• Miss Congeniality

När är man som förälder för överbeskyddande mot sina barn(0-3 år)?

Funderar mycket på detta då jag sitter här på FL o surfar och är ute på stan så att säga.

Personligen så tycker jag många gånger att föräldrar främst kvinnor är överdrivet försiktiga med mångt och mycket, för oroliga, och tror att föra lurar över allt.

Underar varför detta är så....där av denna fråga.

Alternativen är inte många o det finns tio tusen fler, men jag ogillar skarpt omröstningar med för många alternativ där av begränsningen.

Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 13:43:09:
    OM inget av alternativen passar på er så ta det som liksom ligger närmst det ni tycker eller liknar om ni inte vill ta annat förstås.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man som förälder för överbeskyddande mot sina barn(0-3 år)?
  • mammutten81

jag valde: NÄr barnet alltid är hos en i bärsele/sjal i stället för på golvet på en lekmatta eller babysitter eller dylikt. 

Hemskt om barnet ska gå runt och bäras på hela tiden!

• Amye

Jag tog nr 5 men det är JAG som känner så Bearbetar detta med att våga släppa taget

Stolt mamma till två töser kärlek
  • Thinner

Klart man ska skydda och vårda sin barn, de är ju gjorda av kärlek men gränsen är rätt tunn. Jag tycker man ska göra sm man själv tycker är bäst, ingen kan ju bestämma över dig och just din familj. Vi lever efter att se till att vår son får det bästa utav båda världarna, både känna tillit till andra vuxna inom vår familj och att vara med oss. Huvudsaken är att han är väl omhändertagen, älskad och lär sig att bli en självständig och trygg person. Än så länge är han liten men han förstår mer än vad man kanske tror och det är aldrig för tidigt att börja lära dem

Grâce à Toi à Nouveau je Respire
  • HelenaMaria

Risken finns att man hämmar sina barn när man är alltför överbeskyddande. Å ena sidan kan de som äldre bli krävande, bortskämda och osjälvständiga. Å andra sidan kan de bli upproriska med destruktiva beteenden som följd. Nu har jag dragit det till sin spets men att överbeskydda är att hämma barnets utveckling. Inga barn tackar sina föräldrar för att de är överbeskyddande och ingen vill väl ha föräldrarna ängsligt nosandes över axeln.

Jag är själv förälder och förstår att man vill sina barn väl och försöker skydda dem mot allt, men jag tror att man måste släppa kontrollen lite, i alla fall när de blir älde.

• Linda Belinda

Alt. 3 Det är ju jätteviktigt att barnet får öva motoriken på golvet.

• Tonx

Linda Belinda skrev 2007-10-11 14:28:03 följande:

Alt. 3 Det är ju jätteviktigt att barnet får öva motoriken på golvet.
    Går alldeles utmärkt i sjal också om barnet föredrar det.
  • fru kost

När man gör alla ovanstående saker.

Då måste man ju vara helnipprig! Stackars barn säger jag bara.... Vad tror man ska hända????

• Grisen81

jag kan inte vända ryggen till mina 2-åriga tvilling pojkar..sist jag gjorde det sprängdes en glasdörr i bitar så ena grabben fick glas i handen... beror ju helt på hur barnen är, betér sig osv....

tvilling morsa
  • Tonx

Jag svarade annat.
    De alternativen du satt upp har ingenting med hönsighet att göra, utan om att lyssna till sina barns behov och ge dem trygghet. (Förutsatt att man inte bär omkring barnet bara för bärandets skull t.ex, utan det ska ske på barnets villkor)

Att vara överbeskyddande för mig är att barnsäkra hela hemmet från golv till tak, att inte låta barn undersöka saker fritt, att bli hysterisk om barnet äter nån godsak, att inte låta barnen ta ansvar tidigt utan gör allt åt dem, att hela tiden vara i hälarna på barnet i lekparken, att inte låta dem käka sand i sandlådan m.m.

Sånt är överbeskyddande enligt mig.

• Grisen81

tonx: i vissa fall måste man faktiskt barnsäkra hemmet så är det! och käka sand ger mask i magen.

tvilling morsa
Svar på tråden När är man som förälder för överbeskyddande mot sina barn(0-3 år)?