Farligt med omega 3 tillskott?
Äter inte fisk så ofta, äter omega 3 istället? Ngn som vet om det kan vara skadligt? Läste någonstans att man ska vara försiktig med hälsokost och hälsopreparat... vad nu det räknas som.
Äter inte fisk så ofta, äter omega 3 istället? Ngn som vet om det kan vara skadligt? Läste någonstans att man ska vara försiktig med hälsokost och hälsopreparat... vad nu det räknas som.
jag äter de där tillskotten och har bara hört bra saker om att jag äter de...
Jag äter omega-3 kapslar 2 om dan.Det är nyttigt att få i sig det även under graviditet och när man försöker bli det och även utan nån anledning alls.
Men annars så ska man se upp med vad för piller man stoppar ner,
men omega-3 är det ingen fara med.
tack för svar! =)
det finns ett omega3 tillskott på hälsokosten som heter efanatal som är speciellt framtaget för gravida. kostar 200kr för 90 kapslar, så ska man ta 2 om dagen, billigt pris för att få smarta barn ;)
Det som är viktigt är att fiskoljan är renad från miljögifter
Läs mer här www.fiskolja.se/Fororeningar/
för att jämföra olika märken.
Tänk också på att sluta med omega-3 några veckor innan BF då omega-3 är blodförtunnande. (risk för svåra blödningar om det blir komplikationer under förlossningen).
ladymarion: Var har du hört det? Det är ingen som berättat, min bm har inte sagt att jag ska sluta med dem! Jag är på bf +3 idag och äter dem fortfarande!
Det finns en MittVal Kombi på Apoteket som innehåller både vitaminpiller OCH omega3 kapslar...de rekommenderas till gravida. Men det är inte alla sorter som du kan ta, kolla på bipacksedeln! På apoteket kude de inte rekommendera någon annan!
Jag började också äta Mitt val kombi efter eget beslut. Men barnmorskan avrådde mig att äta de. Detta på grund av att det finns nån forskning. Men det är lite konstigt att just de mitt val kombi rekommenderas för gravida. Jag slutade i alla fall men ska gå till Hälsokost och kolla på de där som nån annan här tipsade om, Efanatal.
Ananaspaj - Rent generellt så rekomenderas inte omega-3 till gravida (trots många positiva forskningrapporter) pga av en liten grupp personer som kan få komplikationer då de har ökad blödningsbenägenhet som kan förvärras av O-3. (enligt helhetsdoktorn bl.a)
Vet du med dig att du inte blöder särskilt mycket och länge behöver du nog inte oroa dig. Men vill man vara extra försiktig är det bra att sluta några veckor innan BF.
har sålt omega3. Det är blodförtunnande.
Konstigt att de inte sa på apoteket att det är blodförtunnande...?!
Det ska de väl upplysa om där tycker man!