Kålpudding?
Nån som brukar laga kålpudding och har recept som ni vill dela med er av till lilla mig?
Nån som brukar laga kålpudding och har recept som ni vill dela med er av till lilla mig?
tja jag gör så här
förväller kålbitarna ca 3 min i vatten med lite sirap och salt.
kokar två nävar ris i ca 1 liter mjölk
blandar till lös gegga med färsen och kryddorna.
på med kålen o in i ugnen på 200 till kålen fått lagom med färg då sänker jag till 175 och lägger på folie om den inte stått länge nog
tar någon timme
inget recept men så gör jag
Jag brukar krydda blandfärsen som när jag gör köttbullar. Sen steker jag strimlad vitkål med mörk sirap,och så blandar jag ner den stekta vitkålen i färsen och lägger allt i en smord form,sen in i ugnen på 175-200 g i ca 45 min.
Jag strimlar och slakar kål och purjolök i buljong, kokar ett par portioner ris på normalt sätt, blandar kål och ris, och så i med fläskfärsen och ett ägg. Pepprar och brer ut blandningen i gratängform. Häller på lite kålspad och matlagningsgrädde och lagar i ugn 200 grader i 45 min.
Åhh.. Kålpudding är min favorit..
Så här gör jag min.
Man bryner vitkål i lagom bitar....
Krydda blandfärsen som ungefär till köttbullar, svart/vitpeppar, chili, paprika, salt... tja vad man känner för.
Sen tar jag och blandar i nästan all kål i färsen och sen gör jag som en liten platt bulle i en ugsform.. och lägger över resten av kålen.. Sen häller jag på vanlig sirap..
När du sen gör såsen... smälter du smör.... och gärna så det blir lite brunt det får då en liten nötaktig smak.. Sen häller jag i potatisvatten låter det koka en stund och sen häller jag i spader från kålpuddingen och sist men inte mins en skvätt grädde, och sen måste man ju reda av den... jag kör den lätta varianten med maziena..
Annars kan man ju hälla i vanligt mjöl i det smälta smöret... som många brukar göra... Ähh, du fattar nog hur jag menar..
Smaklig måltid!
I stället för att koka grötris, brukar jag ha i en korv med gröt som man köper på affären. Går ju en hel del fortare...
Kålpudding är MUMMA!