. Min lilla skrattar så det hörs nu men det är ju bara en reflex ännu för inte kan en bebis på 5 veckor skratta så det hörs ännu men det är himla sött när jag kallar honom mammas lilla gris och han skrattar.

Svar på tråden När ska spädbarn kunna fästa blicken och följa rörelser?