• Scraptroll

Byta ut fläskfilé?

Jag tycker att det här receptet låter jätte gott...men tycker att fläskfilé är lite dyrt att använda speciellt eftersom jag aldrig gjort detta förrut.
    Det jag undrar är alltså om någon vet vad jag kan byte ut fläskfilén mot som är lite billigare?

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=5619

• Svar på tråden Byta ut fläskfilé?
  • sataya

du kan säkert använda något annat.. kolla på affären efter något gott så...

Lilla
  • Scraptroll

Ja men kan jag ta vilket fläskkött som helst?
    finns det någon del som är någorlunda likvärdig med fläskfilén fast kanske billigare?
    Jag menar fläskfilén är ju rätt så fattig på fett och många andra delar är det rätt så mycket fett i...men det kanske inte gör något alls?

• MaddeMamman

Det brukar säljas dansk fläskfile till lägre pris. på maxi finns det från ca 70-90 kr/kg.
    Alternativet är grytbitar av tex bog, men det får du nog betala lika mycket för. bog bör puttra längre än fläskfile, dubbla tiden.

• Jenny70

Jag tror du skulle kunna bryna färs & krydda den med curry.

Jag gör vanlig köttfärssås ibland, lägger potatismos över & strör över riven ost. In i ugnen. Jättegott & det tycker barnen oxå.

Lite roligt alternativ till den här eviga spagetti & köttfärssåsen...

Lycka till!!

• AlmaniaCorex

Jag hade nog valt en skinkstek, inte särskilt dyrt och utmärkt ersättning för fläskfilé

• Scraptroll

Tack så mycket för era råd!
    Får kika lite närmare på det när jag åker och handlar idag

• Annamaja

Du kan ju ta skinkstek, karre eller mycket annat, Kolla i affären vad dom har hemma. Brukar själv variera i bland då jag har en gryta jag brukar göra, den ska också vara fläskfile i. Men känns lite lyxigt i bland då man kanske äter det på vardagar.

• annca

Skinksskivor (alltså onte kokt skinka, utan skinsksteksskivor som brykar säljas i köttdisken) brukar vara rätt möra.
    Annat fläskkött blir gärna lite för hårt. Grtybitar funkar inte alls om de inte får koka i minst en timme. Filén är ojämförligt bäst till denna typ av rätt.

Kycklinggfilé funkar också, men den brukar ofta vara dyrare än fläskfilén som är ett rättså billigt kött faktiskt, om man betänker vad man får - kotletter och karré går det bort mycket ben och fett på som om man räknar på hur mycket rent kött man får ut blir de ofta dyrare, benfria kotletter är ofta i samma prisklass som filé eller faktiskt dyrare.

Det går säkert att modifiera receptet lite så att det funkar med färs också.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Byta ut fläskfilé?