• goldfish

Vinterföra änglatrumpet

Har tidigare bott i hus med källare och kunnat ha den där, men bor nu i annat hus och garaget är ej isolerat ännu.

Hörde att man kan förvara dem i mörkt och svalt men då utan vatten.
    Någon som har gjort detta, så det inte bara är någon osanning.

Tänkte att det kanske då gick att klippa ner den och ställa under huset, i kryputrymmet.

• Svar på tråden Vinterföra änglatrumpet
  • Piii

DU kan ställa den mörkt o svalt, men då inte i minusgrader o så.. o som sagt inget vatten..
    Det börjar du med sen i vår igen

♥ Oktobermamma ♥
  • goldfish

Tack så mycket!

Då kan jag ställa in den under huset idag .

• mimmi 1

Det blir väl inte minusgrader där då?? för då har du ingen änglatrumpet kvar till våren!!

Min erfarenhet är att det inte går så jättebra om det blir för mörkt.. men vet inte om jag bara haft otur... min stora som är 6 år ställer jag bara bakom soffan, och vattnar minimalt, nästan ingenting tills våren....klipper ner den nu när jag ställer den för vinterförvaring, och nyper bort ev. blad som kan växa fram från början, eftersom den ska vila och inte växa.... den blir gigantisk varje sommar... jag har inte klippt den än, och den är över 3 meter bred och 1.90 hög.. har stoltserat med 62 blommor.... nästan föör stor, tar upp halva uterummet...

• Bispan

Visserligen OT men tänk på att den är supergiftig!!!

• jennie ellie

Hur mycket klipper ni ner dem?

• Piii

Klipp inte ner den allt för mycket, ytterst lite..

• mimmi 1

Piii, varför det?? min stora har jag haft i många år, och jag klipper, eller rättare sagt, skär ned den jättemycket varje höst.
    ungefär 5-6 cm ovanför där den klipptes förra året...
    annars går den ju inte att vinterförvara. (pga. storleken)

jag tar dessutom skott varje gång jag klipper ner den, då gör jag så här:
    sparar 3-4 dm långa kvistar, tar bort alla blad, och sätter dem i vatten. brukar ta en sandlådehink bara, dessa skott får ju rötter, men jag sätter inte ner de i jord förrän till våren, på så sätt får jag massor med nya fina kraftiga änglatrumpeter, att ha själv, eller att ge bort.... i stället för att kasta allt när jag klipper ner....

Änglatrumpeten växer jättefort på våren när man tar fram den och börjar vattna den, och satt om den i större kruka, och att den kommit fram ordentligt i ljuset... så det går hur bra som helst att klippa ner den ordentligt....

• TisseTiger

Min mamma gör precis som mimmi 1. Klipper ner ordentligt och ställer bakom soffan etc. Den blir enorm, större och större för varje år och en otrolig blomning. Hon brukar även spara ett antal pinnar i vattenglas och sätter nya och ger bort. De blir också stora men ej gigantiska.

• Piii

ja erfarenhet är ju de bästa så kör som mimmi säger..

Jag fick lära mej i skolan att man inte ska klippa ner dom för mycket..

♥ BF + 3 , vad är detta för fasoner? ♥
Svar på tråden Vinterföra änglatrumpet