• Sicali

Ni som bor i parhus, ge gärna era synpunkter på det. För och nackdelar.

Vi letar ju hus och väljer nu mellan fyra olika i samma område. Ett är fristående men har ändå hus runtomkring oc de tre andra är parhus, d.v.s de sitte ihop med ett annat hus och tomterna är avdelade med ett staket.
    Vi bor nu i ett helt eget hus på en gata med färre hus runtomkring så vi är väldigt tveksamma om vi vågar ta chansen att prova parhus.
    En flytt är ju ett stort beslut, särskilt då vi har en väldigt hemkär katt och en tvååring, vi vill inte utsätta dem för ännu en flytt senare.

Så alla ni som har tid, ge gärna era synpunkter, berätta hur erat parhus med tomt är upplagt och vad ni tycker är för och nackdelar.

• Svar på tråden Ni som bor i parhus, ge gärna era synpunkter på det. För och nackdelar.
  • Twix

Hej! Vi bor i parhus. Måste bara fråga varför ni vill byta ett fristående mot parhus?

• Sicali

För att parhuset är i bättre skick och har ett extra rum.
    Varför undrar du, är det att byta ner sig om man byter till ett parhus?

Twix skrev 2007-10-10 12:56:47 följande:
    Hej! Vi bor i parhus. Måste bara fråga varför ni vill byta ett fristående mot parhus?
  • Twix

Jag har iofs aldrig bott i hus ö h t innan så jag tyckte det var kanon att flytta till vårt parhus. Men man har ju grannen tätt inpå, tex sitter våra lataner ihop med bara ett räcke emellan. Tyvärr kan vi inte bygga något högre eftersom vi då tar sol från honom. Nu har vi tur, vi ser eller hör honom nästan aldrig. (Han är ensam och datorberoende )

• Sicali

Ja det är klart, det är ju en nackdel för man vet ju inte innan vem grannen är. Du har tur medans vi kanske får grannar som inte passar oss alls elelr vi passar dem.

Twix skrev 2007-10-10 13:03:24 följande:
    Jag har iofs aldrig bott i hus ö h t innan så jag tyckte det var kanon att flytta till vårt parhus. Men man har ju grannen tätt inpå, tex sitter våra lataner ihop med bara ett räcke emellan. Tyvärr kan vi inte bygga något högre eftersom vi då tar sol från honom. Nu har vi tur, vi ser eller hör honom nästan aldrig. (Han är ensam och datorberoende )
  • Twix

Jag kan nog tycka att det är ett lätt nerbyte, fast det beror på hur tomten ser ut. Jag själv hade nog inte bytt

• Sicali

Nej, det är jättesvårt. Samtidigt behövs så mycket göras på vårt hus och vi väntar smått i januari, det finns bara två sovrum så vi sover i en bäddsoffa i vardagsrumet.

Twix skrev 2007-10-10 13:05:29 följande:
    Jag kan nog tycka att det är ett lätt nerbyte, fast det beror på hur tomten ser ut. Jag själv hade nog inte bytt
  • Twix

I och med att jag aldrig bott i hus innan tyckte jag att det skulle vara skönt att ha grannarna nära, men nu efter 2 år har jag vant mig och skulle GÄRNA vilja ha ett fristående. Tyvärr har priserna gått upp så vansinnigt mycket att vi aldrig skulle kunna få ett likadant boende för det vi betalade

• Twix

Kan ni inte göra en research på något sätt? På visningen så fick vi ju veta lite om grannarna och sen träffade vi på lite grannar och hörde oss för om området, ev problem och hur grannarna är.

• Twix

Det beror ju också på hur man är som person, om man gillar att inte ha det så privat etc. Jag kan tycka att det är lite jobbigt när man på sommaren sitter på altanen med vänner och grannen ställer sig och grillar eller om han börjar klippa gräsmattan. Jättekul

• Twix

Hur är huset som är fristående med hus runt?

• johandra

Jag är uppväxt i ettparhus men bor nu i en fristående villa och kan säga att jag aldrig skulle köpa ett parhus...Speciellt inte efter att ha bott i fristående..

Det kostar alldeles för mycket pengar för ingenting känner jag..Man kan lika gärna flytta till lägenhet på bottenvåning isf..

Du tappar ju hela friheten med att ha hus om ni köper parhus..DÅ har ni likförbaskat grannar att ta hänsyn till jämt o ständigt..Visst,det har man väl som villaägare oxå(oftast iaf) men dom bor ju inte i mitt hus sas...Ingen hör om jag dammsuger kl 3 på natten här,men det skulle jag aldrig kunna göra i ett parhus utan att störa grannen...(inte för att jag brukar dammsuga då men ändå,nu KAN jag iaf om jag VILL!!)

