• lightswillguideyouhome

Fler bipolära/manodepressiva här?

Hej! Skall inte skriva så mycket om mig själv och min sjukdomshistoria här, men tänkte att det vore bra och nyttigt att prata med andra om sin sjukdom och om vardagslivet i allmänhet. Kanske mest av hur livet påverkats av sjukdomen.

Lite kort om mig:
    Haft mycket depressioner med djup ångest och suicidialt beteende i tidiga och de lite senare tonåren. Gjort flera suicid försök och provat över 20 mediciner mot depression, psykoser samt ångest och sömnbesvär.
    Klarat mig bra nu några år. Blev manisk för drygt en månad sedan och efter denna mani kraschade jag rakt ner i en depression som slutade på akutpsyk. Har diagnosiserats med bipolär II oh äter just nu seroquel som jag håller på o trappa upp och är samtidigt sjukskriven.

Skulle verkligen vilja ha några "medsystrar" att prata med.

• Svar på tråden Fler bipolära/manodepressiva här?
  • tajsa

jag finns här.
    behandlas med mediciner och annat...
    du får gärna höra av dig om du vill..
    jag känner mig ochså lite ensam ibland.

• lightswillguideyouhome

tajsa: Vad kul o se någon annan. Eller kul och kul.. Men jag känner mig ofta så ensam med min diagnos. Dessutom fick jag den nyligen och skulle vilja prata med andra, inte bara om sjukdomen i sig utan hur den påverkar livet.
    Vad äter du för medicin?

• Anonym (sorg)

Har precis fått diagnosen och jobbar med sorgen kring detta. Det oroar mig för att jag inte skall kunna jobba som förut, och stör mig på att bipolär sjukdom blandas ihop med personlighetsstörningar, som om det inte var nog med humörssvängningar...

• lightswillguideyouhome

sorg: när fick du din diagnos? jag fick min för 4 dagar sen nu. känner lättnad över att veta vad som e fel efter alla år. men samtidigt är det en sorg. ska jag våga skaffa barn? kommer jag någonsin kunna leva som alla andra och ha normala relationer osv...

• Anonym (sorg)

4 dagar är väldigt nyligen Vad modigt att ta tag i en tråd i ämnet så snart. Jag funderar också kring det där med barn, kan man vara en bra förälder och ha en bipolär sjukdom? Vad måste man tänka på, vad måste andra tänka på?

• lightswillguideyouhome

sorg: jag har blivit som en tvättsvamp, suger in allt jag kan hitta och känner mig så ensam med min diagnos. därför jag gärna vill prata med andra.

just nu känner jag, att jag klarar inte ens av att ha en normal kärleksrelation så så som mitt liv är nu känner jag att barn är långt bort. men visst kan man säkert bli en superduper förälder med rätt relation, medicinering osv.

jag är inne i vad jag fått förklarat som blandepisoder. pendlar mellan mani och depression med bara timmar emellan. känns så jobbigt.

• A med A och R

Hejsan! Jag är också bipolär. Fick min diagnos för ett år sedan.

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
  • lightswillguideyouhome

A med A och R: Vilken typ har du? Hur fungerar ditt liv nu? Medicinerar du?

• Anonym (sorg)

lightswillguideyouhome: jag funderar också på det där med föräldraskap och bipoläritet. Jag kollade lite på siten kuling.se och vill verkligen inte bli en sådan förälder som föräldrarna till de barn som sökte hjälp där.

• lightswillguideyouhome

sorg: Oh lysekil. Ligger inte så långt från mig..
    Nej jag funderar mycket på relationer och föräldraskap (även om det ligger långt bort nu..)
    Min medicinering går ganska bra och verkar fungera hyffsat (peppar peppar..) och skulle jag någongång bli med barn skulle jag inte kunna ha kvar denna medicin.. Ja det e mycket o fundera över.

Svar på tråden Fler bipolära/manodepressiva här?