• Humle

*Halloj! Nu har vi fått svar på DNA provet

Halloj!
    Nu har vi fått svar på DNA provet och våra killar är Enäggstvillingar!!!
    Inte för att det spelade roll om de var två eller enäggs....men jag måste erkänna att det känns superhäftigt att de är enäggs!!!
    Alla läkare trodde de var 2 äggs eftersom de hade tjock skiljevägg och varsin moderkaka, men vi tillhör de 20% som ändå är enäggs!
    Kram från oss!

• Svar på tråden *Halloj! Nu har vi fått svar på DNA provet
  • LottaRos

Kul att säkert veta!

Våra två är oxå enäggs - vi har inte gjort DNA-test men det behövs inte heller eftersom de drabbades av TTS. Dessutom så delade de moderkaka o yttre fostersäck, men hade varsin inre fostersäck.

• trebarnsmamman

Hej!
    Vad roligt för er att få veta att ni har enäggstvillingar.
    Vi har också enäggspojkar men vi behövde inte göra nåt dna prov eftersom att dom delade moderkaka och delade yttre fostersäck, sen så hade dom en tunn skiljevägg.
    Ha en bra dag

• EmmaÅ

Även om det inte spelar någon större rollså är det ju alltid kul att veta. OM inte annat så man vet vad man ska svara när folk frågar ;)

• syrsan

Vad kul - grattis!
    Precis som vi då, vi låg också inom de där 20% (eller 25 som jag har hört) som verkar vara tvåäggs men som är enäggs.
    Japp, jag tycker det känns jättebra att veta, för det är nästan alltid den första frågan man får när man pratar med folk.
    Kram

• Tokitoj

Hej och grattis får man väl säga. Hur ligger det till egentligen, är det INTE enäggs om det är en av vardera könet? Kan enäggs bara vara av samma kön?

• Tokitoj

Jag pufar upp det här ett par gånger för att kanske fortare få svar...

• Tokitoj

Den här gången pufar jag inte - utan puffar!

• Mamma på heltid

Till Tokitoj:

Enäggs kan bara vara av samma kön eftersom spermie befruktar ägg som sedan delar sig.
    Men två äggs kan vara av samma kön eller olika kön eftersom det är två olika ägg som blir befruktade av två olika spermier.
    Så har jag fattat det.

Till Humle: Skönt att veta!

• Xtinaa

Enäggstvillingar, hur ser man skillnaden på dom egentligen?
    Dom är väll rent utsagt identiska med varandra, förutom
    frisyrer och sådant då. Men annars?

• jummie

Nämen så häftigt!!! Inte nog med att de är tvillingar...de är enäggstvillingar...hur coolt som helst!

• Lorina

Xtinaa: Enäggs behöver inte alls vara lika utan kan faktiskt ha olika hårfärg tex, de har tex inte samma fingeravtryck mm. . Mina bröder är enäggs och den ena hade ett smultronmärke i huvudet men inte den andra, så de behöver inte vara helt lika varandra.

• Xtinaa

Jasså.
    Men i ansiktet då? Själva dragen? Näsan, munnen o.s.v.
    För vad jag har fattat det som är det
    enäggstvillingar som är identiska (förutom hår och "övrigt" grejer)
    och tvåäggs som är lika som syskon dvs att dom kan ha
    olika ansiktsdrag.

• twinmom

Jo men visst har väl enäggstvillingar samma fingeravtryck??? Dom har ju samma DNA, sen att den ena för smultronmärken och den andra inte beror väl på andra faktorer! Mina tjejer är enäggs och den ena har flera smultronmärken.

• twinmom

Hittade svaret på nätet nu........och nej dom har inte samma fingeravtryck!!! Men samma DNA uppsättning.

• Mamma Ninna

Mina killar sägs var tvåäggs men efter att läst era svar blir jag osäker.De är lika men inte extremt lika. På förlossningen sa de att det var två moderkakor som vuxit ihop och att de hade fyra skiljeväggar ( = varsin fostersäck ) vad säger det??

• Tesie

Jag o min tvillingsyrra är enäggstvillingar, men inte särskilt lika!

• Mamma Ninna

Jag har för mig att jag har läst att som enäggstvillingar kan man vara olika fram till skolåldern och då bli mer och mer lika. Samt tvärtom för tvåäggstvillingar. Kan det stämma? Inga tvillingar som jag känner till stämmer det på.

• Jonna H

Våra tjejer hade en tydlig skiljevägg under graviditeten och 4 skiljeväggar när de kollade moderkakan så de trodde att de var två-ägg. I måndags fick vi tillbaka vårt DNA-test och det visade att de var en-äggstvillingar.

Svar på tråden *Halloj! Nu har vi fått svar på DNA provet