• valentina67

Fadderbarn, vilken organisation är bäst?

Har ni fadderbarn? Genom vilken organistation i så fall, adoptivorganisation eller annan? Vi vill ha "ett personligt fadderbarn" som kanske till och med går att besöka och inte betala in pengar till någon allmän verksamhet så att säga.

• Svar på tråden Fadderbarn, vilken organisation är bäst?
  • Singeladopt

Jag har haft 2 fadderbarn via Plan. Jag tyckte att det var kanonbra, och längtar faktiskt efter ett nytt. Det ena av barnen skrev jag till i 7 år, och han hade en stor plats i mitt hjärta. För ca 2 år sedan flyttade hans familj från byn där Plan arbetade och då "blev jag av med honom". Det var tungt.

Jag skickade en del kläder, ritgrejer, fotboll och annat till honom och jag fick nästan alltid tillbaka kort på honom med kläderna på eller lekande med leksakerna. JAg skickade också en engångskamera som han fick använda, och som sedan Plan skickade till mig. Det var kul att se vad han valt att ta kort på. Sen skickade jag kopior till honom.

Ja, som du märker så tyckte jag att det var toppen. Nu sparar jag pengar ett tag, men kommer nog att anmäla mig som fadder igen om ett par år, och då via Plan igen.

• Chloe76

Vi har ett fadderbarn via BFA-A. Flickan bor i Vietnam, samma land som sonen kommer ifrån, det känns ganska viktigt. Det fungerar jättebra. Kostar 100 kr/mån. Vi får bilder och rapport minst en gång om året. Vi har möjlighet att skriva egna brev och skicka ner via BFA-A.

Vi tycker att det känns bra att stödja en adoptionsorganisations fadderverksamhet eftersom det är organisationerna som gör det möjligt för oss att adoptera. Nu adopterar inte vi via BFA-A, men vad jag har förstått är det bara de som har individuellt fadderprogram (fast jag kan ha fel).

• grisekno

Har ett fadderbarn genom SOS Barnbyar. En pojke i Zambia.

Tycker det funkar jättebra, får regelbundet information därifrån, dels från barnbyn, dels från honom. Det går att skriva, men jag har inte gjort det än. En gång om året får jag ett nytaget kort.

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Nimbus

Jag har ett fadderbarn från Egypten genom Plan. En pojke på 8 år. Det har fungerat utmärkt, och de har gjort det väldigt lätt att hålla kontakten, det finns t.o.m. färdiga brevmallar, presentpaket m.m.
    Jag får brev från honom 2 gånger/år, och själv skickar jag brev ungefär lika ofta, och 1 gång/ år skickar jag en present som kan utnyttjas av flera barn, ex. fotboll, pennor osv.
    Plan brukar tala om vad man ska tänka på så att det inte uppstår några fel eller missuppfattningar. 
    Betalar 200:-/ månad
    Jag funderar på att skaffa ett fadderbarn till.

• Nimbus

Chloe76 övertygade mig, så jag gick in och bad om ett fadderbarn från Bfa också. Jag har inte fått nåt besked än, bara bekräftelse. Ska betala 67:-/ månad till Children left behind i Indien, dvs. ett barn som inte blivit adopterat från ett barnhem i Indien.

• marsian

Vill gärna rekommendera BFA:s fadderverksamhet. Pengarna kommer dit dom ska och man får rapporter iaf minst en gång om året med foto och uppgifter. Vi är faddrar åt fyra barn via "children left behind" i Kolkata och det flyter på fint.

Svar på tråden Fadderbarn, vilken organisation är bäst?