• Tana

åka bil i 7 timmar

hej!

ska åka bil till Stockholm med 7 månaders bebis...det tar 7 timmar om man inte pausar.
    har ni några tips på hur man kan göra resan "skönare" för barnet?

tack!

• Svar på tråden åka bil i 7 timmar
  • Majras

Stanna när barnet påvisar att det vill äta eller bara sträcka på sig. Räkna med ett par längre pauser på vägen iaf.

• RaraTjejen

Vi har alltid åkt eftermiddag kväll för att det har funkat bäst för våran dotter för då har hon sovit mest,så har vi gjort sedan hon var liten hon var 3 veckor när vi gjorde första resan och nu är hon 6 år.
    Har den mesta släkten på långt avstånd.

• Belana

Vi åkte till Umeå (från Stockholm) med sonen vid ungefär samma ålder. För att göra det uthärdligt för honom så började vi sent på eftermiddagen, ca kl 17,30 och stannade ofta (korta pauser varje timme)fram till ca 19,30.
    Då gjorde vi en längre paus, åt, och så fick sonen välling och pyjamas. Sedan somnade han i barnstolen och fick sova där medan vi körde på så mycekt det gick. Eftersom vi båda kör, så byttes vi av och kunde på det sättet köra nästan hela vägen utan mer än någon kort paus.

Vår bilbarnstol går att ändra läge på, så det gjorde vi för att han skulle få omväxling i musklerna. Och vi gjorde den så lutande det gick när det var sovdags.

• RaraTjejen

Planera vart ni ska stanna och sträcka på er kankse äta lite och så och ser ni att barnet behöver stanna fler gånger så får ni göra det helt enkelt.

• Tana

ok, tack
    tyvärr, kan vi inte åka på eftermiddag...måste vara på Arlanda senast kl.16.30
    undrar vilken tid måste vi åka hemifrån då? hmm..

• Majras
    Tana skrev 2007-10-11 14:27:17 följande:
    ok, tacktyvärr, kan vi inte åka på eftermiddag...måste vara på Arlanda senast kl.16.30undrar vilken tid måste vi åka hemifrån då? hmm..
    Hade nog åkt hemifrån vid 8 tiden
  • Belana

Jag hade åkt jättetidigt på morgonen (kl 5-6), så att bebisen kunde sova lite i bilen de första 20-30 milen. Sedan tagit en rejäl rast på någon timme och lekt och sträckt på er och så fortsatt och gjort kanske 3-4 pauser till.
    Ett bra sätt att planera är: Tänk på hur lång tid det tar varje gång bebisen ska äta, räkna in det som antal pauser under färden och räkna ut hur lång tid det brukar ta för bebben att äta i vanliga fall. Lägg på lite tid för blöjbyten etc.

• Fillay

Vi har åkt MÅNGA gånger från Norge till Sthlm, 10 timmar inkl två-tre korta stopp. Vi har kört med barn fra 2,5 mån till fyra år gamla. Det har alltid gått jättebra! Vi har alltid kört på dagtid (utenom två gånger). Jag ville beräknat god tid i fall det blir flere/länger stopp än ni egentligen har tänkt. Och bara köra på så länge barnet är lugnt.

• jagälskarallaminabarn

Vet inte om detta kan hjälpa er med tidsaspekten. Har visserligen tvillingar men när vi ska till mina föräldrar, en resa på ca 60 mil, tog det 8 timmar INNAN vi fick barnen och nu med alla raster tar det ca 11-12 h. Det är visserligen bara sambon som kör men innan vi fick tvillingarna körde han non-stop t o m någon gång (med avbryt bara för att vi skulle göra våra behov) så vi förlorar ju ingen tid på att inte jag kör. Lycka till!

• tamate

jag åkte ner och hälsade på en vän när gumman var några veckor (50 mil) och sedan när hon var runt 7 åkte jag till skåne (122) men vi åkte i vår egen takt pausade när vi kände för det så gick det bra. tog 2 pauser till sthlm. När vi åkte till skåne så hade jag köpt en nät grej man drar över en hårdlift och fäster i sätet. Sedan åkte jag vid 4-5 på morgonen så sov gumman hela vägen nedanför gävle.

En ny leksak kan ju vara bra att ha med sig. Mjuka bilder som barnet kan titta på. Tänk på att inte ha sakor hos bebisen som börjar bli farligt om ni skulle krocka. Skiva med musik som ni kan sjunga med på.
    hoppas det går bra för er =)
    - det som inte dödar härdar!
  • Tana

tack så jättemycket för alla svar!

ni är så gulliga! ska försöka planera att sova över hos kompisar efter halva vägen, kommer att åka kvällen innan då. Men om det inte går så måste vi nog åka senast kl.7 på morgonen.

kram på er alla!

Svar på tråden åka bil i 7 timmar