• Celindan

    Hur gå tillväga när skriva testamente?

    Egentligen vill vi ju gifta oss, men snar flytt till hus och därtillhörande ganska omfattande lån gör att testamente bör skrivas. Man vill ju inte bara hafsa ihop ett bröllop nån eftermiddag i rådhuset, liksom.

    Så, exakt hur gör vi? Måste vi anlita en jurist för 2000 i timmen, eller kan man skriva rakt upp å ner på ett papper hur man vill ha det, och sen får en jurist läsa och godkänna?

    Hur har ni andra ogifta husägare gjort?

  • Svar på tråden Hur gå tillväga när skriva testamente?
  • Anonym (undrande?)

    Varför skall ni skriva testamente för att flytta till hus?

  • Marvinna

    Vi har inte skrivit testamente. Vi delar lika på lånen och eftersom vi är sambo sedan länge känns inte det som att det behövs.

  • Marvinna

    Tror det finns färdiga testamenten att köpa i t ex bokhandeln. Annars kan du ju googla lite för det finns säkert mängder med "så ska du göra-sidor" på nätet.

  • rakel2

    vi köpte ett på bokhandeln som vi sedemera skrev om så att det passade oss och hur vi ville ha det.

  • Celindan

    På bokhandeln verkligen? Ska kolla upp det!

    Och varför testamente för att vi flyttar till hus? Därför att då fungerar låneskyddet (livförsäkringen, att halva lånet avskrivs om den ena dör) optimalt.
    Har vi inget testamente ärver barnen den döde förälderns halva och den efterlevande får inte förfoga över de tillgångarna utan måste lösa ut sina egna barn ur huset och kommer inte kunna bo kvar.

  • Anonym (undrande?)

    Ok, har inte barn och vi låneskydd fick vi ändå utan testamente.

  • Anonym (banken)

    Hör med er bank, de brukar hjälpa till med testamenten. Tror inte det kostar så mycket heller, om ens något.

  • Celindan

    det är ju det jag gjort, hört med banken, o tycker det är ganska dyrt för o skriva ner på ett papper hur man vill ha det. Deras jurist tog 1875 kr i timmen. Kan man köpa ett färdigt testamente i bokhandeln o skriva om lite grann så det passar en själv o sen få de bevittnat av nån högre makt så är ju det ett billigare och smidigare alternativ som ändå ger samma resultat...

  • Shasti

    Du kan googla på "testamente", det gjorde jag, det finns en drös färdiga förlagor man kan ladda ner och göra om så det passar en själv. Sen behöver man ingen jurist alls, däremot två vittnen som bevittnar när du själv skriver under och själva också skriver under o sen är testamentet giltigt! Går bra med vem som helst. Googla på det så hittar du alla instruktioner också.

  • Marvinna

    Har ni ett bankfack så är det en lämplig plats tycker jag. UNdrar om inte Fonus har så att man kan spara det där men det kostar förmodligen mer än ett bankfack.

  • Lisa78

    Jag tycker absolut att ni ska kosta på er att gå till en jurist, speciellt om ni har barn. Det är så lätt att det blir fel om man fixar ett eget på internet. Enda gången jag kan tycka dte är ok med ett "hemmasnickrat" är om man r gift, endast har gemensamma barn och vill att arvet skall vara barnens enskilda egendom. Är man sambos och har barn går det tex inte att "skriva bort" (dvs att barnen väntar med arv till dess att båda föräldrarna har gått bort) sålänge barnen är minderåriga.

    Kolla med Familjens jurist (Fonus juridiska avdelning), deras jurister tar runt 1100 kr i timmen.

  • Anna B

    Vi skrev också hos Fonus. Det var fast pris pga något erbjudande genom Coop.

    Jag hade aldrig gett mig på att skriva ett eget eller skriva om ett. Minsta felformulering och innebörden kan bli allt annat än ni tänkt er om ni inte förstår er på juridiksvenska till 100%. Ett par tusen kronor är inte mycket i sammanhanget när det gäller husköp.

    Bra initiativ. Jag tror många inte förstår arvsrätten när man är sambo (dvs barnen får ärva, finns inga ärver faktisk föräldrarna). Även som gift så ärver man inte sin maka/-e om denne har barn sedan tidigare och man inte har några gemensamma.

  • Anonym (Klasse)

    Det måste vara bevitnat av två personer. Inte innehållet, utan bara underskriften. Sen ska orignalet förvaras i ett bankfack. Inte kassaskåp. Om fel person hittar det så "försvinner" testamentet.

Svar på tråden Hur gå tillväga när skriva testamente?