Näe,jag skulle aldrig byta..

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v31
  • Sicali

Huset vi har nu är det hus runt på tre sidor men grannarna är ganska osynliga och jättetrevliga.

Twix skrev 2007-10-10 13:14:26 följande:
    Hur är huset som är fristående med hus runt?
  • Sicali

Det är exakt så jag känner med och det är därför vi tvekar.
    Jag vill kunna göra precis vad jag vill när jag vill utan att det stör någon annan. Inte för att man gör det alltid men man vill ha möjligheten att tex damsuga kl tre på natten.

johandra skrev 2007-10-10 13:16:58 följande:
    Jag är uppväxt i ettparhus men bor nu i en fristående villa och kan säga att jag aldrig skulle köpa ett parhus...Speciellt inte efter att ha bott i fristående..Det kostar alldeles för mycket pengar för ingenting känner jag..Man kan lika gärna flytta till lägenhet på bottenvåning isf..Du tappar ju hela friheten med att ha hus om ni köper parhus..DÅ har ni likförbaskat grannar att ta hänsyn till jämt o ständigt..Visst,det har man väl som villaägare oxå(oftast iaf) men dom bor ju inte i mitt hus sas...Ingen hör om jag dammsuger kl 3 på natten här,men det skulle jag aldrig kunna göra i ett parhus utan att störa grannen...(inte för att jag brukar dammsuga då men ändå,nu KAN jag iaf om jag VILL!!)Näe,jag skulle aldrig byta..
  • levandecharader

Vi bor i parhus sen april i år och jag har inga problem med att "dela" hus med grannen. Dom hörs inte alls genom väggarna och vi störs inte av dom ute heller. Det är bara trevligt med lite prat över staketet, sen vissa dagar hälsar vi bara och fortsätter som vanligt. Jag tycker också att det kan vara en trygghet att ha grannen nära inpå, speciellt om man är borta, då finns det alltid nån som kan ha koll

Jag är uppväxt i fristående villa och ser inte detta som nåt nerköp.

• johandra
    Sicali skrev 2007-10-10 13:26:56 följande:
    Det är exakt så jag känner med och det är därför vi tvekar.Jag vill kunna göra precis vad jag vill när jag vill utan att det stör någon annan. Inte för att man gör det alltid men man vill ha möjligheten att tex damsuga kl tre på natten.
    Såg precis att det var i din tråd vi pratade om rumsfördelningen i huset oxå...Jag tycker ni ska lugna er med detta husbyte..Det verkar inte som att ni är riktigt nöjda med planlösning o så,och det e ju ändå det viktigaste..

Vi bor i ett tätbebyggt område så vi har grannarna tätt inpå,men dom e inte så nära som vägg i vägg och det tycker jag känns sååå skönt! Ni e ju oxå vana vid att ha friheten i en fristående villa och tror nog att ni kommer känna er lite begränsade av ett parhus...Men det e ju bara vad jag tror..

Hur kände ni när ni bodde i lägenhet??För det antar jag att ni gjort..
    Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v31
  • FruLök

Hallå.

Vi bor i parhus sedan spet-05 å trivs hur jäkla bra som helst. Ångrar oss inte det mista å våra grannar e super. Kommer förmodligen aldrig attflytta här ifrån. Lagom stor tomt, trevliga garnnar, dagis på andra sidan vägen...ja allt e bara så bra det kan bli av att bo så här, iaf för oss.

Lycka till i valet å kvalet

• Mary P

Vi bor i parhus, ett gammalt ett från första halvan av 1900-talet.

På plussidan att bo här:
    - Bra grannar
    - Inte så stor tomt att hålla reda på

På minussidan att bo här:
    - Jag tänker HELA tiden på att inte störa: tvätta sent, dammsuga, spela musik eller titta på film på lagom volym, inte gapa på barnen... :)
    - Väldigt beroende av att ha bra grannar

Nu hyr vi iofs, men hade jag köpt mitt boende så hade det aldrig blivit ett parhus. Jag vill kunna göra som jag vill, med volym på sånt som låter och annat. Sånt som står på minussidan alltså.
    Men nu har vi så bra kontakt med grannarna, de är i samma ålder och gapar också på barnen ibland och vi brukar skoja om lyhördheten när vi ses utanför. Så, ja, det känns okej att bo här, just nu, och med just de grannar vi har. :)

Svar på tråden Ni som bor i parhus, ge gärna era synpunkter på det. För och nackdelar.