• Anonym (Kompis)

Känns som hon utnyttjar mig!

Jag har en kompis som jag umgåtts med i ca 2 år. Vi har haft våra problem till o från och varit nära på att bryta kontakten en gång pga ett missförstånd men det löste sig... om det nu var ett missförstånd... det har jag börjat tvivla på nu.
    Till nuvarande problemet. För ca en månad sedan bröt hon upp med sin sambo eftersom hon träffade en ny kille och hon valde att flytta ut samma dag trots att hon inte hade ordnat boende. Hon bodde då hos en annan vän ett tag, sedan flyttade hon hem till sin mamma, flyttade sen tillbaka till vännen och bodde sedan hos sin nya kille. Men det tog slut ganska fort och hon frågade då mig om hon kunde bo hos oss ett tag. Jag sa Nej.. har nämligen en ganska stor familj och vi bor trångt som det är (5 pers o en hund i en 3:a). Dagen efter hon frågade mig hittade hon iaf en egen bostad men verkade dra ut på kontraktskrivandet... hon flyttade in hos den andra vännen igen... en natt hade hon ingenstans att sova och frågade mig om hon fick sova här och jag sa Ja... eftersom jag ville vara snäll o ställa upp för en vän, men det skulle jag inte gjort för nu bor hon här trots att jag aldrig sagt att det var ok o stanna längre än en natt. Hon äter vår mat, dricker vår dricka, sover i vår säng, sitter vid datorn hela dagarna, lägger kläder här och där, igår hittade jag ett par svettiga trosor mitt på badrumsgolvet. Hon hjälper inte till med något, diskar inte ens sin egna tallrik eller kaffekopp. Hon klampar in och tar för sig och erbjuder sig inte att ställa upp med något över huvudtaget. Hon kunde köpt en liter mjölk eller vad som helst för att visa sin tacksamhet men inte ens det. Saken är den att hon nu har skrivit kontrakt på sin nya bostad och får flytta in precis när hon vill... men hon skyller på att hon inte har tid. Känns som jag blir väldigt utnyttjad just nu och jag är för jävla snäll som inte kan säga ifrån och det är ett problem för mig. Men nu är jag så jälva trött på detta... Igår sa jag till henne, nu har du ju en bostad du ka bo i... då skyllde hon på att det är så mycket just nu. Vad ska jag göra för att få henne o flytta ut. Hon verkar inte förstå och jag är för jävla mesig/snäll för att säga till på skarpen. Hon vet så väl att det är ett av mina problem och nu känns det som hon utnyttjar just den egenskapen hos mig. Jag behöver hjälp!!! Ska jag ta i på skarpen och riskera vår vänskap... som kanske egentligen inte ens är någon vänskap... jag har börjat tvivla!

• Svar på tråden Känns som hon utnyttjar mig!
  • Fru U

Säg till henne att du vill ha ditt hem tillbaka. Att det är trångt nog och att hon har ett eget ställe att bo på. Hjälper inte det så packa hennes grejer och kör bort dem till lägenheten och säg till henne att nu har hon flyttat

Hon utnyttjar dig fullständigt och det är inte vänskap

Live and let live
  • kaksmulan

Självklart ska du säga till på skarpen!
    Packa hennes saker bums och ställ dem vid dörren! Tydligare än så kan det ju knappast bli!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym

klart man vill ställa upp för en vän... men jag tycker verkligen det har gått får långt.Kan inte din sambo säga till henne? Liksom så kan ni inte hålla på .. jag hade varit helt knäckt... om det inte hjälper får ni helt enkelt "slänga" ut henne . Man kan inte leva som ni gör... det är en vuxen människa. jag hoppas allt löser sig... sen samtidigt vill man ju inte vataskig.. men hon verkar inte varit annat än taskig å otacksam osv mot er....

• Anonym (Kompis)

Ja, det är ju så jag vill göra men jag är så jävla mesig! Är så rädd att hon ska bli sur på mig för det vet jag att hon kommer bli... men egentligen har jag ju mer anledning att vara sur på henne. Och nu är jag så trött på henne så jag vet inte om jag faktiskt orkar bry mig om hon är tjurig eller inte.
    Det där med att köra bort hennes grejer till det nya hemmet och sen säga till henne att nu har du flyttat var en bra ide, då kan hon ju inte skylla på att hon inte har tid när grejerna redan finns där

• Anonym (Kompis)

Nu kom jag på en sak till nu. Efter första natten här så sa hon att hon hade dåligt med pengar och jag bjöd på mat och köpte även en annan sak till henne som hon behövde. Senare skulle vi gå och fika med en annan vän och då stod hon där o väntade på att bli bjuden. Jag erbjöd mig inte och inte heller den andra vännen. Då utbrast hon: E det ingen som kan bjuda mig, jag har ju inga pengar. Efter lite ordväxling gick den andra vännen med på att bjuda. Sen på kvällen satt vi här hemma med några fler vänner och drack lite alkohol. De andra tjejerna vill gå ut. Jag sa att jag inte ville följa med och en tjej frågade den här vännen. Hur ska du göra då? Du har ju inga pengar. Jo, jag har pengar sa hon då. Men jag fick ju bjuda dig på fika för att du inte har pengar sa den andra tjejen. Ja, men jag har pengar men jag hade inga pengar på kortet just då. Hur fan kan man inte ha pengar till fika ena stunden för att sedan ha pengar att gå ut på krogen några timmar senare??? Egentligen är ju detta så fruktansvärt genomskinligt utnyttjande... att jag inte fattat det innan??? Tack för svaren!!! Ikväll är hon inte här men i morgon när hon kommer hit så åker hon ut!!! Nu när jag började tänka på detta blev jag jävligt irriterad... så genomskinligt!

• Anonym

Varför ska du köra hennes saker? Ställ de vid dörren. Fast oj, då kan hon packa upp igen.

• Anonym

Vilken jä..a stil, dax för henne att stå på egna ben!Då är väl detta ett perfekt tillfälle att testa hennes vänskap... Blir hon sur så vet du var hon står, säger som resten, packa skiten...
    Var inte hennes dörrmatta

• Anonym (Kompis)

Ja, jag måste fan lära mig att säga ifrån... och nu när det gick upp för mig ännu mer hur hon ytnyttjar oss så blev jag bara förbannad. Som ni skriver... blir hon sur så vet jag ju var hon står och då är hon faktiskt ingen vän att ha!!!

• Mania x2

Visa henne dörren...sanna vänner gör inte så där.
    Visst, man ställer upp och hjälper...men det finns en gräns...och OM jag vore du...då skulle hon ha flyttat ut för länge sen

Förresten, jag har ett bra förslag till dig...

Säg till henne att ni har dåligt ställt nu med pengar och eftersom hon bor där och äter eran mat, så förväntar ni er att hon denna månad betalar sin del av hyra och mat.
    Om hon inte kan betala, så får hon flytta...

Det borde få lite fart på henne, eftersom hon är duktig på snylta på folk, utan att betala för något

• Anonym

Bra! Berätta gärna hur det gick, eller om du hellre vill njuta av enbart familjen så är det oxå varmt välkommet. För det förstår jag att du kanske vill göra!

Svar på tråden Känns som hon utnyttjar mig!