• Cavatine

Normala tvättstugeregler?

I huset vi bor är det 18 lägenheter som delar på en tvättstuga med en maskin och en torktumlare. Tiderna bokas i en almanacka som ligger på bänken därnere, man kan i princip skriva upp hur lång tvättid man vill men kutym har ändå varit att boka max 4 timmar. Det blir, självfallet, en del tjafs om antalet tider man bokat, hur sent och hur tätt man bokat. Det har även förekommit att folk stryker varandras tider, drar över tiden och blir sura när någon nyttjar ett tvättpass som inte används av den som bokat. MED MERA....

Nu har jag funderat på att lägga ner ett förslag på allmänna riktlinjer för tvättstugan och behöver lite råd och tips på detta. Vad har ni för regler och vad finns för för- och nackdelar med dem?

Hur långt i förväg är det ok att boka?
    Hur långa pass?
    Hur tätt? (Ex. 1 gång/vecka, eller 2 gånger/ vecka..?)
    Regler för ludd- och skräptömning?

Ja, ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Normala tvättstugeregler?
  • lia76

Oj jag tycker det var totalt fel att stryka tider som inte nyttjas.. Jag menar, ett tvättpass kan nyttjas helt. Dvs att har man bokat fyra timmar och så kanske man inte kan de två första timmarna då ska man få tvätta iallafall då två sista utan att någon moraltant kommer och strycker ens tid.
    Men kan ju få förhinder och kanske kommer tvätta en timma senare.
    Men att någon annan då uppmärksammar att den personen inte börjat tväta på utsatt tid går ner och stryker tiden och sätter upp sej själv (kanske) det är fel tycker jag.
    Och sen hur ofta man tvättar är väl ens egen sak.
    Ni har ju som du skrev EN tvättmaskin på 18 personer.
    hur sjutton ska man kunna hinna tvätta en stortvätt som kanske samlats på två veckor på 4 timmar?
    Då har man väl rätt att sätta upp en ny tvättid dagen efter kanske för att tvätta resten.
    Och kanske någon har barn och behöver tvätta barnkläder ofta?

I vårt hyreshus har vi 2 maskiner på 18 personer, varav en av dem brukar vara trasig ibland.
    Vi har 3 timmar på oss att tvätta innan passet är slut (vi har cylinderlås på väggen där vi sätter upp vår egna cylinder med lägenhetsnummer på och vilken tid man vill tvätta).
    Jag brukar få massa tvätt ibland (får inte tid att tvätta ibland på ca 2 veckor och det blir en hel del tvätt då) och då räcker absolut inte 3 timmar till... Så då kan jag ta tvättpasset efter mej oxå om ingen bokat det. Flyttar ner min cylinder dit och fortsätter tvätta

Sen vad gäller regler för städning så ska var och en städa efter sej.
    Man ska lämna tvättstugan som man vill at den ska se ut när man själv kommer dit och ska tvätta.
    Jag tycker dte är skitjobbigt att komma till tvättstugan då den som var före mej inte sköljt ur tvättmedelsfacket. Finns tvättmedel kvar och sköljmedel.
    Då får jag skölja ur det själv... Så tråkigt.

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • ThatsHot

ett pass måste nästan vara i 4 timmar iallafall.

1-2 dagar i förväg kan man boka

tvätta 1 gång i veckan måste man.

självklart göra rent efter sig ludd,tvättmedel,sopa lite,

inte stryka över nån annan,endast använda en penna speciell färg typ gul,rosa.

är en annan penna använd så gills det ej.

inte tömma ut annans tvätt om man ej överskridit tiden.

att man får tumla/torka en timme efter avslutat pass

respektera andra helt enkelt

• ThatsHot

lea76:
    men eftersom dom bara hade en tvättmaskin så är det bättre att bara tvätta 1 gång i veckan missar man så....
    man får väl planera

• Cavatine

Tack snälla för era råd o synpunkter!

Jag ska försöka ta tag i det här och hoppas att jag inte blir lynchad nästa gång jag möter nån i trapphuset. Alla andra ställen jag bott på har det varit bokning med kolv och man har haft sina egna hänglås och det har ju varit en aningens smidigare än att tvättstugan alltid är olåst och djungelns lag råder...

• Jen 82

Vi har 4 tvättmaskiner, 2 är till 2 timmarspassen och de andra två är till 4 timmarspass.
    4 timmarspassen är bäst tycker jag, då hinner man tvätta och torka allt (1 torktummlare och ett torkrum som får anv 45 min efter avslutad tvätttid ).

Här kan någom annan komma och ta ens pass om man inte börjat inom 20 min. Vi har en såndär datoriserad bokningsgrej så har man inte bokat så kommer man inte in i tvättstugan. Har det dock gått 20 min är passet fortf bokat men någonannan kan komma och ta det- det tycker jag är bra för det känns rätt onödigt att ett 4 timmars pass bara står inte anv om personen som bokat tex glömt eller struntar i det.

