• MayaPiraya

*Var tvungen att komma med en fortsättning

Var tvungen att komma med en fortsättning på tråden om hur ofta folk byter disktrasor ( www.familjeliv.se/Forum-5-87/m2570803.html )

Hur ofta byter ni handdukar?
    - badlakan?
    - kökshanddukar?
    Har ni vars en av ovan eller delar hela familjen på samma?

• Svar på tråden *Var tvungen att komma med en fortsättning
  • delifi2

dom till kroppen använder jag 2 ggr å dom till håret 2 ggr sen så blir det i tvätten.

badhanddukar har vi varsin.

kökshanddukar byter vi ca 3 ggr i veckan, men det är beronde på om dom är smutsiga eller inte

• Venla

vi byter badlakan när man själv. För min del blir det efter tre duchar, förutsatt att handuken alltid varit upphängd ordentligt så den har kunnat torka utan problem. Sambon har eget badlakan. Vi har även varsin handhanduk som byts varannan dag.

Kökshandukarna används endast till att torka av disk med. Vi tar alltid ny när vi behöver en, det är inte så ofta eftersom disken får torka i torkskåpet ovanför diskhon.

Hur gör du själv?

• kobra

jag byter när de börjar lukta konstigt och vi använder samma hela familjen

• Venla

kobra: Torkar ni er alla efter duchen på samma handduk? Hur fungerar det i så fall? Är inte de inte alltid våta då?

• JsN

VArs en duschhandduk. JAg byter min iaf två gåner i veckan, maken har kvar sin tills jag byter den (brukar lägga i tvätt varje vecka)

VAnlig handhandduk i badrummet har vi bara en, men vi anväder oftast våra duschhanddukar.

Diskhanddukar läggs i tvätt när de är smutsiga. Först torkas det glas med dem, sedan rena händer, sedan används de som allmän trasa vid matlagning. Så lagar jag ingen komplicerad mat kan den hänga en vecka, annars kan den gå i tvätt redan efter en dag. (Alla handdukar tas ned och läggs i tvätt när jag tvättar)

(Inser varför min disktrasa håller sig så länge... *ler* JAg använder diskhandduken till mycket av det som andra säkert tar trasan)

• Alicat

använder nästan aldrig kökshandukar. Ska jag torka något tar jag en ren dish cloth istället. Använder jag en tex för att täcka över när jag baka hamnar den i tvätten direkt efteråt.

Badlakan byts när de inte känns fräscha längre, vi slänger i tvätten och tar en ny när det behövs. Kajsas byts oftast varje gång de använts.

Vi har alltid en liten handduk att torka händerna på i badrummet, den delar hela familjen på och byts ganska ofta.

• kobra

hahah nä vi har flera men vi har inte en varsin så att säga

• eccobell

varannan vecka, om dom inte blir jätteskitiga.

• Gisse the one and only

Alla har vars en handduk och vars ett badlakan, allt tvättas en gång per vecka, vi är 6 personer. Diskhandduk och handduk i kök, bytas en gång per vecka och disktrasan kokas tre gånger i veckan i 2 veckor sen byts den ut.

• MayaPiraya

Vi har vars ett badlakan (har mardrömmar om det från när man var liten o hela familjen använde samma, yack!). Mina handdukar är alltid beige, mannens blå :D
    Badlakan byter vi en gång i veckan, "vanliga" handdukar (vi har vars en) i badrummet byter jag min 1-2 ggr per vecka, mannens 1ggr per vecka, ibland oftare om det verkar behövas.
    Den i köket som vi har till händer byter jag även den 1 ggr per vecka, däremot diskhandduken är jättesällan eftersom vi nästan aldrig använder den.

• solrosen83

vi byter badhandukar ca 1ggn i veckan och vi har varsin. Hand handuken, har vi också varsin, byts med ca 2 veckors mellanrum, gästernas hand handuk byts kanske en gång i månaden... Och kökshanduken byts när den blir så äcklig att man får tvätta händerna efter att man torkat händerna i den...

• Marstös

Vi gör som kobra, använder samma handdukar, men har flera framme samtidigt. De byts när jag tycker att de varit med ett tag.
    Diskhanddukar används väldigt lite så de har jag i flera veckor. (Diskar i princip allt i maskin och övrigt får självtorka på bänken)

• Venus

Badlakan och duschhanddukar har vi några stycken var
    Vi byter när det känns att det behövs och jag tvättar ALLA 1 gång i veckan oavsett om de är använda 1 gång eller 7...

Handdukarna som vi torkar händerna på byts oftast 2-3 gånger i veckan...
    Har småbarn, och det första man får tag på om något spills är oftast en handduk, då byts de lite oftare

Har även små frottétvättlappar som används till smink och snoriga näsor och dessa flyger ganska snabbt i tvättkorgen

Diskhanddukar används till att torka av kladdiga barn med så dessa byts oxå frekvent, och jag tvättar de som ligger framme en gång i veckan...
    Disken får självtorka, bara svärmor som torkar disk med handduk här

• Zenobia

Jag håller ingen ordning i den här familjen när och hur ofta de byts handukar =)
    Får ja för mig att tvätta handdukar en dag, då åker allt ner i tvättmaksinen eller så får ja bara för mig att byta. Men ungfär en gång eller två gånger i veckan bytts de handukar här. Kökshanduken Den byts olika också beroende på hur den ser ut eller hur den används. Precis som alla andra sa om barn så är de samma sak med djur, man tar de som är närmast om nåt händer hehe.

Sen har vi en varsin badhanduk och en varsin liten handduk. Gästhandukar åker fram när vi får besök och det är inte ofta då vi inte har så många vänner eller släkt i närheten.

• hidden angel

byter när det e dax att tvätta.... kökshanddukar och de på skötbordet (om inte olycka inträffat, då e den såklart bytt innan oxå!!) och de på toa som e till händerna.

Till duschen har jag två stycken. och av de använder kiras pappa oxå när han e här (helgerna), men vilken spelar ingen roll. Och de brukar jag tvätta ungefär varannan vecka

• Gottis

Alla handdukar i badrummet byts väl varannan vecka eller så. I köket byter vi när dom börjar bli smutsiga.

• AmMoE

Okeej, jag svarar så här:

Vi har varsin handduk till händer, varsin dusch/badhandduk (jag har två, en till mitt långa hårsvall oxå ) + gästhandduk förstås. Vi (läs jag!) byter dem när vi städar badrummen eller när handdukarna ser FÖR solkiga ut eller rentav börjar lukta *yäk*

I köket byter jag väl när det behövs

• Aiwendil

Byter både badlakan/hårhandduken och kökshanddukar en gång i veckan.
    Då jag har tvättstugan!
    Byter även lakan i sängen då

Svar på tråden *Var tvungen att komma med en fortsättning