• suzziluzen

Plåt eller glas under braskamin?

Hej!
    Nu är det dax att köpa något som skyddar golvet nedanför braskaminen. Men vi funderar på om vi ska ha genomskinligt glas eller svart plåt (är det plåt man har?) Sambon nämde även frostat glas.. Vad har ni? Hur tycker ni det funkar/ser ut? Ser även jättegärna bilder på era kaminer!

s96.photobucket.com/albums/l162/Modigsvillan/&current=0704036.jpg

• Svar på tråden Plåt eller glas under braskamin?
  • oxytocin

Vi har vit, ful plåt men ska lägga svart eller mörkgrå klinker.

• Lotlas

Om valet stod mellan plåt eller glas skulle jag välja svart plåt, men vi kommer att ha klinker nedanför vår kamin.

• busisen

Vi skall ha glas, skall ha en conturakamin 500-serien vi valde en med täljsten för det håller värmen. Viktigt om du väljer glas, lägg en tunn genomskinlig silikonsträng längst ut på glaset så det inte kommer in damm under.

• oxytocin
    busisen skrev 2007-10-11 17:52:41 följande:
    Vi skall ha glas, skall ha en conturakamin 500-serien vi valde en med täljsten för det håller värmen. Viktigt om du väljer glas, lägg en tunn genomskinlig silikonsträng längst ut på glaset så det inte kommer in damm under.
    Smart idé det där med silikonet. Glad
  • johandra

Vi håller på o kikar på det här med kamin,och om det blir en så blir det klinkers av nån sort...Glasskivor i all ära,men silikonar man inte så dammar det under vilket är omöjligt att få bort..Och silikonar man så fastnar dammet i det istället vilket blir jättefult efter ett tag... Men hade det inte varit för dom problemen så e ju glas väldans snyggt

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v32
  • mimmi 1

klinkers.... dom kan man ju skära om man vill, det blir snyggt om man fasar till hörnen... så sätter man en metallist runtom , eller en i trä, så ser det snyggt ut, och man har en hållbar yta.

glas?? om man tappar en vedklabbe, eller nåt, går det inte sönder då?? Eftersom vi har haft kakelugn i många år, (med klinkers framför) så vet jag hur mycket städning det medför... sot och skräp, så skulle jag då aldrig komma på idén att satta dit glas... men har man städ-dille så går det säkert bra....

• oxytocin

Härdat glas håller nog för även de största vedklabbarna. Flört

Svar på tråden Plåt eller glas under braskamin?