• Satellit

Tonfisk?

Hej!

Har bara en liten fråga, om man vågar äta tonfisk? som jag förstog de fick man äta konserv.tonfisk. skulle ni äta tonfisksallad?

• Svar på tråden Tonfisk?
  • kinsan

Jag har precis ätit tonfisksallad, vet inte vad som skulle vara obra med det. Är gravid i v 9 med mitt andra barn. K´änner mig lugnare denna gången angående mat och så. Äter det mesta. Resonerar som så att det är farligare att köra bil och andas luften än att äta något "förbjudet" någon enstaka gång. Lycka till!

• Annamaja

ja det skulle jag göra, det är jätte gott med tonfisk. Tyckte inte om det innan jag blev gravid

• listo

I tonfisksallad brukar det vara konserverad tonfisk, alltså helt okej att äta.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Lyckligajag78

Helt i sin ordning att äta tonfisk, har ätit massor under min graviditet. Mycket bra fetter dessutom. Kram

• Lola Jämtland
    Lyckligajag78 skrev 2007-10-12 08:04:46 följande:
    Helt i sin ordning att äta tonfisk, har ätit massor under min graviditet. Mycket bra fetter dessutom. Kram
    Vilken sorts tonfisk menar du då?
    Färsk eller konserverad?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • JagOchHan

Jag var på föräldrar utbildning häromdagen där jag frågade om just detta. För som det verkar på matlappen som man fått på mvc så får man inte äta någon tonfisk. Eller iallefall enbart konserverad. Men när jag frågade så fick jag till svar att det är klart man får äta färsk tonfisk. Bara inte SUSHI!!!

Snacka om att den som skrivit lappen behöver gå en kurs och lära sig hur man informerar på rätt sätt.

• Lola Jämtland
    JagOchHan skrev 2007-10-12 08:09:36 följande:
    Jag var på föräldrar utbildning häromdagen där jag frågade om just detta. För som det verkar på matlappen som man fått på mvc så får man inte äta någon tonfisk. Eller iallefall enbart konserverad. Men när jag frågade så fick jag till svar att det är klart man får äta färsk tonfisk. Bara inte SUSHI!!!Snacka om att den som skrivit lappen behöver gå en kurs och lära sig hur man informerar på rätt sätt.
    Ojdå...de ska dela ut exakt den info som Livsmedelsverket har.
    Påpeka detta för de.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • J E S S

Ja, detta gäller hel tonfisk o inte tonfisk i burk.
    All tonfisk i burk är ok att äta...

Amy 000120 + BF 071220
  • Hallontårta

Men är det inte färsk tonfisk i sushi? Det är väl just färsk som man inte får äta, däremot konserverad?

Från slv:

Ät inte

abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)

JagOchHan skrev 2007-10-12 08:09:36 följande:
    Jag var på föräldrar utbildning häromdagen där jag frågade om just detta. För som det verkar på matlappen som man fått på mvc så får man inte äta någon tonfisk. Eller iallefall enbart konserverad. Men när jag frågade så fick jag till svar att det är klart man får äta färsk tonfisk. Bara inte SUSHI!!!Snacka om att den som skrivit lappen behöver gå en kurs och lära sig hur man informerar på rätt sätt.
  • JagOchHan

jo. men du får ju inte äta den rå. Men jag och andra på föräldrar utbildningen hade tagit det som att du inte kan köpa färsk tonfisk och steka.. DET får du..

Men det står så knasigt på lappen så man (iallefall inte jag) vet vad som är fram och bak

På min lapp så står det

ÄT aldrig

Tonfisk (färsk/fryst)

(Varför skulle man då få äta den på burk. Aja.. )

• listo
    JagOchHan skrev 2007-10-12 09:11:59 följande:
    jo. men du får ju inte äta den rå. Men jag och andra på föräldrar utbildningen hade tagit det som att du inte kan köpa färsk tonfisk och steka.. DET får du.. Men det står så knasigt på lappen så man (iallefall inte jag) vet vad som är fram och bak På min lapp så står det ÄT aldrigTonfisk (färsk/fryst)(Varför skulle man då få äta den på burk. Aja.. )
    Nja alltså i princip ska man undvika färsk tonfisk HELT, alltså även den man köper hem och steker. Den typen av tonfisk riskerar att innehålla höga halter av miljögifter, som troligen inte ger någon omedelbar negativ effekt men som lagras i kroppen.
    Kostråden när det gäller fisk och miljögifter gäller för övrigt ALLA kvinnor i fertil ålder, inte bara gravida.

