Ska pannkakssmeten "vila" i förväg eller inte?
Som frågan i rubriken lyder, ska man göra pannkakssmeten (till tunnpannkakor alltså) i förväg, så den får stå och vila ett tag eller är det bara att röra ihop och börja grädda/steka pannkakor?
Som frågan i rubriken lyder, ska man göra pannkakssmeten (till tunnpannkakor alltså) i förväg, så den får stå och vila ett tag eller är det bara att röra ihop och börja grädda/steka pannkakor?
Och jag svarar att den måste stå ett tag innan. Har fått lära mig att det blir bättre om mjölet får svälla i vätskan innan man gräddar/steker pannkakorna.
fattar inte varför folk gör så.. jag tycker dom blir goare och frasigare om den inte vilar. kanske bara inbillning iofs :p
Jag rör ihop och gräddar på en gång,blir alltid kanon bra. Vad skulle det bli för skillnad om man lät den "vila" en stund?
Ärligt talat, jag brukar alltid göra smeten i förväg för att "så ska man göra", men varför vet jag faktiskt inte
Alltså, om jag kommer ihåg/orkar/hinner så gör jag den i förväg, annars inte. Och så ofta gör jag inte pannkakor att jag kan säga att jag märkt någon direkt skillnad.
har hört att man ska låta den vila.. ibland låter jag den "vila" och ibland gräddar jag på en gång beror helt på om man ska iväg nånstans osv och har brått..
Hmm jag har för mig att "förr i tiden" skulle den stå och svälla eftersom mjölet var av en annan kvalitet då.
Jag låter den iaf inte svälla och jag är en mästare på att göra pannkakor
Ja.helst.
Eftersom skaken av mjöl försvinner och smeten blir godare om den får stå till sig!
Det brukar stå i recepten.
Nej, eftrsom mjölet sjunker till botten då och man då ändå behöver vispa upp den igen sedan...
Jag vet att man kan låta den stå ett tag men eftersom det fungerar med att köra igång direkt så gör jag oftast det. Så inget alternativ passar egentligen. Sambon låter den alltid vila men jag brukar nog oftast bara köra igång!