• Anonym

Sluta äta sötsaker - HUR?!

Mitt stora problem är att jag är sockerberoende. Jag menar det, det är verkligen riktigt illa! Jag ute på en längre promenad nästan varje dag så motionen är det inga problem med men hur ska jag sluta bli sugen på sötsaker? Jag äter regelbundet och dricker mycket vatten.

Jag ammar och kommer att göra det ett bra tag till. Jag vill vara fin lagom till dopet om några månader men om jag ska vara såhär sockerberoende så kommer det aldrig att gå!

Morotsstavar och mycket frukt... Ja, jag har provat det och har allt sånt nära till hands när jag t ex ammar. Att sluta köpa hem sötsaker verkar inte fungera för det ligger ändå alltid något gått i kylen till slut, för det är inte bara jag som tycker om gottiga saker men det är tyvärr jag som har problem med det (d.v.s övervikt).

HJÄLP mig! Hur slutar jag äta godis och annat gott?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 15:11:45:
    det ska naturligtvis stå GOTT och inte gått

• Svar på tråden Sluta äta sötsaker - HUR?!
  • Anonym (anonym)

Ät nötter och torkad frukt, bestäm dig. Belöna dig själv när du klarat en hel dag uta sötsaker. Belöningen får inte vara sötsaker då. :) Lycka till

• Anonym

Ok, tack! HUR bestämmer man sig? Det är så svårt. Usch. Jag har i alla fall kommit en bit på väg med mina promenader. vad ska det vara för belöning då? Sånt är ju jättesvårt tycker jag. En belöning är ju just en ruta eller två av en chokladkaka...

• Anonym

Vad för slags nötter förresten? Typ cashewnötter? Hur mycket är ok att äta, en näve eller är det för mycket?

• Jii

Tänk på att det ÄR ett beroende... det kommer att vara jättejobbigt när du slutar äta sötsaker. Men efter ett tag kommer du inte ens vara sugen!
    Belöningen kan väl vara tex ett par snygga skor... ett klädesplagg... en parfym... eller en GOD o NYTTIG middag med vin o fin mat.

Testa att äta efter GI om du tror att det är ett bra sätt.
    Det finns massor av recept på internet.

Lycka till!

• Bondbruden

Nötter och annat som inte är så mycket kolhyderater i kan ju vara bra, men för mig funkar morötter ännu bättre. Helst ska det vara ekologiska, de är godare. Jag mosar i mig morötter i ca tre dagar, det är så lång tid det tar för mig att bli av med den värsta abstinensen.

Att bestämma sig, det är det verkligt svåra. För mig har det varit olika, olika gånger (har slutat MÅNGA gånger...). En gång vet jag att jag vaknade på efternatten och låg vaken en stund (är lättväckt) och bara kände att "idag är det dags". Tyvärr tog min beslutsamhet slut ca 2 veckor senare...

Andra gånger har jag bestämt mig när jag precis har stått i begrepp att köpa godis. Då har jag känt att "så gott är det inte", "jag mår ju bara dåligt efteråt" osv.

Att sluta med socker har två stora svårigheter, att lyckas de tre första dagarna, och att inte ramla dit ett antal veckor/månader senare för att man tänker att "så där lite går nog bra". Precis som med att sluta röka. Först när man inte är sugen längre har man lyckats sluta på riktigt.

Lycka till /Ylva (sockerfri igen sedan 1,5 vecka, knaprandes morötter...)

• jejja86

Om du har jätte svårt för att helt sluta. Varför inte trappa ner på det rejält. Unna dig att äta godis och sötsaker en dag i veckan. Med rätt motion och mat så gör inte detta intag av socker speciellt mycket. Lycka till

• Anonym

Jättetack för era tips och råd!

Jii
    Ja jag tror att det skulle funka för mig. Har läst ltie om GI och det verkar bra, jag älskar kött och nötter men minus att man inte ska äta bröd, jag som älskar bröd i alla former. Det är väl börd och godis som är mina laster.

Bondbruden
    Så duktig du är! Jag vill också BESTÄMMA mig. Jag har också besämt mig måååånga ggr och det brukar vara för mig som du beskrev: att jag bestämer mig men inte förrän efter en vecka eller två verkställer jag verklign mitt beslut. Jag vet att jag är på G snart men det ser mörkt ut just nu bara för att jag inte riktigt har tagit steget ännu...

jejja86
    Du har rätt men jag vet att jag måste sluta helt annars ökar jag en godisdag till två dagar etc... så blir det alltid för mig. Jag har ingen karaktär alls!

• MiAmor

Nötter är ett bra tips. Men köp naturella! rostade o saltade är väldigt onyttigt..

• Anonym (mamma)

Har du testat med krom-tabletter?
    På mig funkar det i alla fall, brukar äta dem i några månader när jag känner att det börjar bli lite för mycket socker och godsaker. Jag får helt enkelt inte samma sug efter sött och gott när jag äter krom. Är helt ofarligt, finns i hälsokosten! En burk kostar ca:40:- räcker en månad så det är värt ett försök!

• Anonym (anonym)

Belöning när du kalarat en dag utan sötsaker ex ett skönt bad, eller att du får kolla på familjeliv :)

• Anonym

men om du måste ha sötsaker belöna dig med 70% mörk choklad, man lär sig tycka om det. och så gick jag ned i vikt! och du får allt du behöver i (sockerkick) av chokladen bara att den är (nyttigare) än vanlig choklad!

Anonym skrev 2007-10-11 15:10:15 följande:
    Mitt stora problem är att jag är sockerberoende. Jag menar det, det är verkligen riktigt illa! Jag ute på en längre promenad nästan varje dag så motionen är det inga problem med men hur ska jag sluta bli sugen på sötsaker? Jag äter regelbundet och dricker mycket vatten.Jag ammar och kommer att göra det ett bra tag till. Jag vill vara fin lagom till dopet om några månader men om jag ska vara såhär sockerberoende så kommer det aldrig att gå!Morotsstavar och mycket frukt... Ja, jag har provat det och har allt sånt nära till hands när jag t ex ammar. Att sluta köpa hem sötsaker verkar inte fungera för det ligger ändå alltid något gått i kylen till slut, för det är inte bara jag som tycker om gottiga saker men det är tyvärr jag som har problem med det (d.v.s övervikt).HJÄLP mig! Hur slutar jag äta godis och annat gott? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 15:11:45:det ska naturligtvis stå GOTT och inte gått
  • Anonym (....)

Det går inte att sluta , jag har försökt i 15 år.

• Anonym (sött)

Jag älskar godis jag med och har ett enormt sötsug. Jag testade GI i somras och det funkade faktiskt... Det var sjukt svårt de första dagarna. Klättrade typ på väggarna för mitt sockerbehov var enormt. Men efter 2-3 dagar släpper det och man har inte samma sug längre. Försökt som andra sagt ovan att belöna med annat än godis när du motionerat. Jag åt mycket nötter (pistage och hasselnötter) samt lite ost när jag var sugen på något...

Svar på tråden Sluta äta sötsaker - HUR?!