• Daz

syskon tätt? Klarar kroppen det?

Jag fick barn nu i april 2007 och känner att jag inte vill vänta för länge med att skaffa ett barn till. Har faktiskt planer på att börja försöka med nästa barn redan efter nyår Men jag VET och FÖRSTÅR att det kommer bli tufft med två blöjbarn och allt vad det innebär. Jag gick upp ca 25 kilo under min graviditet men har faktiskt lyckats gå ner nästan allt - tänkte kämpa vidare med vikten lite till. Men magen r ju slapp p g a bristningar och det går väl tillbaka lite mer så småningom. Men hur är det egentligen för kroppen att vara gravid igen så tätt. Kommer foglossningar snabbt tillbaka? Jag tänkte att jag verkligen skulle hålla mig borta från att överäta så att jag inte går upp så mycket i vikt med nästa barn, för med facit i hand var det inte så kul de sista veckorna att vältra sig fram som en elefant. Hur är det att vara mammaledig och samtidigt gravid? Hur är det att ha en nyfödd och en 1.5-åring samtidigt? Råd, tips och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden syskon tätt? Klarar kroppen det?
  • Birgitta2

Jag hade en pojk på 22 mån när lillan kom. Visst är det jobbigt med två blöjbarn, men inte SÅ jobbigt. Jag fick reumatisk värk samtidigt med första förlossningen, och jag tror att sjukdomar är nog det enda som gör att man inte orkar. Får du vara frisk, och du är fortfarande ung, så är det nog inga som helst problem. Jag upplevde att andra graviditeten var lättare än den första dessutom. Likaså förlossningen. Men... du får inte vila när du vill den andra gången, eftersom du har ett barn hemma att ta hänsyn till. Kanske jobbar du också, som jag gjorde. Allt sånt där är ju sååå individuellt. Känn efter först. Kanske vänta ett halvår till?

• Daz

Birgitta 2: Har du nåt tips att ge mig för att det ska bli en tjej? Verkar som alla i min närhet som fått barn tätt har fått samma kön.

• Birgitta2
    Daz skrev 2007-10-11 16:43:44 följande:
    Birgitta 2: Har du nåt tips att ge mig för att det ska bli en tjej? Verkar som alla i min närhet som fått barn tätt har fått samma kön.
    Ha ha! Nix, der har jag inte! Dock sägs det att pojkspermier inte har lika lång livslängd som tjejspermier. Så om ni har sex 3-4 dgr före ägglossning så ska bara tjejspermierna klara sig. Myt eller verklighet? Ingen aning! Själv fixade jag pojke först och flicka sen. Varje gång körde vi hårt fred-sönd och jag blev gravid varje gång.... Men vi hade sex ungefär 14 dagar efter mens. Du vet, ungefär då man ska ha ägglossning. Men på den tiden (20 år sen) så chansade man bara och man hoppades att det skulle bli nåt. ÄL-stickor var inte ens uppfunna i tanken så vitt jag vet.
  • njalla1

Min dotter var 15 månader när mitt andra dotter föddes, och det var för en månad sedan. Hon var alltså 6 månader när jag blev gravid. Har gått hur fint som helst, men det blir ju länge att vara hemma i sträck. Tråkigt när jag var höggravid nu under sommaren och kände att jag inte kunde leka med min dotter såsom jag önskade, en del dåligt samvete alltså. Annars helt fint, men båda mina graviditeter och förlossningar har varit enkla. Vänta lite och känn efter, vet inte hur jag hade gjort om jag hade valt elelr planerat, det blev bara såhär, och nu är jag nöjd med att det blev som det blev. Har inte haft foglossning så jag vet inte något om det, men det är lite tråkigt att vara tjock i flera år på rad, utan att kunna göra så mycket med det. : )

• Mli79

Jag har tio månader mellan mina barn (planerat) och jag är förvånad över hur bra jag klarade mig undan. De problemen jag kände av under grav 1 var lindriga foglossningar runt v30 och framåt, och sen fick jag högt bltr och blev inlagd pga det några dagar innan förlossningen för att hålla koll på ev. havandeskapsförgiftning. Jag var rädd att dessa problem skulle komma tillbaka under grav 2 men dom höll sig nästan helt borta! Visst kom foglossningen tillbaka men bara under några veckor i mitten, och mitt bltr har aldrig varit bättre än under grav 2. Men jag fick mkt förvärkar istället, fick ta det superlugnt från v 28 och framåt och åt Bricanyl som hjälpte. Min mage var gigantisk redan tidigt och det visade sig att lillebror var en riktig baddare, beräknad till ca 5900g fullgången. Och så hade jag mkt fostervatten.