Orsaken till att man gör skillnad mellan färsk och konserverad tonfisk är att konserverad tonfisk görs av mindre/yngre individer, de har inte hunnit samla på sig så stora mängder miljögifter.
    Färsk tonfisk är i regel från större/äldre individer som levt längre i haven och därmed hunnit lagra större mängder gift.
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Hallontårta

Mmm så uppfattade jag det också!

listoplisto skrev 2007-10-12 12:32:38 följande:
    Nja alltså i princip ska man undvika färsk tonfisk HELT, alltså även den man köper hem och steker. Den typen av tonfisk riskerar att innehålla höga halter av miljögifter, som troligen inte ger någon omedelbar negativ effekt men som lagras i kroppen.Kostråden när det gäller fisk och miljögifter gäller för övrigt ALLA kvinnor i fertil ålder, inte bara gravida.Orsaken till att man gör skillnad mellan färsk och konserverad tonfisk är att konserverad tonfisk görs av mindre/yngre individer, de har inte hunnit samla på sig så stora mängder miljögifter.Färsk tonfisk är i regel från större/äldre individer som levt längre i haven och därmed hunnit lagra större mängder gift.
  • JagOchHan
    listoplisto skrev 2007-10-12 12:32:38 följande:
    Nja alltså i princip ska man undvika färsk tonfisk HELT, alltså även den man köper hem och steker. Den typen av tonfisk riskerar att innehålla höga halter av miljögifter, som troligen inte ger någon omedelbar negativ effekt men som lagras i kroppen.Kostråden när det gäller fisk och miljögifter gäller för övrigt ALLA kvinnor i fertil ålder, inte bara gravida.Orsaken till att man gör skillnad mellan färsk och konserverad tonfisk är att konserverad tonfisk görs av mindre/yngre individer, de har inte hunnit samla på sig så stora mängder miljögifter.Färsk tonfisk är i regel från större/äldre individer som levt längre i haven och därmed hunnit lagra större mängder gift.
    Jo men det var så jag uppfattade det från början oxå. MEN nu så säger barnmorska och dietist att så är det inte alls. OCH att man behöver inte alls följa lilla lappen som man fått. DET är ingen fara att äta det som står där enligt dom.. Men då börjar man ju undra på trovärdigheten hos dom oxå.. Kändes mycket skumt måste jag få säga.
  • lata kocken Johanna

Färsk tonfisk innehåller OFTA höga halter metylkvicksilver

medan den konserverade inte gör det (pga ålder på djuret och avgiftningsprocess av prod i de fall det behövs)

Om ni är ute och far efter vad de pratade om på nyheterna för ett par veckor sen så är det inte ovanligt att tonfisk (oavsett sort) innehåller ganska höga mängder histaminer och det var väldigt höga mängder i det partiet som folk hade reagerat på

• Chania

Johanna, bör man alltså undvika även konserverad tonfisk för att vara på den säkra sidan eller förstod jag dig fel?

• lata kocken Johanna
    Chania skrev 2007-10-14 21:14:34 följande:
    Johanna, bör man alltså undvika även konserverad tonfisk för att vara på den säkra sidan eller förstod jag dig fel?
    Nej du förstod mig fel

ÄR man allergiker så är det bra att skippa - eftersom det kan klia och ge utslag, det ger inga farliga symptom

om man normalt sett äter tonfisk utan problem/ inte är allergiker så ät på
Svar på tråden Tonfisk?