• rotterusslan

Känner mig taskig som inte vill låna ut pengar...

Jag och min Fd är vänner, riktigt bra vänner faktiskt. Han sitter i en knepig situation och är helt utan inkomst då han blev uppsagd från sitt jobb pga en sjukskrivning som varade i tre veckor. Hans chef sa att det berodde på att dom hade för många anställda, men dagen efter så fick jag höra att en kompis till mig hade sökt jobb där och fåt det. Så platsbristen var antagligen påhittad. Xet ligger efter med två månadshyror och papper om avflyttning har ramlat ner i brevlådan. Men han tar inte tag i saker och gör något åt det. Hans chef har inte skrivit på papprena så att han kan börja stämpla medans han söker nytt jobb även om Xet har tjatat så säger han bara att han ska göra det när han får tid.
    I går så ringer han och säger att han inte har ätit något på 3 dygn och han har inget snus och har inte ens toalettpapper. Han frågar sedan om han kan få låna 200 kr tills i morgon (idag).
    Jag frågar om han får pengar i morgon, men det skulle han inte få. Jag har fått veta att han lånat pengar till mat och sedan inte betalat tillbaka. Så jag säger nej. Han får komma hit och äta lunch om han vill och ta med en rulle toapapper hem, men pengar tänker jag inte låna ut. Han blir jättesur och säger att "Ja, jag måste väl komma över då!" Jag svarar att han inte alls "måste", att det är helt frivilligt och att han inte ska känna sig tvingad. En timme senare dyker han över och jag gör i ordning en pastasallad och vi slår oss ner. Men han stinker verkligen! Han luktar riktigt, riktigt illa. Jag frågar om han inte duschar och talar om att han luktar illa. Till svar får jag att tandkrämen och schampo är slut. Likaså tvålen, men att han iaf duschar i vatten. Alla kläder är smutsiga och han vet inte hur man tvättar. Han har tänkt att åka ut med tvätten till sin moster. Äckligt, det är vad det är! Han kan ju ta med sin tandborste till nån kompis och borsta gaddarna när han är där. Han kan be att få låna lite tvål av någon eller leta pant och köpa en tvål för en femma. Han är 27 år! 27 år och förväntar sig att folk ska ställa upp och göra allt för honom. Det plingar på dörren och min faster kommer för att hämta pengar till en reseinsamling som vi ska göra till min farmor som fyller år. Han ser att jag tar fram 1000 kr och blir helt vansinnig. Skriker att jag f*n är dum i huvudet och att jag är så snål som inte kan låna ut 200 kr. Jag tycker inte att det är mitt ansvar att se till så att han har skithuspapper och mat på bordet, men jag var snäll och bjöd över honom ändå. Jag ser inte heller att det är mitt ansvar att se till att hans plånbok är fylld med mjölkpengar. Jag och min sambo har tillräckligt med vårat och jag tycer att det är dags att Xet växer upp och tar ansvar för sitt eget liv istället för att jämt förlita sig på omgivningen. Men ändå så känner jag mig så taskig! Men jag tänker inte ringa honom och erbjuda honom en slant, verkligen inte.

• Svar på tråden Känner mig taskig som inte vill låna ut pengar...
  • Anonym

Jag kan förstå att du inte vill låna ut pengar.

Säg till din vän att begära få intyget från tidigare arbetsgivare så han får a-kassa.
    Be honom också kontakta facket, för om de har nyanställt efter de har sagt upp honom pga arbetsbrist har de gjort helt fel!

• Sarge

Det är inte ditt ansvar att han inte kan ta hand om sig själv!
    Han får väl växa upp som vi andra & ta tag i livet!
    Det FINNS jobb om man vill.
    Ta ett städjobb eller vadfan som helst!

• rotterusslan

Jag har redan pratat med honom om att kontakta facket och prata med förra arbetsgivaren igen, men han tycker inte att det är så viktigt. Han skjuter på det hela tiden och förväntar sig att någon ska komma och fixa det åt honom.

• Jessica85

han kanske borde kontakta soc så länge?
    Tills det ordnar sig med det andra!

• Anonym

Jag skulle inte heller låna ut pengarna.

• rotterusslan

Det tycker han är jobbigt, och "väntar hellre på att allt löser sig" som han själv säger.
    Jag har föreslagit massor med saker han kan göra. För en vecka ringde jag honom och frågade om han kunde hjälpa mig att städa några timmar i stallet som ska byggas om, men det orkade han inte. Så möjligheterna finns att tjäna pengar, men han vill inte.

Jessica85 skrev 2007-10-11 10:59:20 följande:
    han kanske borde kontakta soc så länge?Tills det ordnar sig med det andra!
  • Jessica85

då får han skylla sig själv..faktiskt
    Man kan ínte sitta och vänta på att nån kommer och ger en pengar och att allt ska lösa sig. Att nån kommer och ringer på dörren och säger varsegod, här är ditt drömmjobb!

