• Pappa Kalle

Finns det inte "allround" däck? Vad har vi då?

Vi köpte en begagnad SUV i somras och den sades ha "allround" däck. Nu har jag hört att det inte finns...vad är det då för däck vi har tror ni? Vi bor lite oländigt så behöver vi skaffa riktiga vinterdäck tror ni, även om det blir odubbade sådana?

• Svar på tråden Finns det inte "allround" däck? Vad har vi då?
  • Mia83

Kanske är just odubbade vinterdäck?

• Mia83

Har ni kollat på däcken för att se hur de är märkta?

• BabyEm

Finns visst allround däck .. M+S däck heter det och det är odubbade vinterdäck som du får åka på året om. Kolla om det står M+S på dom (Mudd end Snow) --osäker på stavningen på Mudd--

• kramgrisen

min sambo säger att allround däck inte e bra .. fattar knappt vad han snavckar om ibland.. men han e bilskruvare så lite rätt har han nog.. men gå in på däckonline

• Pappa Kalle

Tack för tipset...hm..hm.....
    Det står "weather master" "snow groove" + finns en triangel med snösflinga i. Någon som känner till om detta kan duga som vinterdäck? Eller borde man ha annat på sommaren då eftersom det inte sägs finnas allround däck?

• Pappa Kalle

Däckonline...tack ska kolla där! Annars får du gärna fråga snubben vad han menar och återkomma

• Mandi74
    Pappa Kalle skrev 2007-10-11 12:33:23 följande:
    Tack för tipset...hm..hm.....Det står "weather master" "snow groove" + finns en triangel med snösflinga i. Någon som känner till om detta kan duga som vinterdäck? Eller borde man ha annat på sommaren då eftersom det inte sägs finnas allround däck?
    Hade sånna på min bil innan, men nu när de behövdes bytas så köpte jag dubbdäck istället.

Men allround däcken går att köra med året om, sämre fäst bara om det är riktigt halt än dubbdäcken.
  • kramgrisen

Han sa att allround däck inte har några dubbar.. man kan köra med dem året runt men att de slits mer på sommaren för de var mjukare och värmen tar på däcken.. men att de borde hålla någon säsong..

• BabyEm
    kramgrisen skrev 2007-10-11 12:39:21 följande:
    Han sa att allround däck inte har några dubbar.. man kan köra med dem året runt men att de slits mer på sommaren för de var mjukare och värmen tar på däcken.. men att de borde hålla någon säsong..
    [/citat]
    kramgrisen skrev 2007-10-11 12:32:36 följande:
    [citat]
    min sambo säger att allround däck inte e bra .. fattar knappt vad han snavckar om ibland.. men han e bilskruvare så lite rätt har han nog.. men gå in på däckonline
    Däcken är mjukare än vanliga sommardäck och självklart är dubbade vinterdäck bättre än odubbade. Men du får köra på dom året runt
  • BabyEm

hehe såg att du skrivit det sen

• Thursday

Vägverket har mycket bra information om sådana här saker, t.ex. den här broschyren:

www.vv.se/filer/5092/vinterdacksbro_2005.pdf

Där står bl.a. följande:

När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton, är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t. ex. sommardäck med snökedjor på alla
    hjulen) under december ? mars om det råder vinterväglag.

Vinterdäck
    Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning
    och vara märkta M+S, M?S, M.S, M&S, MS eller Mud and Snow.
    Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man ha vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader. Grovmönstrade terrängdäck eller så kallade åretruntdäck (All season) betraktas normalt inte som vinterdäck även om de har en M- och S-märkning.
    OBS! Amerikanska däck kan vara märkta med M och S utan att de är särskilt framtagna för att användas på vintern.

• K J N

OM fem år så kan jag använda viken typ av säsongsdäck som helst för då är min bil 30 år gammal.

Dock så kör jag alltid grovdubbat för att komma fram, riktiga dubbdäck, diffad axel och ett par hundra kilo på flaket gör underverk för framkomligheten.

Svar på tråden Finns det inte "allround" däck? Vad har vi då?