• Skylark

Hur tidigt roas babyn av skallra o baby-gym etc?

Hejsan! Nu är det inte långt kvar! (48 dagar...) Funderar mkt på hur första tiden blir - har hört att första tiden bara äter o sover babyn (och mamman:)... Unddrar dock när lekandet kan börja: Hur tidigt tycker bebisar att skallra o sånt är kul? Hur tidigt kan en baby roa sig i baby-gymmet? Vore mkt kul höra lite om andras 'första tid' och när barnet börjar bli mer lekfullt! Tack på förhand! Ha det gott!

• Svar på tråden Hur tidigt roas babyn av skallra o baby-gym etc?
  • Moniq76

Jag la Loke i sitt babygym när han var två-tre veckor kanske.
    Han låg och tittade och sprattlade så något måste han ha fått ut av det
    Lycka till med bebisen!

• Jazmina

Oh det undrar jag oxå. Puff puff...

• ärtmamma

Hej. vad spännande att det är så nära nu. Min kille tyckte nog att babygymet va skoj från 3 veckor när han började se lite bättre. Skallror har han precis börjat digga (han e 4 ½ mån). Allra bäst är böcker som är mjuka o prasslar mycket. Lycka till...

• Skylark

Tack! Oh vad roligt att de intresserar sig för lek så tidigt! :) Mjuka prassliga böcker får vi titta efter idag då, för det har vi inte en enda... :) Det lät kul!

Vad gillar de att göra de första dagarna/veckorna...? Är det bara äta/sova (slumra på mammas o pappas mage, hoppas vi) som är mysigt...?

• MiAmor

Ja, första veckorna är det mest äta, sova, bajsa.. min tös öppnade knappt ögonen de första 2v.

• En bebis i magen

Min dotter är fyra veckor i morgon. Den första veckan hade vi henne på magen konstant, tror jag. Sen började vi lägga ner henne när hon sov. Sen en vecka tillbaka tycker jag att hon är mer "vaken", hon tittar och funderar. Vi köpte en speldosa som vi hängde över hennes säng, den var en hit, hon ligger och tittar och pratar med figurerna. Likadant vid skötbordet, då hittar hon något att titta på, ett fönster, ljuskäglor på väggen, en möbel. Lycka till! Och du, glöm inte: sänk kraven och försök att sova så mycket det går!

• Disco

# måander började han uppskatta gymmet. Skallror tycker de oftast om när de lär sig att självmant greppa saken och veva med. Min son är 4 månader nu och nu ääälskar han sin skallra, både när vi skallrar åt honom och när han själv rockar loss! Böcer som prasslar och saker att bita i är populärt! Har tillverkat en egen grej, en liten PET flaska med makaroner i som låter då han flyttar den. Billigt och bra.

• gormisen

Jag la knodden i gymet när han var två veckor. Det var det ända stället han låg stilla (och var glad) på, om han låg själv. Det var min räddning för att tex kunna duscha osv. Han lekte inte med grejerna förrän han var bra mycket äldre, men nåt var det med gymet som fångade han intresse. Det kan ha varit den lila elefanten...

• Frediza1980

Hej! Min dotter började gilla bebygymet när hon var runt 3 veckor, då låg hon där och sprattla skallror och prassel böcker och sånt började bli intresant då hon börja kunna greppa saker var runt 3 mån.
    Den första tiden är det ju mycket äta sov och massa bajsa men jag var jätteförvånad att hon ville vara med så mycket som hon ändå var. tidigt så skulle hon bara vara med.
    Grattis till alla blivade mammor

• jonce

Min bebbe har tvättkorgen som bästis... Gillar inte alls babygym.

• astalacasta

Min man som var väääldigt överentusiastisk med första barnet lade henne under babygymmet en stund redan samma dag som vi kom hem från BB. Och sedan lade han henne på mage en stund varje dag redan från första dagen för lite "workout" och då låg han alltså nere på fårskinnet hos henne och drog små hejaramsor och annat.

Tro det eller ej, men hon såg ganska snabbt ut som om hon uppskattade deras dagliga lek på golvet, fast det var nog pappa som låg bredvid som var en stor del av nöjet.

Annars upplevde jag att båda mina barn redan från dag 1 har älskat att ligga i mitt knä och titta på mig när jag sjunger, pratar eller rör fingrarna lite långsamt (tänk grenar som svajar i vinden).

Det är faktiskt jättekul att leka med barn redan från början, lycka till och ha det kul!

• Jazmina

astalacasta - Oh vad mysigt allt låter. Nu längtar man ännu mera

• Skylark

Ah, då vet jag ungefär vad jag har att vänta...! Vad jag längtar!!! Tack för alla mysiga berättelser! SÅ charmigt med dessa sprattlande knyten som gillar prassel o skaller!! Sitter här o ler o det sparkar i magen! Ha det gott!

• Frediza1980

astalacasta : ja det tänkte jag inte på.... här var också favorit sysselsättningen att ligga i knä och titta på mamma när  jag sjunger gör lite ramsor eller bara prata super mysigt!!!

• lakritstrolletnr1

min son har älskat det sen vi kom hem ifrån BB han var då 5 dagar gammal och han älskar det fortfarande.

Svar på tråden Hur tidigt roas babyn av skallra o baby-gym etc?