Eller, kan det vara så att han mår dålligt psykiskt och inte orkar ta tag i sitt liv pga det?

Förstår din frustration, har varit i samma sits en gång..det är jobbigt att se nån gå ner sig totalt och inte verkar vilja ta tag i saken..

• Saaaraa

Jag tycker att du gör helt rätt i att inte låna ut pengar.
    Pengarna skulle ju ändå gå till mat & toalettpapper, och det erbjöd du honom. Jag vet en kille som betedde sig exakt likadant.. han försökte snylta på andra jättelänge och lyckades ganska bra ett tag. Olika personer lånade ut pengar till honom för att "det var så synd om honom, han hade ingen inkomst, ingen mat osv."
    Pengarna han lånade gick till tobak och alkohol. Han visste att han skulle få mat av någon ändå, för folk skäms att äta framför honom och se honom hungrig. Till slut förstod folk vilken människa han var och slutade hjälpa honom. Han försökte ju inte ens skaffa ett jobb, klagade på att soc inte gör någonting och bla blaa!
    Nu vet jag inte hur han har det, han flyttade härifrån för att han hade skulder upp över öronen och inget att leva på längre.

• Anonym (Rätt)

Jag tycker du gör helt rätt TS.
    Jag satt själv i ekonomisk knipa för några år sen. Det var ingen av min familj eller vänner som gav mig pengar. Däremot så hade jag alltid ett dukat bord att åka till. Alla hjälpte mig genom att bjuda på mat, rensa ut garderoberna för att ge mig kläder som de inte använde mm, mm. Jag hade alltid en soffa eller säng att sova på tills jag hade fått ordning på lägenhet, jobb mm.

Jag fick det jag behövde! Jag är evigt tacksam för alla som ställde upp för mig.

Du är villig att ge honom mat osv och det ska vara tillräckligt. Han verkar inte vara villig att ta hand om detta själv och då finns det inget någon annan kan göra.

• rotterusslan

Ja han mår ju inte bra direkt, han har varit i kontakt med psykologer och kuratorer och påbörjat behandling för depression, men han valde att sluta med medecinerna och har sedan dess inte varit i kontakt med någon från psyk. Detta var 2005, så det har ju gått en period. Han har en hel del i bagaget som han uppger att han mår dåligt över, men då är det ju fel av honom att inte göra något åt det. Återigen ett område där han bara väntar på att någon ska dyka upp och "rädda honom". Han är en väldigt bra vän, men ibland orkar man bara inte.

Jessica85 skrev 2007-10-11 11:07:30 följande:
    då får han skylla sig själv..faktisktMan kan ínte sitta och vänta på att nån kommer och ger en pengar och att allt ska lösa sig. Att nån kommer och ringer på dörren och säger varsegod, här är ditt drömmjobb!Eller, kan det vara så att han mår dålligt psykiskt och inte orkar ta tag i sitt liv pga det?Förstår din frustration, har varit i samma sits en gång..det är jobbigt att se nån gå ner sig totalt och inte verkar vilja ta tag i saken..
  • Saaaraa

Självklart vill man hjälpa sina vänner, men det är helt lönlöst att ens försöka hjälpa personer som inte ens vill hjälpa sig själva.
    Ts: Varför slutade han ta medeciner? Hade han kommit upp ur depressionen eller var det av andra anledningar?

• rotterusslan

Han ville lägga pengar på annat istället för att hämta ut dyra medeciner. Han hade inte högkostnadsskydd vid den perioden.

Saaaraa skrev 2007-10-11 13:18:57 följande:
    Självklart vill man hjälpa sina vänner, men det är helt lönlöst att ens försöka hjälpa personer som inte ens vill hjälpa sig själva.Ts: Varför slutade han ta medeciner? Hade han kommit upp ur depressionen eller var det av andra anledningar?
  • sötäpplet

Jag tycker du gör helt rätt TS. Särskilt med tanke på hur han reagerade.

Han har ingen rätt att KRÄVA att du ska låna ut pengar, eller bli irriterad på hur du använder dina pengar.

Han ekonomi är upp till honom att skönta. Han är en fullt frisk, vuxen människa. Det är dags att han tar ansvar.

• Saaaraa

Okej, men hur som helst så tycker inte jag att han har rätt till att komma och klaga på hur du sköter din ekonomi, det märks ju hur det gick med hans när han skötte sin egen.
    Även om han kanske är en toppenkille annars så tycker jag att du gör helt rätt som sagt.

Svar på tråden Känner mig taskig som inte vill låna ut pengar...