Tips på god festsoppa!
Det blir tioårskalas en fredag och det kommer massor med folk, brukar bjuda på grytor.
Men vill förnya mig! Ska kunna förberedas!
Det blir tioårskalas en fredag och det kommer massor med folk, brukar bjuda på grytor.
Men vill förnya mig! Ska kunna förberedas!
Gulaschsoppa är ju höstigt och gott. Med en klick creme fraich i blir det super.
Bra tips, men exet är från Ungern och jag har lite tröttnat på gulasch.
Haha, ja det förstår jag.
Kan du inte göra en god tomatsoppa och sedan ha tillbehör i skålar som man får ta av själv. Då får alla göra sin egen kan man säga... I skålarna kan du t.ex. ha fetaost, köttfärs, krutonger, örter med mera..
Bra idé! Mera tips!!!
Den godaste soppan jag vet : trattkantarellsoppa!
(Hade det varit sommar och varmt hade jag föreslagit gaspacho)
En god fisksoppa med saffran passar ju såhär på höstkanten . Jag har en jättegod som jag faktiskt ska bjuda på i morgon.
Annars är det ju gott med de flesta soppor; svampsoppa, kycklingsoppa, sparrissoppa, urvalet är oändligt.
Miot: Är det min fisksoppa du syftar på??? I så fall ska jag fixa receptet till dig i kväll när jag kommit hem från jobbet. Sitter nämligen och tjuvsurfar på jobbet just nu !
Fisksoppa, fantastisk god:
1 torskblock
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 näve räkor ( eller hur många man vill ha )
1 halv fänkål
1 pkt saffran.
1 fiskbuljong, koka upp i 1 l vatten
1 pkt krossade tomater
Stek lök, vitlök, fänkål och saffran mjukt. Tillsätt fiskbuljong, krossade tomater. Koka upp.
Låt sjuda och lägg i fiskblocket ( dela i små kuber ) låt det sjuda i 6 minuter. Innan servering, lägg i räkor och eventuellt kräftstjärtar.
Serveras med vitlöksbröd.
Fantastiskt gott, relativt billigt och kan kokas till många personer, hur smidigt som helst.
Jag har ett godare recept på fisksoppa, den liknar den Ronille nämnde men denna är underbar! Hojta om det är nån som vill ha!
hojt hojt!!
Här kommer receptet på min fisksoppa !
Fisksoppa, ca 4 port
ca 500 g torskfilé (eller annan vit fiskfilé)
1 bit laxfilé (jag brukar ta en bit portionsfrusen lax)
2 fiskbuljongtärningar
5 dl vitt vin (matlagningsvin går bra)
5 dl vatten
2 dl grädde
1 pkt saffran
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
3 tomater
2 msk vetemjöl
2 + 3 msk smör (gärna flytande)
1 citron
ca 30 räkor
1 knippe persilja (eller ca 0,5 dl frusen)
-Strimla purjon och finhacka vitlöksklyftorna. Fräs dem med en del av smöret och saffran i en gryta. Tillsätt vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka ca 5 min.
-Skålla och skala tomaterna. Hacka dem fint.
-Skär fisken i ca 2 cm stora kuber.
-Lägg i tomathack och fiskkuber i grytan. Tillsätt även grädden. Låt koka ytterligare 5 min.
-Red av med mjölet utrört i 3 msk smör. Tillsätt saften av den pressade citronen och smaka av med vitpeppar, salt och ev. lite curry.
-Tillsätt hackad persilja och räkor strax före servering.
Fruktansvärt gott !
Kycklingsoppa med risoni
2 kycklingfiléer ca 250 g
2 msk smör-&rapsolja
1 1/2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
pressad saft av 1/2 lime
1 krm chilipeppar
1/2 tsk salt
1 liter vatten
3 msk konc kycklingfond
1 dl risoni
1 dl Kelda mellangrädde
1/2 dl hackad bladpersilja
Skär kycklingen i små bitar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i mjöl och tomatpuré. Tillsätt pressad lime, chili-peppar, salt, vatten, fond och risoni. Låt soppan koka ca
10 min. Rör i grädde och persilja.
Superbra tips och bra recept!
Bara att välja och vraka!