• Flissi

HUR renoverar man en trappa täckt med lim???

Har nu tagit tag i trappprojektet...
    Lättare sagt än gjort!
    Heltäckningsmatta sen 70-talet med kladdigt klister inunder!

Vilka verktyg behöver man?
    har en färgskrapa & skrapar på själva stegen, men där är limmet torrt så det funkar, men bakstyckena....blir helt knäckt!

Nån som har tips???

• Svar på tråden HUR renoverar man en trappa täckt med lim???
  • SeTa

Köp en tun träskiva och limma på varje trappsteg. Du kommer slita ut dej helt annars.
    Och hittar du något bättre sätt så kan du säga till. Annars önskar jag dej ett stort lyka till!

• Luddvar

Hakar på här för vi har exakt samma problem. Har tagit bort en brun heltäckningsmatta a la 70-tal och står där med en sönderklistrad trappa...

• SeTa
    SeTa skrev 2007-10-10 18:54:11 följande:
    Köp en tun träskiva och limma på varje trappsteg. Du kommer slita ut dej helt annars. Och hittar du något bättre sätt så kan du säga till. Annars önskar jag dej ett stort lyka till!
    Blää vad jag skriver dåligt. Tun=tunn, lyka=lycka.
    Så!
  • TheMilky

Det är samma här. Jag kan ju först informera dig om att limmet är kontaktlim, d.v.s, du kan stå med en skrapa tills Fan själv avlöser dig, och det blir ändå inte bra. Vi har kommit fram till den slutsatsen att inte ens sätta en sekund på att försöka ta bort filten i trappen, utan vi bryter helt och hållet upp trappen och sätter nya trappsteg. Går mycket fortare och är smidigare än att stå där och svära.

• Tristanya

går det inte o slipa med en slipmaskin eller liknande? men kanske beror på hur klibbigt det är..

• SeTa

Slipmaskinen smälter limmet och lämnar brännmärken istället. Dessutom kan det bli ganska stora stickor som släpper och då har du en bränd flisig trappa istället.

• Tristanya

SeTa -- ok.. har ingen aning om hur sånt där fungerar.. men tänkte att det kanske går att slipa!..
    då är det nog lättast o byta trappstegen eller lägga på någon över!

• SeTa
    Tristanya skrev 2007-10-10 19:04:11 följande:
    SeTa -- ok.. har ingen aning om hur sånt där fungerar.. men tänkte att det kanske går att slipa!.. då är det nog lättast o byta trappstegen eller lägga på någon över!
    Det är det nog ja. Heltäckningsmattor från helvetet ska bara bort!
  • musli

Lösningsmedel, skrapa och trasor är nog enda sättet... Det GÅR att få det bra men man får lägga en hel del jobb på det. När allt är klart så känner man sig såååå jädrans nöjd!

• Flissi

Hm...ja men snål.smålandbo som man är ska man ju göra allt själv...
    Men det är rätt kostsamt med utslitna armar också...

Svar på tråden HUR renoverar man en trappa täckt med lim???