Sen ska man självfallet städa efter sig samt att vi en gång i v har städning från samma ftg som har trappstädet...

• Cavatine

*drömmer mig bort med tankar om datoriserade bokningsgrejer*

Jag tycker själv att det borde gå att "ta" ett pass som inte utnyttjas av den som bokat det. Speciellt när det är som hos oss att det är fria bokningar, passen börjar alltså inte på fasta tider (ex 14:00, 18:00 osv), man kan i princip boka 16.25 till 20.03 och ha full koll på när ens tvättid startar. Det måste nog ändå finnas marginaler för trafikförseningar och sådant, är en halvtimme lagom? En timme?

• Anna  Lisa

Vi har att om någon inte kommit inom en timme så får någon annan ta passet, sista passet är det två timmar på. Vi har ju 4-5 h pass hos oss.

Pass pass pass

• Lodjuret

Vet inte om du redan skrivit reglerna men i min nuvarande bostad har vi den bäst fungerande tvättstugan jag har varit med om.

Det är bestämda tvättider 8-13, 13-18 och 18-23.

Man får boka en tvättid i taget men när den är använd så är det fritt att boka en ny.

Man har en halvtimme på sig att börja tvätta men om man inte vill använda hela tvättiden så skriver man 13-15 eller 15-18 så kan någon annan tvätta resten av tiden.

När det gäller städning så finns det inga speciella regler men alla tömmer torktumlaren och gör rent torkskåpet och om det behövs sopar.

• Yummie

Våran tvättstuga har dessa tider att välja mellan: 8-11, 11-14, 14-17 och 17-20. Men man kan även boka dubbeltid dvs från tex 8-14 om man har mkt att tvätta. Men vet man med sig att man inte kommer tvätta på bokad tid så bör man ta bort sig från tavlan o ge chans till någon annan.
    När min tvätttid börjar måste torkrummet vara tomt. Alltså har man max 6 timmar på sig om man bokar dubbeltid.

Vi har 2 maskiner o ingen torktumlare utan bara ett stort torkrum o det stängs automatiskt av kl 20.

Tycker detta funkar kanon!

• Linn och Robin

Hos oss kan man boka upp till 30 dagar i förväg.
    Har man inte börjat tvätta inom en timme från bokad tvättid, så kan annan hyresgäst ta över tvättiden.
    Vi har bestämda tvättider (07.00-12.00, 12.00-17.00, 17.00-21.00)
    Ingen tvättning sker efter 21.00, ej heller torktumling o.s.v.

Tycker ni borde ha ett nytt system där man enbart kan boka EN tvättid åt gången, och inte bunkra upp en massa tvättider i förväg.

Alla tar bort luddet ur torktumlaren efter varje tumling, och sopar efter sig.

• Lantani

Vi har det såhär i våran tvättstuga:

Har sådant tvättlås (cylinderlås) så att man inte kan strycka varandras tider. Har två tvättmaskiner, en centrifug, torkrum som knappt torkar kläderna (är väldigt fuktigt) och en torktummlare.
    kan boka 30 dagar i förväg och det är väldigt lött att få tid.

Har bestämda tvättider mellan 06,00-12,00 12,00-18,00 18,00-21,00, tvätten får vara kvar i torktummlare och torkrum 1 timme efter tvättidens slut.
    Har man inte börjat tvätt inom en timme att tvättiden börjat får någon annan tvätta.

Städningen: Man ska torka av uppe på tvättmasikinerna och även i tvättmedelsfacken. Man ska ta bort allt ludd.

• Arokon

I föreningen jag tidigare bodde i var tvättpassen tre timmar, två nya tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp och ett torkum. Reglerna var:
    ? För att använda tvättstugan ska du skriva upp dig på listan.
    ? Vardagar får varje lägenhet teckna sig för två tider efter varandra. Lördagar och söndagar får endast en tid per lägenhet tecknas.
    ? Om tvättstugan är ledig en timme efter tvättidens början får en annan person utnyttja tiden.
    ? Efter tvättidens slut får torkrummet, torkskåp och torktumlare disponeras ytterligare en timme.
    ? Tänk på att tvätta BH med bygel i tvättpåse, eftersom byglarna kan skada tvättmaskinen.
    ? Städa efter dig varje gång du har använt tvättstugan. Glöm inte att ta bort ludd från filtret i torktumlaren och i torkskåpet.

Om du upptäcker något fel på maskinerna, meddela detta omgående till styrelsen.

Det fungerade bra och var sällan några problem.

Svar på tråden Normala tvättstugeregler?