• Niinis

Ni med 3åringar som haft halsfluss, hur märkte ni det? tog läkaren odling?

min son har klagat på ont i munnen/halsen i 8 dagar nu. de senaste 4 dagarna har vart värst, han gråter, kan inte sova har lite feber ibland som går upp och ner (högst 38,7grader) vill inte äta vill inte dricka. lite snuvig och hostig. vad hade era barn för symptom när de hade halsfluss?

vi var hos läkaren idag men sonen krånglade jätte mycket och lät inte doktorn ta prov i halsen (jag krävde det då sonen ätit så mycket penicilin i sitt liv) vill inte att han ska äta i onödan (doktorn trodde det var halsfluss först då han är jätte röd i halsen gomen och halsmandlarna)

provet de tog som man får svar på snabbt, visade på inga streptocoker, samt crpn visade 10 så han verkar inte ha en infektion.

men trots detta vill han inte äta, dricka osv.
    vad kan han ha för något??
    när ni var inne med ert barn för halsfluss, tog läkaren prover? hur kom de fram till att det var halsfluss?

de tog en odling nu för säkerhets skull, svaret kommer på fredag. han sa att eftersom att min son inte var samarbetsvillig så kan snabbprovet vara missvisande om det kommer saliv på den, vilket det troligen kom.

är det farligt att gå runt med halsfluss så länge om min son nu har det iallafall och får behandling först på fredag?

ursäkta att det blev så långt!:)

• Svar på tråden Ni med 3åringar som haft halsfluss, hur märkte ni det? tog läkaren odling?
  • pepparrot

Min läkare sa att streptokocker är en "bra" bakterie på det viset att kroppen kan ta hand om den själv. Orsaken till att man får pencillin är att om man går med den jättelänge, flera veckor, så kan den sätta sig på njurarna. Men det är jätteovanligt.

• trollmor 69

halsfluss känner du på barnets andedräkt!det luktar speciellt och det kan du inte ta miste på:)

• Niinis

trollmor 69 skrev 2007-10-10 14:35:18 följande:

halsfluss känner du på barnets andedräkt!det luktar speciellt och det kan du inte ta miste på:)
    jo men han luktar illa i munnen! fast det luktar lite likt det han normalt lukar på morgonen precis efter att han vaknat:) fast nu är det värre (lukten)
  • Niinis
    lundatös skrev 2007-10-10 14:31:09 följande:
    Min läkare sa att streptokocker är en "bra" bakterie på det viset att kroppen kan ta hand om den själv. Orsaken till att man får pencillin är att om man går med den jättelänge, flera veckor, så kan den sätta sig på njurarna. Men det är jätteovanligt.
    så då är det lugnt att han väntar tills på fredag? även om det vore halsfluss? nu har han ätit lite men bara om han får alvedon innan:(
  • Niinis

dreglar barnet mycket när dom har halsfluss? han har dreglat jätte mycket de senaste dagarna! vet inte om det har att göra med tänder (de längst bak) som håller på att komma nu också, det var även anledningen till att vi inte tog honom till läkare tidigare, trodde det var tänderna:(

• trollmor 69

ja,min son som är 2 år hade det förra månaden och han drägglade jättemycket! och luktade illa i munnen!

Niinis skrev 2007-10-10 14:52:51 följande:
    dreglar barnet mycket när dom har halsfluss? han har dreglat jätte mycket de senaste dagarna! vet inte om det har att göra med tänder (de längst bak) som håller på att komma nu också, det var även anledningen till att vi inte tog honom till läkare tidigare, trodde det var tänderna:(
  • Niinis

trollmor 69 skrev 2007-10-10 14:56:58 följande:

ja,min son som är 2 år hade det förra månaden och han drägglade jättemycket! och luktade illa i munnen!
    åh gud vet varken ut eller in nu:(
    tog de crp på din son? hans visade på 10 vilket är normalt. men alla tecken tyder ju ändå på halsfluss juh!
  • Niinis

hade din son vita belägningar? för det har inte min son.
  • trollmor 69

dom tog inga prover alls på honom,inte mer än att dom kollade han i halsen och att han dessuton hade öroninflamation! han hade vita beläggningar i halsen och då det illaluktande i munnen + hög feber.

