• Snova

Hur långa ska stavarna vara? (stavgång)

Har ingen aning om hur långa stavarna ska vara i förhållande till ens längd. Någon som vet? Mina går nästan till armhålan, kan det vara lagom?

Är det någon som vet hur mkt högre förbränningen är när man går med stavar än utan?

• Svar på tråden Hur långa ska stavarna vara? (stavgång)
  • kjempejente

Du ska ställa ner stavarna rakt nerom dig och då ska du ha armbågen i 90 graders vinkel.
    Dina är för höga, min når till höftkammen ungefär.

• Snova

Ah, tack! Såpass korta alltså.

Någon mer som vill bekräfta detta? Inte för att jag inte tror dig kjempejente men det känns alltid bra med flera källor!

• Kattstugan

Köpte mina gåstavar av en Nordic Walking-intstruktör och fick också veta att armen ska vara i 90 grader när man håller i staven.

• Snova

Toppen, stort tack båda två!

• ischa

Nu när vi ändå är inne på ämnet. Jag funderade igår när jag var ute och gick om man ska gå på ett speciellt sätt när man går med stavar. Jag går vanligt och rör stavarna som när man åker skidor ungefär.
    Gör jag rätt?

• Snova

Bra fråga, har jag inte tänkt på... Jag gör som du! Vet iofs inte hur man annars skulle göra?

Angående förbränningen så läste jag igår att en timmes stavgång förbränner ungefär 1,25 pizza. Måste ju dock bero på tempo, vikt och andra förutsättningar.

Någon annan som vet mer om det där med förbränningen?

Nu ska jag faktiskt ut och stavgå!

Svar på tråden Hur långa ska stavarna vara? (stavgång)