Nu var jag aldrig helt mammaledig eftersom min man var hemma, och det var tur det. Jag hade aldrig klarat av att ta hand om Emma under de sista månaderna. Jag kunde/fick inte lyfta något och jag fick inte plats att ha henne i knäet för magen var ivägen. Var skitjobbigt att inte kunna leka med henne och bära på henne utan jag fick helatiden be pappan om hjälp.

Nu när barnen är 15 och 5 månader så mår jag finfint. Har en underbar hängmage som jag planerar att op. bort nångång i framtiden. Men annars så har det gått bra!

Det är underbart att ha två små barn för man ser ju redan hur kul dom har av varandra. Lillebror skrattar dagligen åt storasyster när hon gör lite konstiga miner eller när hon försöker snyta honom eller mata honom med diverse mattludd. Och hon är jättesnäll och beskyddande, vaggar vagnen när han ligger där och sover ... gullungar

Det jag upplever som svårast är att det inte är lätt att vara själv med så små barn. Det blev dock lite lättare när storasyster lärde sig att gå. Men nu är problemet matningen. Vi skulle behöva sätta oss i ett madrasserat rum när lillebror ska äta för då passar storasyster på att härja fritt. Det är väldigt stressande att känna att man måste prioritera mellan barnen - vilket barn ska man mata först när båda är hungriga men inte kan äta själva (lillebror äter bara ersättning, amma hade varit enklare, typ i sjal).
    Pga detta ser vi till att alltid vara tillhands båda två, tycker inte att det skulle ha fungerat annars. Vi är ju båda hemma. Hade inte velat ha barnen så tätt om vi inte visste att vi kunde lösa det så.

Oj... detta blev ju väldans långt, hoppas att du tycker att du fick nåt ut av det ändå!!

♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • Amatea

Min dotter var 20 mån när lillasyster kom men eftersom hon var sen (hon gick inte förrän just då) så var det som att ha två bebisar hemma. Att vara gravid och illamående och försöka roa en liten tjej är varken kul eller lätt men mår man bra så är det ju inga problem. Kroppsligt tyckte jag varken graviditet 1 eller 2 var särskilt jobbig, förutom illamåendet då. Ett större barn sover oftast bättre på nätterna, det kan vara jobbigt med två bebisar som vaknar omlott som våra gjorde.

En fördel med barn tätt är att båda två förmodligen sover middag, för då kan den förälder som är hemma passa på och göra det samma. Det kan vara svårt om man har en bebis och en 3-4-åring.

Hade vi kunnat välja själva -som ni- hade vi nog dock väntat tills det större barnet var lite mer självgående. Samtidigt känns det rätt skönt att efter 3 år vara tillbaka i sin vanliga kropp OCH ha satt två barn till världen

Hur jämställda är ni hemma? Delar man på det mesta så underlättar ju det också.

• Daz

Min man och jag jobbar på att försöka dela på det mesta i hemmet. Men nu när jag är mammaledig blir det självklart jag som gör det mesta av tvätt och städ. Men han ställer upp till 100% med vårt barn - byter blöjor, följer med till BVC, matar, leker, nattar o s v (när han är hemma och inte jobbar). Men han kan inte vara pappaledig så mycket eftersom han är egen företagare men däremot vara lite mer flexibel med arbetstiderna...

Men - för att knyta an till min TS- hur är det med ens kropp? Jag har ju fortfarande hänget på magen kvar men lyckats gå ner det mesta från förra graviditeten - kommer man att kunna se någorlunda normal ut efter två täta graviditeter?

