• mrsgreen

Vad gör en Gudmor??

Jag har blivit tillfrågad att bli gudmor till en vänninas barn.
    Vad innebär det idag?
    Förr hade det ju den betydelsen att skulle föräldrarna dö tar gudmor hand om barnet och att gudmor ska lära barnet bibeln och rätt och fel i livet.
    Men idag..?
    Vad anser ni?

• Svar på tråden Vad gör en Gudmor??
  • TeeTee

Vad jag har förstått så är fadder och gudmor/-far i svenska kyrkan samma sak. Dvs om barnets föräldrar dör innan han/hon är vuxen ansvarar man för att lära barnet om den kristna tron. I Danmark, där jag kommer ifrån är gudmor eller gudfar den af faddrarna som bär in barnet i kyrkan.

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Ellpi

Som fadder ska man vara ett stöd och en förebild i barnets kristna uppväxt, be för barnet osv. Du kan läsa på svenska kyrkans hemsida, de sammanfattar ganska bra.

• Uca

gudmor/far har inga juridska förpliktelser om föräldrarna skulle dö.
    Ellpi är på rätt spår om att vägleda barnet i dess kristna tro.
    Men du kan väl fråga de som har tillfrågat dig om att bli gudmor om vad de förväntar sig, hur ser de på "uppgiften" eller är det för att visa er vänskap som det är många idag som gör.

Grattis iaf, jag ser nämligen det som en ära att få vara gudmor till min lilla Irma :)

• Mirakel händer

Jag är ett stöd och förebild för mina gudbarn. Vi ställer upp som barnvakt och jag gick på babysimmet för mamma tål ej kloret.

• mrsgreen
    Uca skrev 2007-10-11 15:47:12 följande:
    gudmor/far har inga juridska förpliktelser om föräldrarna skulle dö.Ellpi är på rätt spår om att vägleda barnet i dess kristna tro.Men du kan väl fråga de som har tillfrågat dig om att bli gudmor om vad de förväntar sig, hur ser de på "uppgiften" eller är det för att visa er vänskap som det är många idag som gör.Grattis iaf, jag ser nämligen det som en ära att få vara gudmor till min lilla Irma :)
    Japp, jag har en redan frågat men är lite nyfiken på hur andra ser på gudmors uppgifter.
  • Uca

jaha... Då förstår jag din fråga och du har nästan inte alls fått svar på den.

För mig är det att finnas där för henne, hon bor 60 mil bort men när jag pratar med hennes mamma i telefon så pratar vi oxå, jag skämmer bort henne med tid och presenter när vi träffas. Hon är ju så liten nu, men vi brukar läsa, jag sitter barnvakt (mest för hennes föräldrar) jag är en vuxen för henne som inte är hennes föräldrar.
    Hon har en storasyster som jag inte är gudmor till men jag gör ungefär samma för henne, har lärt henne åka skidor och när vi badade ihop lärde jag henne att simma (jag är simfröken) tar henne till badhuset...

Som kompisar, fast dom är lite yngre *ler*

Svar på tråden Vad gör en Gudmor??