Niinis skrev 2007-10-10 15:03:08 följande:
    åh gud vet varken ut eller in nu:( tog de crp på din son? hans visade på 10 vilket är normalt. men alla tecken tyder ju ändå på halsfluss juh!
  • Niinis

trollmor 69 skrev 2007-10-10 15:07:08 följande:

dom tog inga prover alls på honom,inte mer än att dom kollade han i halsen och att han dessuton hade öroninflamation! han hade vita beläggningar i halsen och då det illaluktande i munnen + hög feber.
    ok, klurigt det där, min son hade hög feber då han hade öroninflammation men inte nu,nu har han oftast runt 37-38 grader. stackarn nu har alvedon slutat verka och han säger att han har jätte ont i halsen.
  • Niinis

ja det svåra är ju att doktorn verkade tycka att det kunde vara halsfluss ända tills jag började tjata om odlingar osv. så nu blir det att vänta tills på fredag istället. hoppas det inte är farligt!!!

• trollmor 69

Ja FYY!! det är inte alls kul när dom små är sjuka! Men det är inte alltid som det visar sej med vita beläggningar! Tror du själv att det kan vara halsfluss?man känner ju sitt barn bäst och då är det bara att stå på sej!Det har minsann jag fått göra MÅNGA ggr:)

Niinis skrev 2007-10-10 15:16:51 följande:
    trollmor 69 skrev 2007-10-10 15:07:08 följande:
    ok, klurigt det där, min son hade hög feber då han hade öroninflammation men inte nu,nu har han oftast runt 37-38 grader. stackarn nu har alvedon slutat verka och han säger att han har jätte ont i halsen.
  • trollmor 69

Farligt är det absolut inte! Men jag tycker att du ska åka tebaka och se till att du får medicin till han!halsfluss gör ju ont/ondare än vanlig halsont.

Niinis skrev 2007-10-10 15:17:59 följande:
    ja det svåra är ju att doktorn verkade tycka att det kunde vara halsfluss ända tills jag började tjata om odlingar osv. så nu blir det att vänta tills på fredag istället. hoppas det inte är farligt!!!
  • Niinis

trollmor 69 skrev 2007-10-10 15:21:14 följande:

Ja FYY!! det är inte alls kul när dom små är sjuka! Men det är inte alltid som det visar sej med vita beläggningar! Tror du själv att det kan vara halsfluss?man känner ju sitt barn bäst och då är det bara att stå på sej!Det har minsann jag fått göra MÅNGA ggr:)
    haha! jag med! ska nog gå till vårdcenralen imorgon igen om det inte blir bättre tills dess. tycker så synd om honom.
  • Tigris

Vad jobbigt för er. När vår flicka hade sin period med halsflussar så klagade hon ofta på att hon hade ont i magen vilket tydligen är vanligt. Halsodling togs varje gång. Hon fick 5 st på 6 mån och den sista gången gick det inte ens över med intravenöst penicilin då vi låg inne. De var tvungna att akut operera bort halsmandlarna vilket var jätte jobbigt men efter det har hon knappt varit sjuk alls! Hon hade innan blivit sjuk ca var tredje vecka. Nu är det snart ett år sedan de togs och hon är friskare än hon någonsin varit!

• trollmor 69

OjOj!! stackaren! Skönt för henne att slippa det nu då ju:)

Tigris skrev 2007-10-10 15:48:42 följande:
    Vad jobbigt för er. När vår flicka hade sin period med halsflussar så klagade hon ofta på att hon hade ont i magen vilket tydligen är vanligt. Halsodling togs varje gång. Hon fick 5 st på 6 mån och den sista gången gick det inte ens över med intravenöst penicilin då vi låg inne. De var tvungna att akut operera bort halsmandlarna vilket var jätte jobbigt men efter det har hon knappt varit sjuk alls! Hon hade innan blivit sjuk ca var tredje vecka. Nu är det snart ett år sedan de togs och hon är friskare än hon någonsin varit!
Svar på tråden Ni med 3åringar som haft halsfluss, hur märkte ni det? tog läkaren odling?