• helle 73

Fick mina tätt..10 månader i mellan..=) nu e dom 16,15 å 14.. så har val glömt lite hur det va..=) Men attans så skoj dom har tillsammans nu!! För det mesta:)

• Amatea

Jag ser ut som innan efter mina två, även om de inte var så jättetäta (20 mån som sagt). Men för mig hade inte det spelat någon roll; alltså kroppen vs. skaffa barn tätt, inte utseendemässigt iaf.
    Kruxet kan ju vara att man har svårare att få tid för motion med två barn men även där är det kanske käckt med barn tätt- man kan dra båda två i vagn och gå långa promenader (en 2-3 åring vill kanske inte sitta i vagn lika mkt)

• Lyckosam

Jag har fått 3 barn tätt och det är inget fel på min kropp.

Men nu gick juh då inte jag upp i vikt ngt alls under mina graviditeter,utan istället ner...

Jag fick heller inga foglossningar ngn gång..

Men för mig har allt gått kanonbra,jag har mått bra. Har haft båda mina barn hemma under graviditeten. Den äldsta killen började på dagis för en månad sen.

Mitt tips är att se till att du fixar bra rutiner till det äldre barnet som det andra (och tredje kanske? ) Bara kan följa med i..Bra och vettiga rutiner är a och o för att man ska orka..

• Mli79

För min del så är ju kroppen iallafall smärtfri, men jag har en snygg hängmage som är kvar från nr 1, och så putar magen fortfarande bra efter grav 2. Personligen tänkte jag inte på hur min mage skulle se ut efter, det var och är fortfarande inte det viktigaste.

MEN!! Jag började ju båda graviditeterna med 30 kg övervikt, det hjälpte ju inte direkt till att hålla magen snygg.

♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • FridaMj

hej! jag har tio månader mellan mina grabbar (inte planerat) och min kropp klarade det. har aldrig haft en så lätt förlossning som jag hade med mitt andra barn. tyvärr kom han förtidigt eftersom det var så tätt mellan mina graviditeter. men annars gick allting bra. för jag var också rädd för att min kropp inte skulle klara det och pratade med barnmorskerna om det. och dem sa att så länge man är frisk och inte har några sjukdomar så är det ingen fara. fick även mitt tredje barn i somras och det gick också bra. är med barn igen men är tveksam till att behålla det. känner att jag måste ha lite tid för mig själv med men man vet aldrig.

sen det att det kan vara jobbigt med två blöjbarn. jag har tre nu min äldsta son håller på att avvänja sej. men allting går bara man vill. tänk på att du är ju redan insatt i småbarnsrollen så allting kommer gå elegant det lovar jag.

• tezzziz

vi har 10 1/2 månad mellan våra små sista grav hade jag väldig foglossning  o det kom snabbare än gången innan hade väldigt ont i slutet kunde knappt röra mig o det sa bm att det berodde på att jag blev med barn så fort igen att kroppen inte hunnit läka ordentligt så visst kan det vara jobbigt för kroppen men själva förlossningen var jätte lätt och gick jätte snabbt så det kan man ju vara glad över:)jag han ju inte gå ner allt i vikt innan jag blev med barn igen så man har ju lite att gå ner men jag har iaf gått ner allt som jag gick upp i sista grav men har ju lite kvar iaf:)jag tycker inte det e jobbigare att ha två blöjbarn än ett när du byter på den ena är det ju oftast bara byta på den andra oxå:)undrar du något fraga:)ha det bra kram

• Mirkamu

Jag har fått många barn tätt:
    Först 2 barn med lite över 2år imellan
    Sen tvillingar
    1år 5mån senare en till
    1år 4mån senare en till
    1år 4mån senare tvillingar igen
    är gravid igen o det blir nästan 1år 6mån mellan....!

Jag har som mest haft 4st blöjbarn samtidigt och visst kandke inte så roligt jämt men det går bra ändå
    Jag har alltid gått upp mycket under graviditeterna (30kg, 25kg, 35kg, 22kg, 20kg, 16kg) men har inte haft så stora problem med att gå ner efteråt.
    Tycker inte att min kropp har tagit så mycket stryk som många tror faktiskt. Visst magen kanske är lite slapp men inte värre än vad den var efter första barnet...
    Att ha barn tätt är stundtals tufft i början men de har så mycket glädje av varandra mm som gör det värt tycker jag

Svar på tråden syskon tätt? Klarar kroppen det?