• smurfisar

Ska man få bli långtidssjukskriven på grund av psyket

Tycker ni att psykisk sjukdom är en sjukdom? Jag har varit sjukskriven i 7 år på grund av psykiska problem och har ersättning från försäkringskassa. Tycker ni det är rätt eller fel?

#man måste försöka för att lyckas#
  • Svar på tråden Ska man få bli långtidssjukskriven på grund av psyket
  • Kajee

Jag tror inte att man blir sjukskriven för psykiska problem för ingenting. Anledningen är att man inte är arbetsförmögen och det kan absolut ha psykiska orsaker. Sen kan det finnas dom som lurar både läkare och FK, men det är en annan sak.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tant Groda

ja jag tycker att det är rätt att man kan vara sjukskriven pra psykiska problem!

• LillaSanna

Jag tycker det är självklart att se det som en sjukdom!
    Det är hemskt att ha psykiska problem och man är helt handikappad på ett sätt. Förutom att man mår fruktansvärt dåligt...
    Man kan ju inte ha ett normalt liv vissa perioder och då måste det väl betraktas som att man har en sjukdom tycker jag...

• LillaSanna

Det finns väl ingen (eller inte många) som vill vara hemma och sjukskriven pga att man har såna psykiska problem att man inte kan jobba och ha ett vanligt socialt liv där man kan försörja sig själv...

• Anonym (Zapp)

Bara för att man har en psykisk sjukdom så behöver de ju inte betyda att man är stämplad titt att vara sjukskriven resten av sitt liv.
    Klart man ska vara sjukskriven om man är i psykisk obalans och oförmögen att arbeta. Om man mår riktigt dåligt så ska man självklart inte arbeta om man känner att man inte klarar de.
    Däremot så kan man ha en psykisk sjukdom, diagnos, som gör att man kan arbeta och leva någorlunda normalt. Då ska man narturligtvis arbeta om man känner sig frisk nog.

Om du har varit sjukskriven i 7 år så är det narturligtvis rätt eftersom du uppenbarligen inte har kunnat jobba eftersom att du har varit ordentligt sjuk och oförmögen att arbeta.
    Fel är det om du känner att du kan arbeta men att de är bekvämt att gå hemma bara.

Med de här vill jag ha sagt att man kan vara riktigt sjuk när man lider av en psykisk sjukdom men man kan även vara frisk nog för att leva normalt fast man har denna sjukdom. de är narturligtvis helt individuellt.

• smurfisar

hade en liknande tråd för ett år sedan och det lät då väldigt anorlunda.

Men tycker därimot att det är fel av sammellet att ge upp hoppet om mig då jag bara är 24 år.

F-kassan borde hjälpa  mig att komma tillbaka till livet igen. Speciellt nu när nya partier vill skärpa all sjukskrivning speciellt om psykiska sjukskrivningar

LillaSanna skrev 2007-10-11 16:39:23 följande:
    Jag tycker det är självklart att se det som en sjukdom!Det är hemskt att ha psykiska problem och man är helt handikappad på ett sätt. Förutom att man mår fruktansvärt dåligt... Man kan ju inte ha ett normalt liv vissa perioder och då måste det väl betraktas som att man har en sjukdom tycker jag...
  • mael

Det är väl skälvklart att man ska bli sjukskriven och få ersättning om man är så sjuk att man inte klarar av att jobba! Vilken sjukdom det än rör sig om!

• smurfisar
    Anonym (Zapp) skrev 2007-10-11 16:41:44 följande:
    Bara för att man har en psykisk sjukdom så behöver de ju inte betyda att man är stämplad titt att vara sjukskriven resten av sitt liv. Klart man ska vara sjukskriven om man är i psykisk obalans och oförmögen att arbeta. Om man mår riktigt dåligt så ska man självklart inte arbeta om man känner att man inte klarar de.Däremot så kan man ha en psykisk sjukdom, diagnos, som gör att man kan arbeta och leva någorlunda normalt. Då ska man narturligtvis arbeta om man känner sig frisk nog.Om du har varit sjukskriven i 7 år så är det narturligtvis rätt eftersom du uppenbarligen inte har kunnat jobba eftersom att du har varit ordentligt sjuk och oförmögen att arbeta. Fel är det om du känner att du kan arbeta men att de är bekvämt att gå hemma bara. Med de här vill jag ha sagt att man kan vara riktigt sjuk när man lider av en psykisk sjukdom men man kan även vara frisk nog för att leva normalt fast man har denna sjukdom. de är narturligtvis helt individuellt.
    Håller med. Absolut har jag inte gått hemma av lat het. Har nu tagit saken i egna gänder och tänker börja jobba. Men helt utan stöd från F-kassan
  • LillaSanna

Ja självklart vill man ju vara ute i arbetslivet, jobba och ha ett liv, men om det finns saker i livet som gör att det i perioder (de kan ju vara långa perioder) som gör att man inte kan det så måste det betraktas som att man har en sjukdom, tycker jag. Sen är det ju självklart att man vill få hjälp...

• Maia

Har du inte fått arbetsträning eller nåt?

Klart det är en riktig sjukdom men ibland mår man bättre av att inte bara sitta hemma.
    Vill du ha hjälp ska du också få det tycker jag.

• smurfisar

Jag fick för 5 år sedan men gick då ner 10kg.... De sa då upp mig och har sedan dess inte hjälpt mig utan sagt att jag ska vänta lite till. Sjuk kommer jag alltid att vara men har i dag lärt mig att kunna hantera det mesta av det. Förutom det fysiska jag fick av det psykiska

Svar på tråden Ska man få bli långtidssjukskriven på grund av psyket