• CanelaCaliente

Byta körkort när man gift sej???

Jag har nu gift mig och har fått ett nytt efternamn tillagt, men har behållt mitt eget som mellan namn.
    Jag måste få ut ett nytt id-kort med nya namnet, men tänkte att det e bättre att få ut nytt körkort istället med mitt nya namn.

Hur ska jag gå tillväga för att få utt nytt körkort? Kostar det något? Hur lång tid tar det innan man får det nya?

BF 17:e december
  • Svar på tråden Byta körkort när man gift sej???
  • Cyberdansken

Du kommer få ett brev från vägverket om förnyelse av körkort.
    Skatteverket skickar per automatik info till vägverket och sen får du ett brev med all info.

• lia76

Kostar som med ett vanligt körkort.
    Du får ringa till dem och tala om att du bytt efternamn så skickar de ut handlingar till dej där du fåt sätta in ditt fot och skriva under med din namnteckning och skicka in.

Vet inte vad det kostar... är det 500kr eller?
    Minns inte vad ett körkort kostar
    Men har för mej man får betala iallafall...

Samma som när man tappar det och måste skaffa ett nytt... kostar det med

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • lia76

ah 150
    Tänkte väl att dte var lite väl dyrt 500kr
    Var nog uppkörningen som kostade det

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Amye
    Marlean skrev 2007-10-10 13:36:35 följande:
    Samma med pass eller?
    Nej det går inte automatiskt
    Stolt mamma till två töser kärlek
  • vaniljbullen

Pass måste man nog gå och be om hos polisen. Det kostar iaf 400. TRor man behöver personbevis och giltig legitimation också..

• Lejra

ang pass, så finns det bra information om det på polisen.se!

Har du ett befintligt pass så måste du ha med dig det när du ansöker om ett nytt så det gamla kan markuleras. Har du inget giltigt id-kort kan din man tex följa med och skriva under att du är du... personbevis ska man inte behöva, men om du precis bytt namn kanske det kan vara bra att ha med sig ändå å ett personbevis går ju att skriva ut direkt från skatteverkets hemsida!

• vaniljbullen

piddersfru - Jag läste infon på polisen, och jag tycker den är jättebra! Fick för mig att man behövde ha personbevis om man bytt namn, men det kanske man inte behöver då? Well, det går ju att skriva ut från nätet med e-legitimation, så det är ju ingen katastrof om man inte behöver. Bra att du påminner om att ta med ett gammalt fortfarande giltigt pass!!

• Lejra
    vaniljbullen skrev 2007-10-10 14:06:17 följande:
    piddersfru - Jag läste infon på polisen, och jag tycker den är jättebra! Fick för mig att man behövde ha personbevis om man bytt namn, men det kanske man inte behöver då? Well, det går ju att skriva ut från nätet med e-legitimation, så det är ju ingen katastrof om man inte behöver. Bra att du påminner om att ta med ett gammalt fortfarande giltigt pass!!
    Jag behövde inte ha personbevis när jag ansökte om nytt pass, visserligen tog jag ut pass 2 år efter jag gifte mig... men tror som sagt att det uppdaterar sig automatiskt via registrena... Annars är det ju bara ringa 11414 å fråga dom om det behövs eller ej!
Svar på tråden Byta körkort när man gift sej???